Ga naar inhoud

konijn drinkt niet


mageremelk

Aanbevolen berichten

Keutelt je konijn nog goed? Eet het veel groenvoer? Zo ja, dan denk ik dat hij voor nu voldoende water binnenkrijgt via het groenvoer.

Verandering in gedrag is een goede reden om je konijn te laten nakijken. Verstandig dat je morgen naar de dierenarts gaat!

(Overigens geef ik geen appelschillen vanwege bestrijdingsmiddelen, maar een heel klein stukje appel.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben naar de da gegaan, het probleem was dat hij te veel bijvoeding kreeg, hij heeft gemengd voer en veel groenten en dat mag nu niet meer, hij krijgt een dieet van water, hooi en mestkorels (ofzoiets:P) helaas voor hem,geen wortels meer.

het lag ook aan z'n leeftijd (10 jaar) dat ie niet zo goed meer verteerd enz.

hopelijk gaat het snel beter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat met mestkorrels biks bedoeld wordt. Ik vind het raar dat er geen groente meer gegeven mag worden. Volgens mij is er namelijk niks mis mee als konijnen al hun vocht binnenkrijgen door middel van groente. Als hij zelf nog de mogelijkheid heeft om extra te drinken lijkt mij het niet erg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou als ik jouw was gewoon doen wat de da zecht ookal vind ik en iedereen eigenlijk het nogal raar... hij heeft er voor gestudeerd en wij niet dus ja... maar navragen is altijd goed gewoon doen ;P

Helaas moet ik je toch uit deze droom halen.. Dierenartsen bleken meer dan eens (ik zeg niet dat dat nu zo is!) geen verstand van konijnen te hebben. Met zelfs de dood van het konijntje tot gevolg. Het stellen van een verkeerde diagnose of het geven van de verkeerde behandeling is helaas iets dat nog te vaak voorkomt. Ik kan er over mee praten en ik ben niet de enige op dit forum.

Het is logisch dat hij meer drinkt als je alleen droog voer en hooi geeft, persoonlijk zou ik niet tevreden zijn met deze 'oplossing'. Hoeveel korrels moest je geven van de dierenarts?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind het een beetje vergezocht dat onze dierenarts gewoon een diagnose vertelt die niet klopt. hij drinkt nu weer, en eten doet hij ook weer goed! de da waar ik heenga is van een dierenpraktijk die in meerdere steden en dorpen zit, dus dat is niet zomaar een da die nergens verstand van heeft.

ik moet hem 1 x per dag voeren, tenzij zijn bakje niet leeg is. ik wil nu een poosje zijn voer zo houden en als het goed gaat vraag ik gwn aan de da of hij weer is wat anders mag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals, ik zeg niet dat DEZE DA een verkeerde diagnose gesteld heeft. Maar het gebeurt wel. En vaak ook. Ook bij dierenartsen die bij grote klinieken werken. Mijn konijn is waarschijnlijk overleden doordat we te laat met de juiste behandeling gestart zijn. Mijn andere konijn, is bij twee andere praktijken twee keer niet/verkeerd behandeld. Dat is niet vergezocht, dat is geen onzin, dat is de trieste waarheid.

En natuurlijk drinkt hij weer. Hij krijgt geen groente meer, waar hij vocht uit haalt. Hij krijgt alleen droog spul, biks en hooi. Duh, dan krijg je dorst. Persoonlijk zou ik niet tevreden zijn met zo'n 'trucje' om hem weer te laten drinken, ik zou willen weten wƔƔrom hij niet dronk en at.

Of jij dat ook wil, is aan jou. Als jij tevreden bent nu, prima. Ik geef alleen mijn mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de DA heeft er meer verstand van dan ik, maar nu hij weer drinkt, heb je een idee wat het anders zou kunnen zijn? hij is wel op alle mogelijken dingen getest, het was niet zo van: o ja geef hem maar alleen hooi biks en water!

hoe kan ik weten wat hij dan heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn, en daarom zou ik dat goed uitgezocht willen hebben als het mijn konijn betrof. Je schrijft dat hij op alle mogelijke dingen getest is, waarop dan precies en hoe?

Ik vind het alleen nogal logisch dat een dier meer gaat drinken als het alleen droge dingen krijgt. Ga zelf maar eens (droge) rijst of brood ofzo eten, dan wil je er ook wel wat bij drinken. Je kunt je afvragen of er wel echt een probleem was, ik weet niet of hij (licht) uitgedroogd was? Ik neem aan dat de dierenarts dat onderzocht heeft. Of hij zijn vocht nou uit groente haalt of gewoon uit een flesje, dat zou mij persoonlijk om het even zijn, sterker nog, ik vind groente heel belangrijk en als ze daardoor minder drinken, dat zou mij een zorg zijn.

Maar ALS er echt een medische reden was waarom hij slecht dronk, dan is het in mijn ogen niet opgelost door hem alleen droge voeding te geven. Groente is belangrijker voor een konijn dan biks, terwijl biks op dit moment eerder de hoofdvoeding is in het dieet van jouw konijn.

Het is wel goed dat je overgestapt bent op biks, want gemengd voer is inderdaad niet zo goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan het zo iets duidelijker worden.:)

Mag je konijn niets meer van groenten of heeft ze gewoon gezegd dat wortelen niet zo super zijn om veel te geven?

Wat krijgt je konijn nu en hoeveel gram ongeveer?

Groenten geef je best wel nog, maar meer zaken zoals witloof. Wortelen zijn minder goed, omdat er veel suikers in zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou de da heeft getest dus op uitdroging, en hij was niet uitgedroogt. verder heeft ze zijn temperatuur gemeten, zijn keutels bekeken, oren bekeken, mond bekeken, geslachtsdeel bekeken, en zijn ogen bekeken. we hebben haar een nauwkeurige beschrijving vertelt wat er was gebeurd.

kwa gram weet ik niet wat ik geef, ik gaf vroeger altijd 1 stuk groenten per dag, bijv. een wortel, brokolie enz. en meestal nog een gedroogd korstje van een boterham. dan at hij ook nog altijd gras. hij kreeg gemengd voer en natuurlijk, hooi.

nu krijgt hij alleen biks, hooi en water.

de da heeft gezegd dat je de komende dagen gƩƩn groenten of andere bijvoeding mag geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De komende dagen.. Dus over bijv. een week mag het wel weer?

Als hij niet uitgedroogd was, zou ik het geen probleem vinden als hij zijn vocht uit groente haalt. Maar als je maar een beetje groente geeft is het een ander verhaal. Toch zou je dan verwachten dat hij op z'n minst een beetje uitgedroogd is. Of at hij echt veel gras?

Misschien dat je over een week of wat weer rustig met groente kunt beginnen en dan wat gevarieerder, dus elke dag een beetje witlof, andijvie etc..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja het was heel raar, want onze tuin werd bemest dus hij zat al 4 weken niet meer op het gras maar op zand. en nee hij was niet uitgedroogt terwijl hij 1 week niet heeft gedronken. (ik was op vakantie en de buurvrouw heeft daar niks aan gedaan:S)

bedankt dollie (en andere) ik ga dat proberen. ik kij het nog even aan en dan ga ik weer wat over op meer groenten etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn dronk slecht toen hij net naar binnen was verhuisd, hij kreeg wel veel groente, maar was toch licht uitgedroogd. En dat was dan van twee dagen slecht drinken. (In combinatie met andere gezondheids problemen, dat wel..) Dus je zou toch wel verwachten dat hij ook wat uitgedroogd was. Nou ja, beter van niet natuurlijk!

Succes verder, hopelijk blijft hijg oed drinken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .