Ga naar inhoud

vraag ivm kersen


heusnoorn

Aanbevolen berichten

dag iedereen,

iemand ervaring met kersen, hoe veel een konijn er mag krijgen? Ik weet dat ze veilig zijn (ik gaf vaak af en toe kersenboombladeren aan mijn cavia's, die smulden daarvan), maar als ik het goed begrepen heb is een konijn gevoelig voor groenvoer (ivm diarree).

Ik had er nooit aan gedacht dat Huppie zijn ren onder de kersenboom staat, maar vandaag merkte ik op dat zodra ik zijn ren heb verplaatst hij eerst en vooral de afgevallen kersen opsnort en tussen zijn gaas door 'opgraaft' met zijn voorpootjes. Hij vindt ze blijkbaar nog belangrijker dan zijn klein stukje brood. Ik heb er dus een viertal laten verdwijnen en heb er 1 laten liggen (die waar hij al aan bezig was). Maar in de loop van de dag zullen er waarschijnlijk nog wel wat afvallen en 1 of 2 zullen er nog wel in zijn ren vallen. Ik zal er vanaf nu aan denken om zijn perkje op voorhand kersenvrij te maken, maar hoeveel kwaad kunnen een tweetal nadien afgevallen kersen? (in combinatie met hooi, gras, en bicks) Of zorg ik beter toch maar voor een kersendicht dak?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat kersen steenvruchten waren.. Die mogen ze niet hebben.. (Bladeren en takken van fruitbomen wél..) Maar als ze ze wel mogen hebben, zou ik het bij één of twee houden en, afhankelijk van hoeveel biks en andere groente je geeft, ook niet elke dag. Konijnen hebben inderdaad gevoelige darmpjes maar hoeven dan niet meteen gevoelig voor groente te zijn. Zolang je ze maar rustig laat wennen en niet gelijk bijv. een hele krop andijvie geeft, maar met een beetje begint. Hier werken ze met z'n tweetjes minstens 600 gram aan groente weg per dag, en daar komt dan ook nog gras e.d. bij.. En nooit diarree of wat dan ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de lijst met veilige planten op de site zegt expliciet dat zowel kersen als bladeren als takken veilig zijn :)

Ik wou vooral weten of mensen ervaring hadden met hoeveelheden, aangezien ik zijn darmpjes niet wil ontregelen.

Maar ik zal het dus bij 1 kers per dag houden en zorgen dat er niet te veel kersen in zijn ren kunnen vallen. Dan krijgt hij er zeker niet meer dan 2 of 3 in totaal. Andere groenten/fruit wisselen, elke dag een kleine portie. meestal 1 blaadje sla (uit onze tuin) en gisteren bijvoorbeeld een klein stukje verse bloemkool en af en toe wat wortel/een appelschilletje/klokhuisje zonder pitten. Groente en fruit is bij mij een extraatje, net omdat ik wil dat hij geen diarree krijgt, en omdat het aanbod afhangt van wat we toevallig in huis hebben. Bicks krijgt hij een handjevol (is elke dag op) en hooi en gras kan hij naar believen eten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn gevoelig reageert op groenvoer, dan zou je kunnen proberen elke dag hetzelfde te geven en niet telkens wat anders. Als je telkens wat anders geeft, dan wennen de darmen van je konijn er niet aan.

Ik heb een konijn dat snel diarree krijgt van groenvoer. Ik geef elke dag een basis-groentesalade: 2 bladeren andijvie (in de winter witlof), 2 roosjes broccoli, 2 flinke takken peterselie of selderie, 6 dunne schijfjes winterwortel, 4 kleine stukjes geschilde appel, 1 kwart rode paprika. Dit is voor twee konijnen.

Daarnaast varieer ik met wat ik in huis heb, bv bleekselderie, geschilde komkommer, rucola, koriander, kerstomaatje, 1 druif, roosje bloemkool. Op deze manier heeft ze geen last meer van diarree. Dit houdt wel in dat je extra groente voor je konijn in koopt, naast wat er bij je zelf op het menu staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hij reageert eigenlijk niet echt gevoelig hoor, ik heb gewoon nooit echt grote hoeveelheden getest. En omdat hij hier letterlijk is komen aanlopen een tweetal weken terug, weet ik niet wat hij gewoon is. Dus mss ben ik gewoon te overbeschermend met mijn kleine hoeveelheden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat leuk zeg, dat je voor dit aangewaaide konijn zorgt:)

Ik vind je helemaal niet overbeschermend, zoals je ziet geef ik ook geen grote hoeveelheden groente. 2 kersen per dag lijkt mij een prima 'kersenrichtlijn';)

Heb je nog meer konijnen of is dit je enige?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorlopig is hij nog alleen. Zolang ik thuis woon moet ik mijn ouders nog overtuigen om er eentje bij te nemen (en ik heb al cavia's en duifjes enzo, en dat terwijl ik op kamers zit, dus zij moeten er vaak enkele dagen per week voor zorgen). Maar als het lukt ze te overtuigen, dan mag de DA hem zijn mannelijkheid ontnemen en dan ga ik een meisje halen in de opvang :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm ik dacht eigenlijk, net als Dollie, dat kersen niet mochten omdat het dus steenvruchten zijn. Maar ik geloof trouwens dat frambozen en bramen dat ook zijn, en dat ze die ook mogen, en dat ze alleen geen abrikozen en perziken mogen. maar ik geef sowieso weinig tot geen fruit. heel af en toe weten ze zelf door het hekje heen een mini-aardbei te stelen, en Stoffel krijgt heel af en toe een rozijn, omdat hij aan de dunne kant is, maar that's it.

ik zou van fruit, welk fruit dan ook, slechts incidenteel iets geven, dus zeker niet elke dag, maar een keertje per week een halve of hele kers ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn dus wel steenvruchten? :P Dan ben ik niet helemaal gek :P

Ik gaf nooit veel fruit, er ging één winterwortel per week door en af en toe een stukje appel, maar dat was meer eens in de maand ofzo. Maar Feline is (was) te dun en Fred is aan de dunne kant, ze vinden het heel lekker en uiteindelijk is biks veel meer een dikmaker dan appel en dat geef ik dan weer heel matig. Ze krijgen hier nu elke dag een kwart appel ofzo, en een gemiddeld worteltje. Nou ja en van 't weekend heeft mijn vader (uit protest? :P) een hele appel aan ze gegeven haha.. Toen ik later even ging kijken leek het wel of ze verbaasd waren!

Maar goed, mijn konijnen krijgen vrij weinig biks, heel veel groente, eten veel hooi en gras en krijgen ook heel veel beweging..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef dus ook wel eens fruit omdat Stoffel wat "atlethisch gebouwd" is. en biks is inderdaad meer een dikmaker dan fruit, maar in fruit zitten wel meer zuren en suikers en dat is voor de kiezen niet goed.

maar eens in de zoveel tijd een klein beetje maakt dan niet zoveel uit denk ik.

en volgens mij is kers inderdaad een steenvrucht, maar ik zal het voor de zekerheid even op gaan zoeken.

*edit: kers is inderdaad een steenvrucht, net als abrikoos, perzik, pruim en nectarine.

waarom kers dan wel mag? geen idee.

aangepast door Chani
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .