Ga naar inhoud

Wortel


Aya

Aanbevolen berichten

Hoeveel wortel mag een konijn per week/maand hebben? Mijn stiefvader voert mijn konijn namelijk (dit hebben we zo afgesproken omdat in het begin voerden wij het beestje allebei, toen werd hij ineens heel dik en hebben we duidelik afgesproken dat er 1 iemand moet voeren. Maar tegenwoordig geeft hij het beestje naar mijn idee te vaak wortel, ik heb gelezen dat dit niet goed is voor een konijn en dit heb ik mijn stiefvader ook verteld. Toch blijft hij het voeren, want 'de buurvrouw geeft haar konijnen ook wel eens wortel. Zij weet wel wat goed is...' enzovoorts. Ik word hier een beetje gek van, het lijkt niet aan te komen, maar misschien stel ik me ook wel gewoon aan en valt het wel mee..

Hoe denken jullie hierover?

Xx Aya

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wortel is inderdaad niet onwijs gezond voor konijntjes.. Hoeveel een konijn mag hebben hangt van zijn baasje af ;) De een geeft een plakje van 1 cm in de week, de ander een hele wortel in de week en de ander een plakje van 2 cm in de maand en de ander geeft het niet..

Het hangt ook een beetje van het standaard voedingspatroon af, wat krijgen ze voor een soort biks, hoeveel groentes krijgen ze op een dag en hoe vaak wordt er gevoerd op een dag etc. ook is belangrijk hoeveel lichaamsbeweging een konijn heeft.. Een konijn dat veel kan bewegen en ook daadwerkelijk veel beweegt zal minder snel aankomen van een worteltje in de week dan een konijn die niet zoveel vrijheid heeft om te bewegen..

Maar wat ik me afvraag is hoeveel je stiefvader dan geeft? Want iedere dag een wortel vind ik zelf sowieso veel te veel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, hij geeft geen hele wortel per dag hoor ^^ Wel enstuk van een centimeter of 3, elke 2 à 3 dagen..

Hij heeft een redelijk ruim hok en zodra het weer het toelaat, mag hij vrij in de tuin rondhobbelen, dus lichaamsbeweging krijgt hij wel. Ik wil gewoon dat hij wel gezond blijft :)

Verder krijgt hij ook wel andere groenten en veel vers hooi, naast zijn droogvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich vind ik dat niet extreem veel.. Ze krijgen hier elke dag wel zo'n stuk, of iets meer, met z'n tweetjes. Daar staat wel tegenover dat ze vrij weinig biks én heel veel (ruim een halve kg voor twee) groente krijgen.. En heel veel beweging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er even een tijdje tussenuit geweest dus vandaar de late reactie.. Maar bedankt in ieder geval! Ben blij dat het meevalt, en goed om te weten dat ik me onnodig te veel zorgen zat te maken ^^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .