Ga naar inhoud

Naar de DA maar konijntje paar uur later toch overleden.


Desire73

Aanbevolen berichten

Gister met een vriendin meegeweest naar de dierenarts.

Haar konijntje was ineens sloom en voelde koud aan.

Wat bleek dat ze verstopt zat. Ze moest dwangvoeren.

Het konijn moest vocht binnenkrijgen. Hij hoopte nog op

het beste. Maar een paar uurtjes later is het konijntje

toch overleden.

Hebben jullie wel eens een verstopping meegemaakt?

En overlijdt het konijn vaak daaraan?

Vond het erg sneu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een verstopping is eigenlijk niet echt een letterlijke verstopping, maar een vertraagde darmwerking of stilliggende darmen. Dat kan al gauw gebeuren bij konijnen, zodra het konijn enige tijd niet gegeten heeft. En stilliggende darmen zijn dodelijk. Mijn konijntje is er vorig jaar wel doorheen gekomen, maar dit heeft wel een week geduurd, in die week heb ik nauwelijks geslapen omdat hij continue zorg nodig had. Maar er overlijden wel vaak konijnen aan ja.

Ik heb wel enigzins mijn vraagtekens bij de behandeling van de DA, maar ik denk niet dat hem te verwijten valt dat het konijntje is overleden.

Wat heeft de DA precies gedaan? Alleen gezegt dat het konijntje gedwangvoert moest worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb in de wachtkamer gewacht. Ze kreeg zakjes mee die ze met iets water moest mengen

en dat met een spuitje moest voeren. Ook was de temperatuur maar 35 graden dus ze moest

hem proberen warm te houden. Maar het beestje wilde niet slikken en was al erg verzwakt.

Haar buik was hard. De dierenarts heeft haar veel informatie gegeven. Maar helaas is ze

overleden. Aan de dierenarts heeft het zeker niet gelegen. Deze man is erg fijn en heeft alle

tijd voor jou en het dier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jammer zeg dat het zo slecht is afgelopen.

Ik heb een paar weken terug een konijn met verstopping gehad, maar ben ook meteen naar de DA geweest en het is gelukkig goed afgelopen. Hoe lang had haar konijntje al niet meer uit zichzelf gegeten?

Ik kreeg ook een zakje dwangvoer mee wat ik met water moest mengen, maar heb hier op BB begrepen dat je dat beter niet kan geven met verstopping. Mocht het nog een keer gebeuren, Olvarit wortel (voor baby's) kan ook worden gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sneu dat het konijn is overleden.

Mijn konijn Binky heeft ook al wel eens een verstopping gehad. Ik weet dat je een konijn die ondertemperatuur heeft niet mag dwangvoeren. Ik geef mijn konijn nu als hij weer verhaart en kleinere keutels krijgt Laxatract (laxeermiddel) en zorg er voor dat hij genoeg hooi en vocht binnen krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn met een verstopping overlijd niet gelijk en snel.

Het konijntje stopt met eten en keutelen eerst......vaak eerst niet eten en dan een dag later stoppen de keutels.

Vaak is de oorzaak een verstopte drinkfles, haren in de maag, dit komt heel veel voor.

Een konijn met een verstopping houd het vaak nog wel een dag of 4 uit voor daadwerkelijk zijn darmen stil vallen.

Maar waneer ondek je het het? dat is heel belangerijk.

Mensen met volle bakken voer en die niet dagelijks zien wat het konijn drinkt, eet lopen veel meer risico te laat te zijn.

Konijnen die groen eten hebben minder kans op een verstopping daar ze ook op een andere manier vocht binnen krijgen.

Je hebt overigens 2 soorten verstoppingen een verstopping van haren en een verstopping van bix.

Is het konijntje op dat moment in de verharing kun je er bijna zeker van zijn dat de verstopping door haren word veroorzaakt.

Eigelijk zijn de darmen van het konijn dus van levens belang voor een konijn, stoppen de darmen overlijd het konijn.

Ik zelf heb redelijk veel konijnen hier word dagelijks de drinkflessen gevuld met vers water.

Ik zie dus per dag wat een konijn drinkt naast het afgepaste voer per konijn.

Dit moet ook dagelijks op zijn.

Dit controleer ik dagelijks en geeft mij als resultaat dat ik zeer zelden verstoppingen heb bij mijn konijnen.

En als het wel het geval is ben ik er dus binnen 24 uur bij en kan dat vaak met enkel groen voer al oplossen.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een haren verstopping in de maag kun je mede voorkomen door je konijn dagelijks te verlossen van zijn oude haren.

Die kun je zo uit de vacht plukken en kammen.Een beginende haar bal verstopping kun je ook zien aan de keutels als daar bij het open maken veel haren in zitten of je konijn ketting keutels krijgt.

Waar de keutels als een ketting met elkaar verbonden zijn. Dit geeft allemaal informatie dat jij actie moet ondernemen.

Een konijn met onder temperatuur moet je nooit dwang voeren overigens....enkel vocht toe dienen.

Als ie op temp is pijnstilling geven en zelf groen laten eten.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk zou een konijn met een temp van 35 graden opgenomen moeten worden en op een warmtematje en onder een warmtelamp moeten komen. Thuis kun je bijna nooit zelf de temp omhoog krijgen met alleen een kruik. Eerst moet de temp omhoog dan heb je kans dat de darmen weer op gang komen.

Maar goed het is toch allemaal achteraf en wat als...

Maar mij klinkt die dierenarts niet heel erg konijnkundig, heb je al eens gekeken of hij hier op de lijst staat?

Ik heb zelf ook een konijn verloren door een onkundige arts, waar ik van dacht dat ze wel kundig was. Maar ik wist toen zelf nog niet veel van konijnen qua gezondheidsproblemen. Dus dan ga je ervan uit dat wat de arts zegt klopt. MAar achteraf kwam ik er achter dat er de behandeling heel anders en uitgebreider moest zijn. En toen was het te laat.

Eigenlijk wat BRC ook al zegt, iedere dag de drinkfles opnieuw vullen en voer afwegen (geen volle bak). Dan heb je snel genoeg in de gaten als er iets is met je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het konijn was een vrouwtje en had in een dag een nest gemaakt. Al

het stro verplaatst en ook haar haren. Dus we denken dat ze zeker

haren binnen heeft gekregen. volgens mij was ze schijnzwanger.

Ook het andere vrouwtje van haar trekt haren uit om een nest te

maken.

Welke lijst trouwens? Waar vind ik die?

aangepast door Desire73
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .