Ga naar inhoud

Waar op letten bij sterilisatie


Aanbevolen berichten

Mogelijk wil ik mijn 4-jarige voedster laten steriliseren. In verband met voorkomen van baarmoederhalskanker, waar ik mijn vorige voedster aan verloren heb. Nu lees ik vaak dat je een aantal dingen na moet vragen bij de DA voordat je de operatie aangaat. Zoals welke narcose er wordt gebuikt. En welke narcoses zijn absoluut not done? Wie kan mij vertellen waar ik nog meer naar moet vragen? Mijn DA is wel konijnkundig, de konijnenopvang laat er de rammen castreren, maar ik vind het zelf spannend. Het is natuurlijk ook een risico...

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het zo niet meer uit mijn hoofd... ik had wel een keer een topic daarover gelezen..dus er valt wel wat te vinden hierover.. ik ga mijn voedster volgende week woensdag laten castreren.. maar ik doe het bij wilhelminapark dierenkliniek die wel redelijk hoog aangeschreven. Ze leggen zelfs goed uit op de site hoe ze het gaan doen. Dus ik ga er wel vanuit dat ze wel weten wat ze doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staan in het kundige dierenartsen forum idd een aantal vragen, maar de andwoorden staan er niet. IK had een topic gemaakt voor de andwoorden, maar die is naar beneden gezakt zonder andwoorden:).

Hoop dat jij ze krijgt voor morgen.

Hoe dan ook sterkte morgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe vaak voeren ze een sterilisatie uit bij een voedster? (hebben ze er genoeg ervaring mee)

Hoe vaak is de operatie fout gegaan?

Een konijn moet niet nuchter zijn voor de operatie.

De meest veilige narose is gasnarcose.

Belangrijk is dat je na de operatie pijnstilling, darmstimulerende medicijnen en dwangvoeding in huis hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook handig is om te weten is wat het kost.

En hoe gaat de operatie precies in zn werk? Bij sterilisatie binden ze de eileiders af. Bij castratie worden de eierstokken en/of baarmoeder eruit gehaald. In jouw geval, omdat je konijn ouder is dan 1,5 jaar is het het beste om de baarmoeder en eierstokken te laten verwijderen.

Verder nog gevonden hier op de site:

Hoeveel konijnen castreert u? (dit moet natuurlijk regelmatig zijn)" "Hoevaak gaat het mis? (niet meer dan 1% van de operaties per jaar)" "Welke narcose gebruikt u?(Isoflurane, gasnarcose is veilig)" en "Welke pijnstillers zijn geschikt voor konijnen?(zie verderop in de tekst)" Als jouw dierenarts de goede antwoorden geeft op deze vragen en als je er zelf vertrouwen in hebt, dan kun je je konijn daar beslist laten castreren. Denk er aan dat een konijn nooit mag vasten voor een operatie! Een konijn kan niet braken (zoals een hond en kat wel kunnen)! Het is van het grootste belang dat je konijn voedsel in zijn darmen houd, het stilliggen van de darmen is levensgevaarlijk voor een konijn. In plaats van te vasten kun je je konijn beter nog even wat lekkers toestoppen voor de operatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb een aantal dierenartsen om informatie gevraagd (ook Wilhelminapark). En behalve de prijs verschilde mijn DA niet met het Wilhelminapark (verschil; ong. 20 euro). Ik heb besloten om de sterilisatie door mijn eigen DA te laten doen, daar sta ik ingeschreven en ik weet wat ik er heb en het is dichtbij. De datum is 5 juli.

Alleen, wat voor soort bodembedekking adviseren jullie na thuiskomst van de net gesteriliseerde voedster? Iemand een tip?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook kranten en handdoeken als bodemdekking gebruikt. En wij kregen het advies om onze konijnen tot de nacontrole gescheiden te houden. Ik lees hier weleens dat sommige BB'ers ze wel samen laten. Maar onze voedster was zo duf en slap dat het maar goed was dat ze niet samen zaten.

Als ze alleen zit straks kan je beter in de gaten houden of ze eet, drinkt en keutelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ze is vandaag gecastreerd. Hopelijk knapt ze snel op! Ze zit nu nog stilletjes in een hoekje. Soms gaat ze rechtop zitten en zich een beetje wassen, maar haar achterpootjes zijn nog wat verlamd. Er zaten trouwens al wel drie grote knobbels op haar baarmoeder en een aantal kleine. De operatie is dus niet voor niets geweest.

aangepast door Dolphinlover1308
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat de operatie goed is gegaan.

Ik heb als bodembedekking handdoeken gedaan en deze 2 keer per dag verwisseld. Tussendoor steeds keutels rapen om in de gaten te houden of alles goed op gang blijft.

Heb je je konijnen gescheiden zitten? Dit is de eerste dagen wel aan te raden, dan kan de wond goed genezen. Je konijn mag geen gekke sprongen maken (dus ook geen kooi met een trapje). En als je konijn alleen zit kun je beter in de gaten houden of ze eet en of de keutels goed op gang komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze zitten gescheiden. De voedster zit in de kooi en het mannetje in de ren en die kan ook lekker door de kamer wandelen nu de ren open staat. Ik merk echter wel dat de voedster steeds beweeglijker wordt en uitwegen gaat zoeken. Maar wanneer mag ze weer vrij lopen? Als ik de kooi open zetn moet ze er toch uit springen en sprongen maken wordt afgeraden. Of moet ik haar dan even in de ren zetten en het mannetje erbuiten? Heeft ze toch wat meer ruimte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .