Ga naar inhoud

Max laten castreren?


Clauuxx91

Aanbevolen berichten

Ik las in een topic over castratie dat er toch ook jonge voedsters die cysten of (beginnende) tumoren hebben.

nu word ik daar een beetje bang van..

in augustus 2009 hebben we Max op Texel gevonden dus we weten niet hoe oud ze is, ze is dan ook niet gegroeid.

Ik denk wel dat ze jong was want volgens mij was het gewoon leuk een konijn voor de kinderen en toen moesten ze op vakantie en hadden ze geen oppas.

Toen we Max mee hadden genomen was ze ongeveer 3 weken nadat we thuis zijn gekomen bevallen.

Verder is Max nooit schijnzwanger, Belle (zoontje, dachten eerst dat hij een voedster was) is tot zijn 8e maand bij haar gebleven, veel rijden op haar maar we dachten dat het rangorde was verder is Max nog nooit zwanger geweest van hem.

Dus misschien is er al wat mis??

Maar straks is ze al best oud? en ik had gelezen dat een castratie een groot risico is??

Ik vroeg me af of het verstandig is om Max te laten castreren??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het sowieso niet onverstandig is haar te castreren: Risico op baarmoeder problemen is er sowieso, en misschien is dat risico bij Max verhoogd, verlaagd zal het in elk geval niet zijn. Maar een castratie is een ingrijpende (en dure) operatie en je moet daar wel voor de volle 100% achter staan. Ik ben zeker voorstander van het preventief castreren van voedsters maar ik vind ook niet dat je het 'zo maar even' moet laten doen vanwege iets dat je even gelezen hebt, of omdat "iedereen" het doet of wat dan ook. Wij kunnen ook niet voor jou beslissen of je Max moet laten castreren of niet.

Ik zou, als ik jou was, me wat verdiepen in castraties: Lezen waarom je het wel zou laten doen en waarom niet, ervaringsverhalen lezen, informatie over baarmoederproblemen op zoeken.. En gezien Max' leeftijd (of meer gezien het feit dat je die niet kent) zou ik er voor kiezen om eerst gewoon met haar langs te gaan bij een konijnkundige dierenarts om te kijken of ze gezond is en in goede conditie en wat zij je aanraden.

Handig om in elk geval te lezen: Het label over castratie bij voedsters.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als Max gewoon gezond is en je geen symptomen van EC ziet, hoef je niet naar de dierenarts te gaan hoor. Als ze samen gezeten heeft met een konijn dat EC heeft/had, is de kans inderdaad wel groot dat zij nu ook EC bij zich draagt. Dit kan tot uiting komen als haar weerstand verminderd, maar zolang ze gewoon gezond is is er waarschijnlijk niks aan de hand. En je kunt er in principe ook niks aan doen. Ik zou wel Panacur in huis halen zodat je gelijk kunt behandelen als het mis gaat of lijkt te gaan. (Natuurlijk wel naar de dierenarts gaan dan, maar dat wil niet altijd gelijk en bij EC telt elke dag..) Dit is wel iets om te noemen bij de dierenarts, bij een castratie verminderd de weerstand ook (door de narcose etc) en dat hoeft niet zo veel uit te maken, maar het kan wel fout gaan dan.

Het verschil tussen een sterilisatie en een castratie: Bij een sterilisatie worden de eileiders verbroken: Alles zit er nog en werkt nog, maar Max kan niet meer zwanger worden. Omdat de hormoonproductie gewoon doorgaat, kan ze nog wel schijnzwanger worden etc en omdat de baarmoeder en eierstokken er nog inzitten, kan ze daar nog steeds problemen mee krijgen. Sterilisatie is dus gewoonweg geen optie en hartstikke onnodig: Muffin is gecastreerd dus Max kan sowieso niet zwanger raken.

Bij een castratie halen ze de voortplantingsorganen er uit, dat wil zeggen de eierstokken en bij voorkeur ook de baarmoeder. Daardoor wordt de bron van de hormonen weggehaalt en zal ze daar geen last meer van hebben. Als je de baarmoeder er ook uithaalt, kan daar logischerwijs ook niks meer mee gebeuren. Alleen de eierstokken eruit halen zou ook volstaan als de baarmoeder er nog goed uit ziet, meestal wordt die namelijk aangetast onder invloed van hormonen, maar voor de zekerheid toch liever ook de baarmoeder eruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterilisatie volgens de echte betekenis van het woord wordt eigenlijk nooit gedaan bij dieren, want dan wordt alleen de eileider of zaadleider onderbroken. De hormoonhuishouding blijft gewoon in stand, alleen is voortplanting niet meer mogelijk. De redenen om een voedster te laten helpen hangen juist voornamelijk samen met die hormonen. Daarom wordt er dus gecastreerd en worden dus de eierstokken of zaadballen verwijderd. En bij een voedster eventueel ook de baarmoeder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .