Ga naar inhoud

Wat is dit?


Susan-WhiteMagic

Aanbevolen berichten

Ik krijg regelmatig wat afval van de groentekraam op de markt. Normaal bestaat het uit wortelloof ofzo, maar nu heb ik iets heel raars. Het is groen, met een rood steeltje en rode nerven. Het blad heeft kleine karteltjes en de nerven steken uit het blad. Als je goed kijkt is het steeltje aan de ene kant gestreept, rood met groen/geel. De streepjes zijn recht maar het steeltje heeft toch een ronde vorm. De andere kant loopt in een soort V, met een donkerrode buitenkant en een rode binnenkant.

zoiets: IMG_1745kl.JPG

eigen foto's heb ik niet, maar ik ga daar wel mijn best voor doen (hier stond geen naam bij:mdr:).

Wie weet wat dit is? En, is het giftig of eetbaar?

Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je omschrijft kan ook goed bietenblad zijn. En bietenblad mogen konijnen WEL hebben.

Op het plaatje staat inderdaad rabarber, maar volgens je omschrijving dacht ik eerst aan bietenblad.

Het afval van rabarber zouden alleen de bladeren zijn, bij bieten-afval zitten ook de stelen er nog aan.

Bietenblad is ook "rood geaderd" en heeft rode steeltjes. Het is alleen veel fijner (en vaak veel kleiner) dan rabarber.

Bieten zien er zo uit:

showimg.asp?myimg=2&prodname=Red%20Chardshowimg.asp?myimg=1&prodname=Red Chard

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

En anders kun je de groentenboer vragen om je het verschil te laten zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe dik zijn de stelen?

Die van rabarber zijn veel dikker en dradiger dan die van bieten. Die van rabarber zijn ook niet rond, maar er zit over de lengte een soort gleuf in. Een soort U-vorm als je een doorsnede zou zien.

Bietenblad-steeltjes kun je tussen twee vingers vasthouden (qua dikte) rabarber zijn echt dikke draderige stelen.

Hier kun je de dikte wat beter zien van rabarber:

rabarber.jpg

aangepast door Clover
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rabarber valt af, het is niet zuur en de bladen zijn te klein (welgemeten 15-20 cm lang en 5-10 cm breed). De afbeeldingen van de bieten lijken er veel meer op. De steel is +- 5 mm breed. De stelen zijn rood vanbinnen. Toch bietenblad?

Flitzer: groenteman vragen heeft geen zin, hij staat op de markt, en die is maar eens per week.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .