Ga naar inhoud

PROBLEEM wat is het beste>


roomie

Aanbevolen berichten

Natuurlijk is dat tweede punt maar statistiek, maar een castratie is een hele zware ingreep, een hele dure ook. En kan het karakter van je konijn soms toch in het negatieve beïnvloeden. Het gebeurt misschien niet heel vaak, maar het gebeurt wel. Als jij leest dat 80% van de voedsters op hun vierde jaar hoogstwaarschijnlijk een baarmoeder tumor zal hebben, wat moet je dan? Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut niet tegen het (preventief) castreren van voedsters, mijn eigen voedster is ook gecastreerd, maar ik vind dat je mensen hun eigen afweging moet laten maken. Ik weet niet wat de kans op een baarmoederprobleem (tumoren mee gerekend) voor een Nederlandse voedster is, naar mijn weten weet niemand dat. Veel konijnen hier zullen in hun drie jarige (ha ha, gaat ook moeilijk worden, om op je vierde een tumor te ontwikkelen als je maar drie wordt!) leventje nooit een dierenarts zien en "opeens dood in hun hok liggen, terwijl ze zo gezond waren" dus wie weet overlijden ze allemaal wel aan problemen met de baarmoeder, maar wie weet ook niet. En er zijn zeker (ook jonge!) voedsters bij die gecastreerd worden en een aangetaste baarmoeder hebben maar er zijn ook genoeg (hier op BB was er laatst nog eentje van 5/6) die nog perfecte baarmoeders hebben.

Door te schrijven over 80% terwijl dat misschien (hoogstwaarschijnlijk, voorzover mij verteld is) heel erg overdreven is, maak je mensen bang en "dwing" je ze misschien wel tot dingen die ze liever niet willen doen. Of je praat ze een schuldgevoel aan omdat ze het niet laten doen. Als het daadwerkelijk 80% is, dan heb ik daar weinig problemen mee (eerlijk gezegt :$) maar als het "maar" 20 of 30% is ofzo.. Dat is een enorm verschil.

En dat toevallig al jouw voedsters hier waarschijnlijk aan overleden zijn, dat is natuurlijk verschrikkelijk, maar dat zegt mij niet zo veel. Twee van de drie konijnen die ik drie jaar geleden had, hebben E. cuniculi gehad. Eén is daar aan overleden, één is daarvan hersteld. Maar dat betekend niet dat 66% van de konijnen EC krijgt en 50% daarvan er aan overlijdt natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, nee dat zeg ik ook niet. Ik geef alleen aan dat het voor mij wel belangrijk is ook al zou het maar 20% zijn in NL omdat ik het al te vaak heb meegemaakt. maar dat zou wel een absurd kleine onderzoeksgroep zijn inderdaad, dus ik verbind daar alleen conclusies aan voor mezelf (omdat ik daarvoor kies), niet voor anderen.

Maar wat je daar zegt over die konijnen die 'ineens' dood in het hokje liggen, ja dat maakt het wel heel moeilijk om goede statistieken te maken al zou je willen. Dat Engelse onderzoek gaat misschien ook wel alleen uit van gevallen die bij dierenartsen bekend zijn of zo. Dat is altijd lastig aan statistieken en onderzoeken en dergelijke, dat je niet altijd weet of het onderzoek wel goed is uitgevoerd en of de groep wel groot genoeg was, etc.

Moet ook altijd lachen als ik van die reclames zie voor een of ander schoonheids- of schoonmaakproduct en dat daar dan iets wordt gezegd van '72% van de vrouwen ziet resultaat' en dan staat er in kleine lettertjes onder "getest op 63 vrouwen die zelf een oordeel gaven" Dus 72% van een belachelijk kleine onderzoeksgroep 'denkt' zelf resultaat te zien...

Dus dat is een beetje de makke aan dergelijke statistieken. Ik vond de marge ook al heel groot (groot verschil tussen 50% en 80%, dus grote onzekerheidsfactor) maar ik geloof wel dat het percentage groot is. Hoe groot kan waarschijnlijk niemand zeggen, dus je hebt gelijk als je zegt 'misschien is het maar 20%', maar ik vraag me dan af waarom het dan zo veel aandacht krijgt in de veterinaire wereld. En ik krijgt het gewoon koud bij de hoeveelheid draden die ik nu al in korte tijd hier gelezen heb over voedsters met kanker en ontstekingen aan baarmoeder, melkklieren etc,

Maar misschien dat toekomstig onderzoek iets anders uitwijst, dat is waar.

Ach ik ben allang blij dat er ergens in de wereld onderzoek wordt gedaan naar (veterinaire geneeskunde voor) konijnen. Toen ik 20 jaar geleden met mijn eerste konijn bij een dierenarts kwam was het resultaat steeds hetzelfde: 'Geen idee wat het is. Maar zolang het nog eet zal het wel goed zijn. En anders zal het wel snel dood gaan' Voor rode plas kreeg ik automatisch antibiotica mee en als het konijn zieker werd dan raadde ze aan een röntgenfoto te laten maken, want dat was het enige andere onderzoek wat ze kenden voor konijnen.

in die tijd wist ik dan ook: 'als mijn konijn ziek wordt, dan betekent dat waarschijnlijk dat het snel dood gaat.'

Maar de afgelopen 6 jaar heb ik echt een enorme vooruitgang gezien wat dat betreft. Daardoor ging ik ook sneller naar een DA en daardoor is mijn vorige konijn ook 11 1/2 geworden. Want die heeft medisch heel wat meegemaakt, maar omdat we er op tijd bij waren en er een goede behandeling was, heeft ze zich overal doorheen kunnen slaan. Alleen dat van die hormonale problemen was nog niet bekend toen mijn voedster nog jong genoeg was om gesteriliseerd te worden, maar daarom laat ik de volgende wel helpen.

Maar je hebt wel gelijk dat dat ook een beetje op 'geloof' gebaseerd is. Ik zit inde pro-sterilisatie beweging zeg maar :D

(oh jee, weer zo'n lange post.. is dat wel okay op dit forum?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook pro-castratie hoor :he: zeker weten! Maar ik heb er ook begrip voor als je dat niet bent, althans, als je je voedster niet preventief laat castreren. Ik vind het niet eerlijk om een dier dat zo verschrikkelijk veel last van haar hormonen heeft daar maar mee te laten zitten terwijl er een oplossing is, maar daar ging het niet over natuurlijk.

Waar de Engelse onderzoeken op gebaseerd zijn weet ik niet, maar daar is het toch heel anders, voedsters worden veel vaker gecastreerd, eigenlijk vaak gewoon standaard. Ik ben lid van een Engels konijnenforum en daar lees je veel meer over dergelijke dingen. Ook veel meer mensen die hun konijn aan baarmoeder problemen verloren zijn.

En lange berichten post ik ook genoeg, ik mag hier nog steeds komen gelukkig :rofl:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .