Ga naar inhoud

Zieke Fluf moet medicijnen... Help!


Fluf en Tinus

Aanbevolen berichten

Vanochtend ben ik met Fluf met spoed naar de DA geweest: ze lag stil in een hoekje met een bolle buik en wilde niet eten... Diagnose: haarbal. In haar buik kun je voelen dat iets zit wat lijkt op een zakje met zand. Gelukkig nog wel darmgeluiden, maar het is op het ogenblik een erg zielig konijn.

Nu moet ze een behoorlijk aantal keer per dag medicijnen hebben en dat wordt een drama, vrees ik, want na de sterilisatie heb ik het ook al meegemaakt dat ze helemaal gek wordt en dat was alleen nog maar 2 maal daags pijnstilling!

Nu moet ze 2x daags pijnstilling, 2x daags laxatract en 3x daags cisaral... En als ze niet eet dus ook nog dwangvoeding! Ik heb echt geen idee hoe ik dit het beste (en minst stressvol voor zowel Fluf als mij) kan doen. Tips zijn dus erg welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, wat vervelend. Wat ik deed met mijn konijnen als ze medicijnen moesten hebben, is alles klaarleggen, eerst rustig de tijd nemen om je konijn te aaien en als ze rustig waren deed ik pas een van de spuitjes in de mond. Mocht het echt een drama worden zoals bij eentje van mij, dan wikkelde ik ze in een handoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA heeft me het laten voelen net onder de ribbenkast, dus bij mijn weten inderdaad de maag. Maar de maag zit toch in de buik? OK, gedeeltelijk achter de zwevende ribben (bij een mens tenminste), maar het is dan ook geen anatomie les ;-)

Hopelijk gaat m'n meisje inderdaad uit zichzelf eten met pijnstiling, want vooralsnog heeft ze zelfs geen trek in aardbeienblad (haar absolute favoriet)... Het aanbod groente bestond vanochtend uit witlof, andijvie, rucola, basilicum, cherry tomaatjes,citroenmelisse en natuurlijk aardbeienblad. Tinus weet niet wat hem overkomt, want hij hoeft helemaal geen moeite te doen om erbij te kunnen. Hij kijkt af en toe over z'n schouder om te zien waar Flufje blijft... Het is echt sneu!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die handdoek wilde ik eigenlijk als laatste redmiddel gebruiken, maar ik vrees dat het toch die optie wordt... Arm beest: ze ligt nou net een beetje bij te komen van alle toestanden en nu moet ze toch echt de eerste dosis Cisaral hebben. Duimen maar dat het geen al te grote toestand wordt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je beter gelijk de handdoek kunt pakken.. Eerst alle medicatie klaar leggen, dan zonder toestanden Fluf oppakken, jammer dat ze het niet leuk vindt maar anders wordt ze niet beter. Stevig in de handdoek wikkelen (niet té stevig natuurlijk!) en dan in de houdgreep, medicatie er in. Eventueel zou je haar ook op haar rug kunnen vasthouden, veel konijnen verzetten zich dan niet, moet je wel oppassen dat ze de medicatie goed kan slikken, dat ze niet in haar longen komen.

Ik snap dat je graag zou zien dat ze gewoon braaf alles slikte en dat je er weinig voor voelt om het op zo'n manier te doen, maar geloof me, eerst een half uur met een ziek konijn worstelen omdat je 'lief' wil blijven, werkt niet. Het is minder stressvol als het er gewoon gelijk in zit. Geef ze gewoon de kans niet om zich te verzetten, dan is het ook weer voorbij voor ze er erg in hebben.

Wat vervelend dat Fluf ziek is! Bah! Hoop dat ze gauw opknapt.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste dosis cisaral is met veel worstelen (ondanks de handdoek) naar binnen gegaan, maar het is wel er jammer dat zelfs de handdoekmethode ontaardt in een enorme worsteling :s Vanavond moet ze drie doses (laxatract, cisaral en carprofen), dus dat wordt helemaal wat. Gelukkig heeft ze wel weer wat eetlust: aardbeienblaadjes, peterselie en basilicum gingen er goed in vanmiddag :mdr:

Hopelijk gaat ze vanavond ook weer normaal keutelen. Nog even duimen dus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks! Ze kwam net ook even de kamer in, dus het lijkt erop dat ze in ieder geval zich wat beter voelt, maar dat kan natuurlijk ook een resultaat van de pijnstiller zijn... Maak me iets minder zorgen, maar hoop wel heel erg dat m'n meisje weer gewoon zichzelf wordt. Ze jaagt nu niet eens de katten van het balkon... Leuk voor Bert en Truus, maar wel een teken aan de wand...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn om te horen dat het iets beter gaat met Fluf. Hier waren de eerste hapjes meestal begin van een snel herstel :yes:

Brr.. dat dwangvoeren is niet leuk. Ook Tony pleegt heftig verzet. Misschien heb je nog iets aan mijn ervaring. Ik ga op mijn knieën op de grond zitten (billen op de enkels), en klem Tony voorzichtig tussen mijn benen. Net genoeg druk dat hij niet weg kan. Zijn kopje van mij af gericht. Je houdt op die manier 2 handen vrij voor het gepriegel met spuit en bekje. Ook geeft Tony zich dan vaak over. Niet leuk voor de relatie, maar de handeling gaat wel sneller voorbij.

Veel succes met de verpleging! Ik duim dat jullie Fluf maar weer gauw haar oude zelf is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste dosis cisaral is met veel worstelen (ondanks de handdoek) naar binnen gegaan, maar het is wel er jammer dat zelfs de handdoekmethode ontaardt in een enorme worsteling :s Vanavond moet ze drie doses (laxatract, cisaral en carprofen), dus dat wordt helemaal wat. Gelukkig heeft ze wel weer wat eetlust: aardbeienblaadjes, peterselie en basilicum gingen er goed in vanmiddag :mdr:

Hopelijk gaat ze vanavond ook weer normaal keutelen. Nog even duimen dus...

Misschien een tipje...bewaar de lekkerste voor het laatste...in dit geval de laxatract....werkte hier toen perfekt .

Mijn volgorde zou dan zijn ciseral,carprofen en dan de laxatract.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij vindt ze alles even vies en tot overmaat van ramp vond ik vanochtend BDK in het hok. Van de DA is het essentieel dat ze die wel binnenkrijgt, dus die moet ik dwangvoeren :beurk:

Heeft iemand een idee hoe dat het beste kan? Gerold in een aarbeiblad (Flufjes absolute favoriet) is niet gelukt.

Inmiddels gaan beide nijnen (Tinus krijgt preventief laxatract) als een wilde stampen zodra ik het balkon op kom, dus onze relatie is nu al op een historisch dieptepunt beland...:s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor pijnstilling heb ik mijn kk da gevraagd om injecties ipv druppels. Zij is (voor andere problemen) dus nu aan de tolfedin (1x daags injectie) ipv aan carprofen druppels. Een geweldige verandering! Die druppels waren een probleem, bijten, spartelen, krabben... die injecties gaan vrijwel ongemerkt, ze wil alleen weglopen omdat ze naar d'r hok wil.

Misschien is dat iets voor jou? En ik weet niet of je de cisaral kunt mengen met de andere medicatie die ze krijgt?

Geen idee, of die bdk hetzelfde is/bevat als vitamine b-complex? Daar zijn nl ook tabletten voor, die je kunt verpulveren en met vocht via een spuitje in de mond kunt doen. Wellicht weten anderen dit??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwangvoeren doe ik niet, want Fluf eet best goed; vooral veel kruiden en groente (hooi iets minder, maar ik ga vandaag op pad om wat extra lekkere hooisoorten te halen). BDK heb ik gelukkig niet weer gevonden. Helaas gaat het geven van de medicatie met heel veel gedoe: zelfs "ingebakerd" in een handdoek krijgt ze het voor elkaar om haar kop terug te trekken zodra er een spuitje in haar bek gaat. Reslutaat: vieze plakkerige snoet. Maar goed, daarna is het wassen geblazen, dus alles komt via een omweg toch waar het hoort...

Verder is ze best vrolijk en af en toe komen er kralenkettingen aan keutels uit, dus er zit schot in. Vanochtend heeft ze zelfs even een spurt getrokken door de kamer en dat is haar manier van binkies maken :-) Tinus heeft verder nergens last van, maar ook hij vindt het spuitje met laxatrac,t wat hij preventief krijgt, een verschrikking... Gelukkig gaat hij na z'n medicatie lekker in m'n armen liggen knarsetanden van plezier en dan ontspant hij ook weer helemaal.

aangepast door Fluf en Tinus
aanvulling op tekst
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gossie.. Nou ze eet iig dus het gaat de goede kant op! Alleen een tipje.. Bij mij zeiden ze ook dat ik preventief laxatract moet geven maar ik had toen van Loes (zwarte panter) gehoord dat dat niet goed is. Tijdens de rui is voldoende want dan lopen ze de meeste kans op een verstopping.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tinus zit de hele dag Flufjes manen te wassen, dus ik vrees dat hij toch best veel haar binnenkrijgt. Vandaar die preventie. Met de vrij plotselinge temperatuurstijging van de afgelopen dagen is het verharen ook ineens veel erger geworden, dus toch maar even het zekere voor het onzekere.

Overigens ben ik wel heel blij met je tip om naar Stad en Land te gaan: zondagochtend kon ik direct (om 9.30 uur) terecht bij Leon(?) Oerlemans en hij is wel drie kwartier met m'n schatje bezig geweest omdat hij het zorgvuldig aan wilde pakken. 's Avonds heb ik ook nog even moeten bellen en hij wist precies wie ik was en was supervriendelijk! Ben echt blij met hem:-) Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leon is ook een hele goeie hoor! Het is alleen zo balen dat wij best nog een stuk uit de buurt wonen dus dan toch maar naar krommenie of zaandam moeten gaan.. Alhoewel ik denk ik toch het liefste gewoon naar Stad&Land zou gaan. Je hebt wel pech telkens he.. Eerst die probleempjes bij 't landje en nu je eigen vriendinnetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag altijd even bellen als je met je beestjes naar Stad & Land wilt, hoor. Als ik de auto heb dan is het geen enkel probleem om even als taxi te fungeren:-)

By the way: waar haal jij timothee hooi? Ondanks dat ik nu 6 soorten hooi heb staan wordt het toch onvoldoende gegeten, dus ik ga morgen maar eens wat aanvulling kopen...

Malle Fluf: ze is nu zo ver dat als ze medicijnen heeft gehad ze blijft zitten voor haar "after knuffel"... Als de stress voorbij is van het medicijnen geven blijf ik altijd even met haar zitten om te vertellen hoe knap en lief ze is en dat vindt ze blijkbaar toch wel erg lekker :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahahaha.. Gekke meid! Ik bestel het altijd hier bij de Jumper. Morgen moet ik toevallig naar de stad toe, dan kom ik er langs. Moet ik het voor je bestellen? Het zijn 4 pakken van 1 kg voor 20 euro ofzoiets. En thehayexperts verkoopt het ook *hinthint*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .