Ga naar inhoud

Nila is te dik!


Nila

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb 2 konijnen, Nila en Bo.

Bo is mooi slank en dus niet te dik, maar bij Nila blijft haar gewicht schommelen. Nu is ze weer te dik.

Ze krijgen allebei biks. Ik heb niet het idee dat Nila daar nu veel meer van eet dan Bo.

Verder krijgen ze weinig snoepjes. Wel altijd hooi natuurlijk en s avonds wat groen voer (nauwelijks wortelen).

Wat kan ik nu doen om Nila weer wat slanker te krijgen zonder dat Bo gaat afvallen?

Ze krijgen trouwens allebei veel lichaamsbeweging.

groet

Diou

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ze 75 gram samen. Ze wegen samen wel meer dan 3 kilo, maar Nila moet dan wel nog afvallen. (het zijn kleine konijnen). Volgens de dierenarts moeten ze ongeveer 1500 gram wegen. Dat heb ik dus aangehouden.

Dat strooien kan ik wel eens proberen. Die snackbal heb ik wel eens geprobeerd, maar vonden ze niks. Ik heb al wel zon hooibal, dat helpt al wel, maar ze blijft dus nog te dik.

Mochten er nog meer adviezen zijn dan hoor ik ze graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi

als je haar af wilt laten vallen

moet je haar 1 dag in de week alleen maar hooi geven

en verder geen snoepjes

en brokken is als aanvulling he!!

niet als bassisvoer

bassisvoer is groente gras en hooi

en geef je haar niet te veel fruit 1 8ste appel is genoeg voor een konijn per dag

een konijn moet je 1 en half handje biks per dag geven

en je hebt toch geen gemeng voer want daar worden ze ook dik van

ik hoop dat ik je heb geholpen

groetjes bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een dag in de week geen biks geven is onzin, als je die andere 6 dagen veel te veel geeft lost dat niks op. 1,5 handje is eerste een slechte maat, iedereen heeft weer andere handen, dus wij zijn hier groot voorstander van nauwkeurig meten en adviezen in grammen. Ten tweede houdt jouw advies geen rekening met de grootte van het konijn.

Iedere dag een 1/8e van een appel vind ik behoorlijk veel, zeker als het gaat over een konijn dat te dik is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal,

Ze krijgen al een tijdje heel weinig extra's, maar nu natuurlijk even helemaal niets. De biks hebben we gehalveerd van wat ze mogen hebben totdat ze op gewicht zijn.

Ze krijgen dus geen gemengd voer.

Volgende week zal ik ze weer wegen en kijken of het al wat helpt, zo niet dan zal ik weer een gil geven.

Nila is in ieder geval lekker chagrijnig. Is ze altijd als ze honger heeft, of eigenlijk trek, want de biks zijn natuurlijk veel lekkerder dan het hooi :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Nila,

Ik zit met hetzelfde probleem: Kelly is te dik (ja andere BBers, mijn Kelly is te dik ;)). Heb inmiddels al van alles geprobeerd, ze krijgen al vrijwel geen biks meer (30 gram Science Selective p/d) en een halve kilo calorie-arm groenvoer. Ik vrees dat het bij haar gewoon haar bouw is. Daarbij is Kelly niet actief te noemen, dat is ze nooit geweest.

Ik zit daarbij ook nog met een konijn dat gebitsproblemen heeft waardoor hij snel afvalt wat een heel erg slank konijntje is dat nog wat moet aankomen. Ik voer hem wel wat bij uit de hand, aangezien hij altijd erg actief bezig is.

Ze worden hier in ieder geval erg veel gestimuleerd om hooi, hooi en nog meer hooi te eten en dat doen ze beide ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nila heeft ook altijd wel problemen gehad met dr gewicht. Ik probeer het nu een tijdje om met biks te minderen. Beweging krijgt ze wel, maar het is geen ren konijn. Die andere konijnen van mij die hebben af en toe de gekke 5 minuten ren. Daar val je wel vanaf. Maar ja....dat kan je niet dwingen.

Ik hoop dat het bij jou lukt. Als ik resultaten heb dan zal ik het laten weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja BRC bij jou is het dan makkelijker omdat niet al je konijnen in koppels wonen waardoor je het eten individueel af kunt stemmen.

Ik ben gisteren bij de DA geweest voor de entingen, Kelly moet ongeveer 370 gram af gaan vallen.

Momenteel krijgen ze samen dagelijks 30 gram biks in de voerbak, eten ze ongeveer 2 ruiven hooi + 1 grote hooibal aan hooi en een halve kilo groenvoer per dag (waarin zo nu en dan een klein stukje wortel&appel).

Nijn is inmiddels eindelijk op gewicht (van 990 gram rond april 2009 naar 1250 gram mei 2010).

Ik denk dat het probleem bij Kelly vooral komt door de haken van Nijn > zij eet een stuk sneller, als Nijn haken heeft eet hij beduidend langzamer waardoor zij voor anderhalf kan eten ipv voor zichzelf. Dus ik zal de inhoud van de biks wat terugschroeven voor Kelly door minder in de voerbak te doen en Nijn dagelijks wat meer bijvoeren uit de hand dan dat ik nu al doe om ervoor te zorgen dat hij wel netjes op gewicht kan blijven.

En dan zijn er nog mensen die beweren dat konijnen makkelijke dieren zijn :sarcastic:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hetzelfde probleem. Saar is een grote vreetzak. Als ik haar tegelijk met Bo een bixje geeft kan ze er wel 2,5 eten in de tijd dat bo er 1 eet. Hij neemt er gewoon goed de tijd voor!

Maar zo eet ze dus ook veel meer en wordt steeds ietstje breder, terwijl Bo niet zoveel meer groeit nu. En dat is wel de bedoeling!

Heb ze een poosje apart gevoerd door het trapje af te sluiten in het hok en ze beide op een verdieping te zetten. Maar Saar vind dat niet ''cool'' en rent gewoon in een vaartje de trap op, tilt het plankje op en gaat gezellig met Bo dineren.

Nu is het zo dat Bo halverwege de dag helemaal gek wordt en het hok begint op te eten omdat hij honger heeft!

Konijnen zijn inderdaad helemaal niet makkelijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .