Ga naar inhoud

Voeding, met name hooi!


Wanda86

Aanbevolen berichten

Mijn teddy widder eet nauwelijks hooi, heb van de week 4 soorten kruidenhooi gekocht, kijken of dat werkt, maar hij eet toch echt het liefst zijn biks (wat snel op is).

Verder zie ik ook geen blindedarmkeutels liggen, hopelijk betekent dat dat hij deze op eet??

En vanaf hoe oud mogen ze groenvoer?? Of zit daar geen leeftijd aan vast??

Ik hoor het graag van jullie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit geen leeftijd vast aan groenvoer, maar je moet het wel met mate opbouwen. de eerste keer een heel klein stukje, de tweede keer als hij het goed heeft gegeten en je geen verschil aan de keutels ziet mag hij een groter stukje ect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had hetzelfde probleem met hooi, maar ik heb het opgelost door het hooi op verschillende manieren te presenteren, hier enkele voorbeelden;

- Gewoon op de grond leggen

- In een hooibal doen/ -ruif

- In een toiletrolletje doen

- Hooi natmaken

- In een voetbal met een gat in doen

- In een doos met een gat in doen

Ik gaf het hooi in een hooibal, maar ze at er bijna niets van. Toen heb ik het op bovenstaande manieren geprobeerd, en het is wel gelukt :D.

Als het écht niet werkt, kun je hem misschien een dag geen biks geven en alleen maar hooi en water?

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

jah want van gewone biks mag je maar 25 gram per dag per kilo konijn geven...

en van de Science Selective (SS) 15 gram per dag per kilo konijn...

Daarbij neem ik aan dat jij een jong konijntje hebt.. dan moet je uit gaan van het gewicht wat hij zal gaan worden (als volwassen konijn) en daar de biks op afstemmen..

Dus geef je gewone biks en jouw konijn zal 2 kilo zwaar uiteindelijk worden mag hij 50 gram biks hebben op een dag.

Verder mag je zoals gezegd is groenvoer al gaan geven, wel op bouwen..

en uiteindelijk mag je konijn 50 tot 100 gram groenvoer per kilo konijn per dag hebben (wel opletten dat zijn keutels goed hard blijven etc.. anders wat minderen)

(kwa brokjes.. zijn 2 merken het beste: Science Selective en de Hope farms super trio.. want hier zitten veel vezels in en dus ook goed voor konijnen die weinig hooi eten!!

De Science Selective is relatief wat duurder voer (je betaald ongeveer 8,99 voor 1,5 kilo) en de Hope farms super trio is wat goedkoper ( je betaald ongeveer 6 a 7 euro voor 3 kilo..)

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik vragen bij welke bekende winkel de Super trio te koop is?

Ik geef ook SS. Kost bij de dierenarts 8 euro per 1,5 kilo.

En 2 zakken bij de Groenrijk tuincentrum vaak 15 euro.

Groetjes.

Kun je bijna overal krijgen, pets place, dobey....

Ik persoonlijk meng 50/50 voer. 50% SS en 50% Hope farms, zo blijft het betaalbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jah want van gewone biks mag je maar 25 gram per dag per kilo konijn geven...

en van de Science Selective (SS) 15 gram per dag per kilo konijn...

Daarbij neem ik aan dat jij een jong konijntje hebt.. dan moet je uit gaan van het gewicht wat hij zal gaan worden (als volwassen konijn) en daar de biks op afstemmen..

Dus geef je gewone biks en jouw konijn zal 2 kilo zwaar uiteindelijk worden mag hij 50 gram biks hebben op een dag.

Verder mag je zoals gezegd is groenvoer al gaan geven, wel op bouwen..

en uiteindelijk mag je konijn 50 tot 100 gram groenvoer per kilo konijn per dag hebben (wel opletten dat zijn keutels goed hard blijven etc.. anders wat minderen)

(kwa brokjes.. zijn 2 merken het beste: Science Selective en de Hope farms super trio.. want hier zitten veel vezels in en dus ook goed voor konijnen die weinig hooi eten!!

De Science Selective is relatief wat duurder voer (je betaald ongeveer 8,99 voor 1,5 kilo) en de Hope farms super trio is wat goedkoper ( je betaald ongeveer 6 a 7 euro voor 3 kilo..)

Volgens mij klopt dit niet. Konijnen mogen vrij veel groenvoer, 50/100 gram per kilo vind ik zelfs erg weinig. Ik zie hier regelmatig hoeveelheden van 500 gram per dag voorbijkomen, en echt niet bij mensen die een konijn van 5 á 10 kilo hebben hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij klopt dit niet. Konijnen mogen vrij veel groenvoer, 50/100 gram per kilo vind ik zelfs erg weinig. Ik zie hier regelmatig hoeveelheden van 500 gram per dag voorbijkomen, en echt niet bij mensen die een konijn van 5 á 10 kilo hebben hoor.

Ik geef inderdaad ook meer groente, maar ook minder biks.

Volgens mij mogen konijnen in principe onbeperkt groente, zolang ze maar goed hooi blijven eten en hun BDK opeten. En geen plakpoep krijgen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij klopt dit niet. Konijnen mogen vrij veel groenvoer, 50/100 gram per kilo vind ik zelfs erg weinig. Ik zie hier regelmatig hoeveelheden van 500 gram per dag voorbijkomen, en echt niet bij mensen die een konijn van 5 á 10 kilo hebben hoor.

Het is zeker geen maximum. Maar gaat die 500 gram niet over mensen die meerdere konijnen hebben? Tenminste, ik kan me nu alleen mensen bedenken die zulke hoeveelheden aan meerdere konijnen samen voeren. Ik heb hier ook twee konijnen die samen ruim 4 kilo wegen en voor wie de hoeveelheid groente in totaal ook al die kan op gaat.

Voor verkoopadressen van hope farms moet je even op http://www.hopefarms.nl/Home kijken.

Van beide soorten voer zijn trouwens ook grotere verpakkingen dan hier genoemd zijn, die dus voordeliger zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zeker geen maximum. Maar gaat die 500 gram niet over mensen die meerdere konijnen hebben? Tenminste, ik kan me nu alleen mensen bedenken die zulke hoeveelheden aan meerdere konijnen samen voeren. Ik heb hier ook twee konijnen die samen ruim 4 kilo wegen en voor wie de hoeveelheid groente in totaal ook al die kan op gaat.

Voor verkoopadressen van hope farms moet je even op http://www.hopefarms.nl/Home kijken.

Van beide soorten voer zijn trouwens ook grotere verpakkingen dan hier genoemd zijn, die dus voordeliger zijn.

Meeste mensen die die hoeveelheid geven hebben inderdaad meerdere konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super bedankt voor jullie reacties :goed:

Hij is inderdaad nog maar 8 weken.

Ik moet alleen nog even een weegschaaltje aanschaffen, want nu schat ik het maar, geef een klein handje vol...

Had al geprobeerd om hem voor het slapen gaan geen biks te geven.

Anders koop ik gewoon 1 van de 2 vezelrijke biks die Anke benoemd.

Heb al een aantal andere manieren gebruikt om het hooi anders te presenteren... Hij eet al een stuk meer van het hooi, alleen blijft biks toch z'n favoriet. Van de week rustig aan beginnen met het groenvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie verschillende soorten van Hope Farms maar is de supertrio de beste?

Moet ik die proberen? Ik zag dat het bij ons in 3 winkels te koop is.

Ik ga eerst een klein zakje uitproberen. Is dit eventueel ook te mengen met SS?

Groetjes en bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zeker geen maximum. Maar gaat die 500 gram niet over mensen die meerdere konijnen hebben? Tenminste, ik kan me nu alleen mensen bedenken die zulke hoeveelheden aan meerdere konijnen samen voeren. Ik heb hier ook twee konijnen die samen ruim 4 kilo wegen en voor wie de hoeveelheid groente in totaal ook al die kan op gaat.

Ik heb twee konijnen die op ongeveer 3,5 zitten samen en die krijgen ook ruim 500 gram.. (Altijd meer de laatste tijd, maar mijn weegschaal gaat maar tot 500.. :angel: weeg het trouwens ook maar af en toe, gewoon uit nieuwsgierigheid..)

Toen ik nog twee konijnen apart had, zat ik op 250 per konijn, denk ik. Volgens mij is het dus ook meestal voor twee konijnen, zulke hoeveelheden. Maar dan nog is het wel meer dan 100 gram per kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk dat zijn nog is normale prijzen, vorige week was ik toevallig nog bij de Intratuin!! Daar ga ik dus deze week maar weer naartoe :mdr:

Ik zie trouwens op de Hope Farms site ook de Rabbit junior select... Is het verstandig om eerst met deze te beginnen?? Aangezien mijn konijntje net 2 maanden is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .