Ga naar inhoud

Eten ze te weinig hooi?


Nane

Aanbevolen berichten

Mijn hangoordwergjes zijn nu 9 weken oud, en ze lijken zich heerlijk te vermaken in hun kooi met ren. Toen ik ze net kocht had ik een kleinere kooi voor ze, en het viel me op dat ze toen heel veel hooi aten (misschien uit verveling?).

Ze eten nu elke morgen hun brokjes, ook een worteltje gaat er wel in of appelschillen, maar hooi... ik heb zelfs een ander soort hooi opengemaakt om te kijken of het daar aan lag, maar dat was het dus niet... Moet ik ervanuit gaan dat als ze honger hebben ze echt wel hun hooi eten? Of moet ik iets anders gaan doen. Ze voelen zich uitstekend, dat kun je aan ze zien. Het zijn lekkere knuffeltjes, die zich makkelijk laten aaien, maar nog niet echt opgepakt willen worden (vind ik normaal)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kleine konijntjes (één van 13 weken oud, drie van 9 weken oud) zijn dol op hooi.

Af en toe lijkt het wel of ze te weinig eten krijgen, want zodra ik met een pluk hooi aan kom, vallen ze al aan.

De moeder daarentegen (die apart zit) eet nauwelijks hooi.

Ik heb geen idee waar dat aan ligt. Moeder lijkt er eerder holletjes van te maken, sleept het mee naar een hutje en verzamelt de boel daar en gaat er in liggen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik bedenk me net dat ik eerst geen stro erin had maar strooisel en nu wel stro. Ik heb gezien dat ze daar aan knabbelden! Daarnaast hebben ze een hooitunnel gekregen in hun nieuwe hok, zou het zijn dat ze daar allemaal erg veel van hebben gesnoept?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan natuurlijk.

Die kleintjes van mij vreten echt al het hooi. Of het nu op een lenterol zit of gewoon los in de ren of in het hok... ze weten het altijd te vinden en het is ook altijd binnen no-time op. Oké, ze zijn met z'n vieren, dus dan kan het wel snel gaan.

Maar Annie (de moeder die alleen zit) eet nauwelijks hooi. Ik zie haar plukken hooi nooit minder worden. Als het er na 2 dagen nog ligt, geef ik het door aan de kleine konijntjes (die vreten het toch wel) en geef ik Annie weer vers uit de zak. Maar ik kan nooit ontdekken of ze het nu wel of niet eet. Misschien heel weinig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een groepje van vier zitten, en ze hebben alle vier hun eigen wensen wat betreft het hooi geven :yes:

De één eet alleen hooi als ik het in de hooibal doe, de ander wil het alleen van de vloer eten, etc. Dus doe ik een pluk hooi in de hooibal en heb ik een mandje van wilgentakken die ik ook vul met hooi.

Als ze dan aanvallen valt er genoeg op de grond. Dus is iedereen tevreden :P

Misschien moet je eens proberen om het hooi op een andere manier te gaan geven (bijvoorbeeld in een lege toiletrol). Hier vinden ze het erg interessant, en dan gaat ook alles op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij heb ik hooi in de tunnel zitten, want daar eten ze altijd uit.

Hooi in de hooibal zitten, is soms erg populair

en hooi in hun bovenhok liggen.

Ik merk altijd dat Floortje het hooi van de grond gaat snuffelen en sprietje voor sprietje eet en Bloompje in een keer een hele mond vol met hooi naar binnen werkt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een hooibal in de ren, en een hooiruif boven in het hok en er ligt nog op de vloer. Maar er word nergens genoeg uit gegeten..... ik ga het wel proberen met die wc rol maar ik geloof niet echt dat dat zal werken als ze al haast geen hooi eten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu ook twee dagen mijn 2 nederlandse dwerghangoortjes en ik vraag mij toch ook wel af of ze voldoende hooi eten.

Ik heb beneden twee hooiballetjes gevuld met hooi en boven nog een potje met hooi. Dus hooi in overvloed.

Verder krijgen ze van mij 's morgens wat biks (ik geef een deel van de fokker + een beetje van mijn merk Science Selective). Daar de batterij van mijn keukenweegschaal op is, weet ik niet precies hoeveel ik geef (ik ga vanmiddag om een nieuwe). Ik geef echt niet veel. Ik vermoed voor beide samen rond de 20 gram. Ik bouw ook langzaam de groente witloof op. Gisteren kregen ze van mij één zo'n blaadje van de witloof. Vandaag kregen ze er twee. Gisteren hebben ze ook wel een tijdje op gras gestaan dus hebben ze redelijk wat gras gegeten en heb ik hen een klein schijfje wortel gegeven (2cm ongeveer).

Nu weet ik eigenlijk niet of ze voldoende hooi eten? Ik heb hen er nog niet echt van zien eten, maar wat zij 's avonds en 's nachts uitspoken, weet ik natuurlijk niet. Vanmorgen had ik wel de indruk dat ze er iets van gegeten hadden (niet veel). Nu vroeg ik mij af hoeveel hooi ze ongeveer moeten eten? Hoe lang doen jullie met vb. een gevuld hooibal? Ik had verwacht dat ik dit om de 2 dagen zou moeten bijvullen, maar als het verder loopt zoals nu zal ik daar waarschijnlijk een week mee kunnen doen. Ik weet dat hooi belangrijk is dus wil ik even weten of dit goed zit.

Dat ze gisteren niet veel hooi hebben gegeten, kan ik verstaan omwille van het gras...

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 gram voor 2 NHD is veel te weinig.. Eerder 25 gram per konijn..

Normaal gaat hier (met twee konijnen die samen 3,5 kg wegen ongeveer) één à twee ruifjes en één grote bal per dag door.. Nu lopen ze veel los en eten ze veel gras, dus minder hooi, bovendien heb ik de biks wat op moeten schroeven waardoor ze ook minder hooi eten.. Ben nog even aan het kijken wati k daar mee doe..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor van vele mensen dat biks eigenlijk niet zooooooo goed is dus wil ik vooral hooi en groente geven met aanvulling biks. Ze eten nu al zo weinig hooi dus als ik ze nog meer biks geef, zullen ze nog minder honger hebben om hooi te eten of klopt deze redenering niet? Het is biks van Science Selective dus uitgaande van het feit dat ze 1,5 kg zullen wegen moet ik eigenlijk maar 15 à 20 gram geven, maar dan inderdaad aan allebei. Het zou kunnen zijn dat ik dit geef hoor. Ik vertrek straks naar de winkel om een batterij en zal het dan met zekerheid weten hoeveel gram ik geef. Ik maak mij vooral 'zorgen' over het feit dat het hooi niet echt schuift.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou biks niet zo goed zijn? Als je een voor jouw konijnen juiste hoeveelheid geeft, is biks prima (zeker SS). Je moet wel héél veel groente geven, wil je dat kunnen compenseren. Ze krijgen hier nu 600/700 gram per dag met minimaal 8 soorten (met z'n tweetjes) en eten (aten) ook heel veel hooi, daarbij kregen ze samen nog 30 gram SS maar Feline heeft wel ondergewicht. Dit komt ook deels door de hoeveelheid beweging die ze krijgen, maar feit blijft dat zelfs zoveel groente nog niet genoeg is.

Persoonlijk zou ik in jouw geval nu toch tot ze acht maanden zijn, 25 gram SS voeren (mits ze daarbij hun BDK op eten etc) en dan nog eens kijken wat je met de biks gaat doen. Op dit moment krijgen jouw konijnen echt te kort. Ze krijgen weinig groente (ik snap dat je aan het opbouwen bent, maar feit blijft dat ze weinig krijgen) eten weinig hooi en krijgen weinig biks.. Terwijl ze zo hard aan het groeien zijn nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van redelijk wat mensen gehoord dat het dikmakers zijn (wat nu idd. nog geen kwaad kan nu ze klein zijn) en dat het vaak leidt tot blaas of nierproblemen. Klopt dat niet? Ik wil ze natuurlijk niet ondervoeren :(. Ik zal dan vanmiddag mijn biks nauwkeurig afwegen, zodat ik ze elke dag toch voldoende geef. Van groente durf ik nog niet teveel geven, omdat ik moet opbouwen :) of ben ik daar ook te voorzichtig in? Gisteren hebben ze wel zo'n 4 à 5 uur op het gras gestaan en heb ik ze wel veel zien eten. Is het normaal dat ze zo weinig hooi eten? Is waarschijnlijk niet zo gezond voor zichzelfl?

Ik zal straks ook eens zo'n hooi/gras tunnel meebrengen van de dierenwinkel. Misschien dat zoiets meer succes heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog steeds eten ze bij mij weinig hooi hoor... Ze zitten sochtends echt smachtend te wachten op hun biks.... Ik heb 2 totaal verschillende soorten hooi gekocht maar dat maakt geen barst uit... Kruidenhooi wil ik eigenlijk niet doen, maar misschien ontkom ik er niet aan...Nou ja, zolang ze hun dagelijkse portie krijgen (60 gram met zijn 2tjes) en ze vrolijk en gezond zijn moet ik me maar niet teveel zorgen maken denk ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang je hangoortjes hun darmkeutels opeten dan zou ik ze toch voldoende/onbeperkt biks geven. Appelschillen en wortels zou ik niet iedere dag geven, maar het langzaam opbouwen met andijvie en/of witlof. Die van mij krijgt ook nog niet zoveel groenten hoor. 9 weken is ook nog jong en je moet het langzaam opbouwen.

Die kleintjes moesten eens weten wat ze teweeg brengen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van redelijk wat mensen gehoord dat het dikmakers zijn (wat nu idd. nog geen kwaad kan nu ze klein zijn) en dat het vaak leidt tot blaas of nierproblemen. Klopt dat niet?

Ja, en nee. Ja, een 'slechte' biks (met een slechte samenstelling) kan voor blaas of nierproblemen leiden, vanwege het hoge calcium gehalte. Ja, biks kan een dikmaker zijn, als je er veel van geeft. Maar Science Selective is een goede biks die niet te veel calcium bevat (0,6%) en, mits je je gewoon aan de 10 à 15 gram (of iets meer of minder) houdt, ook geen dikmaker zal zijn.

Calcium is iets waar je niet te veel van moet hebben, maar zéker niet te weinig. Te weinig calcium zorgt ook voor hele grote problemen. Ik heb een konijn met blaaszand (te veel calcium in de blaas dus) gehad en heb toen uitgezocht hoeveel calcium hij binnen moest krijgen en hoeveel hij ook daadwerkelijk binnen kreeg. Ik heb laatst voor mijn konijnen berekend hoeveel zij binnen krijgen (met die 600 gram groente en 30 gram biks) en dat is eigenlijk echt te weinig. (Ze krijgen daarnaast ook gedroogde kruiden en eten natuurlijk hooi, dus ze krijgen hun calcium wel binnen..)

Groente opbouwen.. Tsja, ik bouw dat eerlijk gezegt niet zo op. In het begin (als ik een konijn (nog) niet ken) ben ik wel voorzichtig, maar ik voer het dan toch redelijk gauw op, mijn voedster was vanuit de opvang wel een beetje groente gewend (ook op mijn verzoek) en binnen een week at zij al gewoon normaal met mijn ram mee. Het is een beetje dubbel, ik zou nooit iemand aanraden zo maar veel groente te gaan geven (want je weet maar nooit...) maar met postzegelformaat en elke dag een beetje meer werk ik zelf niet zo..

Op zich is het niet zo erg dat ze nu weinig hooi eten, ze hebben wel veel gras gehad. Gras is net zo goed als hooi. Of je bij zulke jonge konijntjes al kunt zeggen dat het een probleem is weet ik eigenlijk niet.. Misschien is dat ook iets wat vanzelf wel komt.. Op de lange duur is het wel slecht als een konijn geen hooi eet, op de korte termijn op zich ook wel omdat al die vezels belangrijk zijn voor de darmen. Maar mijn konijn heeft het ruim vijf jaar lang heel goed gedaan zonder hooi. (Daarna dus niet meer..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor deze hele duidelijk uitleg. Ondertussen heb ik terug een batterij in de weegschaal en ik gaf dus inderdaad zo'n 20 à 25 gram voor beide. Ik zal het zo blijven aanhouden.

Ze hebben vandaag 6 blaadjes witloof gekregen (ik voel dat het wel goed zit met deze groente dus durf ik wat meer), 15 minuutjes op het gras gestaan, biks en ze hebben daarnet zo'n karlie grastunnel gekregen om van te knagen.

Hun hooi lijkt niet echt te veranderen. Ik denk wel dat ze ervan eten, maar eerder weinig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijntjes eten hun darmkeutels gewoon op, de keutels zien er super uit, ze zijn blij en ze eten lekker wat ze krijgen behalve hooi... tja wat moet je daar nu tegen inbrengen als welwillend mens haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen in de regen goedemorgen gaan zeggen tegen mijn nijntjes en ik heb toch gezien dat ze wat hooi hebben gegeten. Niet gigantisch veel, maar toch iets dus ik ben al iets meer gerust. De fokker van mijn nijntjes gaf vers hooi van de boer terwijl het van mij uit de winkel komt (multifit). Ik ga eens vragen aan mijn buren of ik wat hooi van hen mag. Zij hebben een paard dus vers hooi :). Ze zullen daar wel niets op tegen hebben. Eens zien of dat beter in de smaak valt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels gaat het hier een stuk beter met hooi eten. Kennelijk moesten ze echt even wennen of zo. Ik heb 2 soorten gewoon hooi; onbewerkt hooi, dit is heel grof van structuur en kom ook regelmatig halve struiken tegen haha en in de ruif bovenin hebben ze fijn hooi van intratuin. Ga ook nog kruidenhooi doen, lekker erbij (ik denk dat ik het wel mix:-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .