Ga naar inhoud

Advies gevraagd: wat te doen met Annie & kids?


Jorieke

Aanbevolen berichten

Zoals veel mensen inmiddels wel weten, hebben wij 2x een oeps nestje gehad.

Een deel is inmiddels naar nieuwe baasjes, maar zelf zitten we nog steeds met 5 konijnen:

1x Annie (moeder konijn)

1x Sjaak (oudste zoon, vandaag 14 weken oud)

3x naamloos (jongste zonen, a.s. zondag 10 weken oud)

Zoals je ziet: 1 voedster, 4 rammen.

Omdat we niet nóg meer konijnen willen, hebben we uit voorzorg Annie apart gezet. Sjaak is inmiddels hartstikke vruchtbaar (en ook duidelijk met zijn hormonen bezig: hij is een ontzettende homo aan het worden en constant op zijn broertjes aan het ritten).

Nu heb ik vandaag de dierenarts (aangeschreven als konijnkundig) gebeld voor advies.

We vinden Annie namelijk erg zielig in haar eentje. Ze eet wel haar bakjes leeg (dat was kort nadat ze alleen kwam te zitten anders), ze drinkt slecht (maar krijgt dankzij groenvoer voldoende vocht binnen).

Nu heeft de dierenarts ons aangeraden om Annie te laten helpen. Dan sla je "twee vliegen in één klap". Volgens de dierenarts komt baarmoeder kanker veel voor bij konijnen en met name bij de wat kleinere rassen. Met een sterilisatie zou Annie dat dus niet meer kunnen krijgen en daarnaast kan ze dan ook nooit meer nestjes krijgen.

Kosten (inclusief medicatie en een beetje dwangvoeding voor na de narcose) - € 125,00

De dierenarts wil ook eventueel de rammen wel castreren, maar geeft zelf al aan dat ze daar nog te jong voor zijn. Ze wil minimaal wachten tot 4 maanden en alleen als de balletjes voldoende ingedaald zijn. Ze zei ook dat dit in sommige gevallen ook langer kan duren en dan zit Annie nog langer alleen.

Nu wil ik ook graag advies van jullie, voordat ik een afspraak maak met de dierenarts.

Zal ik Annie laten steriliseren? Dan kan ze in ieder geval weer samen met een ram en is ze niet meer zo eenzaam. Of zal ik wachten totdat de rammen oud genoeg zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Annie laten castreren en bij de rammen kan niet. Zoals je zelf al aangeeft hebben de rammen behoorlijk last van hun hormonen. Ze zullen Annie compleet verkrachten, en daar zullen geen nestjes van komen omdat ze dan gecastreert is, maar het is wel vreselijk zielig. Annie zal dus nog even moeten wachten tot de rammen zijn gecastreert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben op zich wel een voorstander van het castreren van voedsters (mijn Feline is ook gecastreerd) maar als ik het goed begrijp, wil de dierenarts dit doen zodat Annie weer bij (één van) haar zoontjes kan? Dat vind ik dan weer niet verstandig, zoals je zelf al aangeeft is Sjaak inmiddels geslachtsrijp en dat heeft ie door ook. Wat ie nu bij zijn broertjes doet, zal hij bij zijn moeder ook blijven doen tot hij gecastreerd is en misschien dan zelfs nog wel meer omdat zij een voedster is. Ik denk eigenlijk niet dat Annie veel gelukkiger gaat worden van een konijn dat constant op haar aan het rijden is. Misschien dat het wel een optie is om haar nu te laten castreren en haar daar rustig van te laten herstellen en dan zo snel mogelijk Sjaak ook, en hem daarna wel bij haar zetten. Zijn hormonen zullen dan al heel gauw minder worden en dan vind ik het een ander verhaal.

Wat niet wegneemt dat het geen slecht idee is haar toch te laten castreren, misschien dat je dierenarts het over ruim 60% heeft gehad, als het om oudere voedsters gaat met baarmoederkanker? Die cijfers zijn niet toe te passen op Nederland, het zijn cijfers uit Engelse onderzoeken, in Engeland komt baarmoederkanker (wél) heel veel voor bij oudere voedsters, maar baarmoederkanker is ook voor een groot deel erfelijke aanleg. We kunnen waarschijnlijk dus wel stellen dat niet 60% van de Nederlandse voedsters van zes baarmoederkanker heeft/krijgt. Wat we wel kunnen stellen is dat er in Nederland nauwelijks onderzoek naar gedaan wordt, dat konijnen in Nederland gemiddeld maar drie worden (geen tijd om kanker te ontwikkelen dus) en vaak nooit een dierenarts zien, laat staan dat er een doodsoorzaak bekend is. Er worden ook niet heel veel voedsters gecastreerd in Nederland, maar toch lees je op BB vaak dat de voedsters die wél gecastreerd worden ook als ze nog erg jong zijn vaak al cysten of aangetaste baarmoeders hebben. Nou ja, om een lang verhaal kort te maken, er is wel degelijk een risico op baarmoederproblemen (niet alleen kanker) en daarom vind ik het wel verstandig om te castreren. :yes:

(Het steriliseren van een voedster is eigenlijk ook een castratie, dit heeft te maken met het feit dat de eierstokken (en liefst ook de baarmoeder) er uit gehaalt worden, in plaats van alleen de eileiders doorbreken.. Vandaar dat ik het over castratie heb..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor de uitleg.

De dierenarts had het ook over baarmoeder helemaal verwijderen, ook met het oog op verschillende ziektes.

De dierenarts had aangeraden om even goed naar de mannetjes te kijken. Ze zei: "als je al duidelijk balletjes ziet, dan kan het rammetje in principe al geholpen worden. Het kan ook wel als de balletjes nog niet duidelijk te zien zijn, maar dan is het een grotere operatie en die voeren we liever niet uit."

Ik heb net even naar alle rammen gekeken en bij één van de rammen waren echt heel duidelijk balletjes te zien.

Ik neem aan dat dat Sjaak was (alle rammen zijn inmiddels even groot, althans 3 van de 4. Ze lijken sprekend op elkaar en ik weet dus niet meer wie Sjaak is....... 1 ram is nog ietsje kleiner).

Ik denk dat ik voor Annie sowieso een afspraak maak en dan Sjaak ook gewoon meteen even laat zien (scheelt weer in de consult kosten haha, ik blijf een Nederlander natuurlijk!) Dan kan de dierenarts wel bepalen of hij oud genoeg is om geholpen te worden. Als dat kan, dan maken we voor hem ook gelijk een afspraak. Kunnen moeder en zoon in ieder geval binnen een paar weken weer bij elkaar gezet worden.

Oja, ik weet niet of dit bij jullie bekend is, maar onze dierenarts raadt aan om de konijnen na hun operatie minimaal een week tot anderhalve week binnen te houden. Dit, omdat het nu mooier weer is buiten (lees: warmer) en er dan sneller vlieg eitjes (oftewel: maden) in de wond gaan zitten. De dierenarts raadt dus aan om het konijn pas weer naar buiten te doen, als de wond écht helemaal dicht is.

Misschien een tipje voor iedereen die zijn/haar konijn moet laten opereren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's een goeie tip! Je kunt ze sowieso het best even binnen houden, omdat ze, ook ivm de wond, een tijdje op handdoeken moeten. Verder zullen ze de eerste paar uur misschien wat moeite met het regelen van hun temperatuur hebben door de narcose. Persoonlijk zou ik sowieso geen voedster laten castreren de komende maanden, hoge temperaturen maken het herstel ook niet makkelijker. Nu wil het nog wel maar midden in de zomer toch liever niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond het sowieso wel fijn dat de dierenarts zelf al aangaf dat zij de voedster alvast wat te eten geeft.

Ze zei letterlijk: "konijnen zijn direct na hun narcose redelijk gedesoriënteerd en daarom zoeken ze iets wat ze herkennen. Een hok of handdoek zullen ze niet herkennen, maar eten wel. Je moet dus zelf wat eten meegeven, wat ze normaal ook thuis eten. Wij zorgen dat er al tijdens de narcose iets te eten in de buurt ligt, zodat een konijn dan direct zal gaan eten zodra het wakker wordt. Dat is immers het enige wat ze op dat moment zullen herkennen. Maar mocht het konijn niet gaan eten, dan proberen wij al wat dwangvoeding te geven, omdat het zo ontzettend belangrijk is dat de darmkeutels op gang komen. We geven ook wat dwangvoeding mee naar huis."

Dat gaf me wel een gerust gevoel.

De dierenarts zei ook dat zij bijna dagelijks kleine dieren, zoals ratten, konijnen en zelfs kikkers in de praktijk hebben.

Waarschijnlijk staan ze daarom ook aangeschreven als konijnkundig.

aangepast door Jorieke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook zeker voorstander om voedsters te castreren. Zelf heb ik (te) lang gewacht met castreren, aangezien de mijne allebei al baarmoedertumoren hadden. Ik zou zeggen doen!

Het is nu bijna 2 weken geleden, en ik heb ze ook pas vandaag buiten gezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom eet je voedster nu slecht? eigelijk en wat zijn de 2 vliegen in een klap ? ik snap hem niet helemaal.

Volgens mij zijn de 2 vliegen in een klap, dat ze baarmoederkanker voorkomen en dat ze dan ook geen nestjes meer kan krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom eet je voedster nu slecht? eigelijk en wat zijn de 2 vliegen in een klap ? ik snap hem niet helemaal.

Uit andere topics van Jorieke maak ik op dat ze niet heel slecht eet, maar gewoon lusteloos is. En dat is natuurlijk heel goed te verklaren door het feit dat ze opeens alleen zit, terwijl ze eerst haar broertje altijd bij zich heeft gehad en daarna haar kinderen. Daarom wil Jorieke haar ook graag zo gauw mogelijk met een ander konijn kunnen samen zetten, dat geeft ze ook wel duidelijk aan in de tekst...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom eet je voedster nu slecht? eigelijk en wat zijn de 2 vliegen in een klap ? ik snap hem niet helemaal.

"Twee vliegen in één klap" is een uitdrukking.

Dus castreren is voor de voedster in meerdere opzichten handig:

1) Ze kan geen nestjes meer krijgen

2) De kans op baarmoeder-ziekten is er niet meer

Zoals Dollie dat ook schreef.

En eten doet ze inderdaad wel, alleen niet op de manier waarop ik het gewend was.

Ze valt niet echt aan, zeg maar. Ze eet wel, alleen ze doet er langer over. Vroeger (toen ze nog samen zat met haar broertje en later met de kinderen) stond ze me echt op te wachten. Als de tuindeur dan openging, stond zij al te springen tegen het hekje/gaas. Als ik het bakje eten dan neerzette, viel ze direct aan.

Als ik tegenwoordig met eten aan kom, dan komt ze wel naar het deurtje toe, snuffelt wat, maar begint niet gelijk met eten. Ik geef haar dan het eerste hapje (meestal een blaadje rucola of een blaadje munt) uit mijn hand, dat pakt ze dan aan en begint met eten.

En terwijl de kleine mannen blijven eten totdat de bakjes leeg zijn, doet Annie er gewoon wat langer over. Ze eet wanneer ze wil eten en ze eet niet als ze geen trek heeft. En dat is ander gedrag, dan "vroeger".

Drinken doet ze helemaal nauwelijks. Gelukkig krijgt ze veel groenvoer, dus vocht krijgt ze wel binnen.

Die vraag heb ik ook bij de dierenarts gesteld en die stelde me gerust door te zeggen dat er in witlof, rucola en al het andere groenvoer voldoende vocht zit, waardoor het drinkflesje niet meer zo belangrijk is.

Over het eten & drinken maak ik me dus geen grote zorgen, alleen wil ik wel zo snel mogelijk weer een vriendje bij Annie plaatsen. Dan zal ze lekkerder in haar vel zitten en haar oude gedrag misschien weer terug krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .