Ga naar inhoud

Konijn te dik?


Lisje

Aanbevolen berichten

Wanneer is voor jullie een konijn te dik?

Flapje is een hangoortje rammetje, is 1 jaar en weegt 2kg700gr.

Hieronder vind je een recente foto.

Van voeding krijgt hij niet overdreven veel volgens mij, per dag zo'n 100gr. korrels (waarvan niet alles wordt opgegeten) en dan aangevuld met groenten, fruit en hooi.

Hij kan wel permanent aan gras, dus weet niet hoeveel hij er daarvan binnenspeelt.

De reden waarom ik het vraag is omdat ik van paar mensen die bij ons op bezoek zijn de reactie krijg dat hij een serieus poepke heeft :$.

lisje-5558-albums-flapje-picture28744-p1020239.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij lijkt mij idd wat stevig...

Wat voor voer geef je precies? Die 100 gram lijkt mij zowiezo te veel, halveer dat eens en zorg dat hij genoeg vers hooi heeft elke dag.

En controleer zijn ontlasting, is die wel goed? En eet hij zijn blindedarm keutels goed op?

Geef niet te veel fruit, daarin zit fructose, wat koolhydraten levert. Peer, banaan en druif bevatten relatief veel fructose. Beter is het witlof, andijvie en wortel(loof) te geven.

aangepast door Lonka
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij lijkt mij idd wat stevig...

Wat voor voer geef je precies? Die 100 gram lijkt mij zowiezo te veel, halveer dat eens en zorg dat hij genoeg vers hooi heeft elke dag.

En controleer zijn ontlasting, is die wel goed? En eet hij zijn blindedarm keutels goed op?

Geef niet te veel fruit, daarin zit fructose, wat koolhydraten levert. Peer, banaan en druif bevatten relatief veel fructose. Beter is het witlof, andijvie en wortel(loof) te geven.

Zijn ontlasting is goed en hij eet ook zijn keuteltjes op.

Van fruit mag hij enkel appel daar krijgt hij dan ook ieder week een partje van. Voor de overige toegestane fruitsoorten haalt hij zijn neus op.

Van groenten krijgt hij vooral wortels + loof, witloof, radijsjes+loof en van kruiden krijgt hij af en toe blaadje basilicum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je cuni crispy lijkt mij op zich gezond, de fabrikant raadt idd 50-80g per dag aan. Het is echter ook gemengd voer, je konijn zou dus z'n favoriete smaak eruit kunnen vissen.

Daarnaast bevat het 15% ruwe vezel, terwijl bijv. een science selective 19% ruwe vezel bevat. Daarnaast zou je van de science selective slechts 10-15g per kilo lichaamsgewicht hoeven geven. Je konijn zou dan waarschijnlijk meer hooi eten.

Wat ik mij heb laten vertellen is, dat de biks/brokken eigenlijk bovenop het menu komen. Dus als hoofdbestanddelen voor het menu groenvoer en hooi, daarna pas de brokken.

Zolang hij echter goed eet, goed keutelt en gezond is, zie ik geen probleem. Wel zou je kunnen overwegen zijn brokjes in een snackbal te doen, zodat hij moeite moet doen om zijn brokjes te krijgen. En gewoon per dag brokjes geven, niet 1 grote hoop voor 2 dagen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je cuni crispy lijkt mij op zich gezond, de fabrikant raadt idd 50-80g per dag aan. Het is echter ook gemengd voer, je konijn zou dus z'n favoriete smaak eruit kunnen vissen.

Daar ben ik het niet echt mee eens, er zit te veel eiwit in (16%), te veel vet (3,5%) en te veel calcium (1,1%) en daarnaast is het vezelgehalte niet heel hoog. Komt ook nog bij dat het gemengd voer is.

Je kunt van een foto niet zeker zeggen of hij te dik is, al lijkt ie wel stevig, maar je zult toch echt moeten voelen. 100 gram voer is wel veel, ik zou dat inderdaad halveren (of iets meer dan 50 gram) aangezien je nu op bijna 40 gram per kg zit ipv 25.

Zoals Lonka al zegt zijn de korrels niet het belangrijkste onderdeel van de voeding van je konijn, eerst komt hooi, dan groente en dan biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

daarom zei ik ook 'lijkt op zich gezond' science selective heeft 4% olie (neem aan dat dit vet is...) en 14% eiwit. En ik ging ervan uit, dat 15% ruwe vezel minimaal noodzakelijk is.

Wat dat betreft is dit misschien meer het snoepvoer, omdat je ook cuni compleet hebt, dat 20% ruwe vezel bevat.

En dit voer heeft 15% eiwit, 3% vet en 0,9% calcium, wat gezonder klinkt dan de crispy die je nu geeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Franse Hangoor van 1 jaar oud, die maar 2,7 kg weegt?

Lijkt me een beetje weinig, ik zou dan zeggen dat het een Duitse Hangoor is, die moet 2,5-3,5 kg wegen een Franse Hangoor moet de 6 kg toch zeker wel halen en dat haalt deze niet. Daarbij komt nog dat er gezegd wordt dat hij dik zou zijn, dan is het lijkt mij zeker geen Franse Hangoor. Heb je hem bij een fokker gehaald?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar zie je staan dat het een FH is Kim?

@ Lonka: Een goede samenstelling bevat 12 Ć  14% eiwitten, minder dan 3% vet (SS uitgezondert inderdaad, maar daar geef je ook minder van hĆØ), minder dan 1% calcium (maar als je berekend hoeveel calcium je konijn binnen zou moeten krijgen vind ik 1% nog te veel eigenlijk, zeker aangezien dit vaak een gemiddelde is en geen maximum) en zo veel mogelij kvezels..

Cuni Complete is inderdaad een betere optie, maar daar zou ik geen 25 gram per kg van geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar zie je staan dat het een FH is Kim?

@ Lonka: Een goede samenstelling bevat 12 Ć  14% eiwitten, minder dan 3% vet (SS uitgezondert inderdaad, maar daar geef je ook minder van hĆØ), minder dan 1% calcium (maar als je berekend hoeveel calcium je konijn binnen zou moeten krijgen vind ik 1% nog te veel eigenlijk, zeker aangezien dit vaak een gemiddelde is en geen maximum) en zo veel mogelij kvezels..

Cuni Complete is inderdaad een betere optie, maar daar zou ik geen 25 gram per kg van geven.

Nu ik het nog een keer lees zie ik het niet staan. Ik heb het stukje 2 keer gelezen en dacht echt dat er stond Frans hangoor rammetje, maar er staat Flapje in plaats van Frans. Dus ik heb gewoon niet goed gelezen :$.

Op deze foto kan ik niet goed beoordelen of ie te dik is. Een foto vanaf boven, kun je hem beter op beoordelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht ook al 'waar staat het dat dit een Franse Hangoor is' :P.

Ik denk niet dat Flapje te dik is, maar ik persoonlijk zou ook zijn eetpatroon aanpassen. Ik zou hem biks geven van science selective of toch zeker een merk dat geen gemengde biks is, want ze halen daar inderdaad het lekkerste uit en dat bevat iets meer vet enz.

Hij kan gras eten zoveel hij wil en hooi dus ik zou dat aanvullen met groenvoer en af en toe en stukje appel zoals je nu doet, maar die biks zou ik beperken tot de helft of nog minder. Ik zie biks persoonlijk meer als een aanvulling op zijn hooi, gras, groenvoer en fruit.

Nu ja, ik ben degene zonder ervaring op dit ogenblik, maar dat is toch hoe ik het wens aan te pakken :$

Oh ja, en verder kan je hem inderdaad ook zo'n snackbal kopen, zodat hij meer moet bewegen om zijn biks te eten (net als de pipolino bij de katten).

P.S.: stevig poepke of niet, maar hij blijft LIEF:mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind hem ook niet echt te dik, maar wel stevig, al vind ik het lastig om dat van een foto te bepalen.

ik zou ook van voer gaan wisselen, dat is echt gezonder. Hope Farms Supertrio, Science Selective of van het merk dat je nu hebt (versele laga?) de Cuni Complete, dat zijn brokjes die lijken op SS. Dan zit in ieder brokje hetzelfde, en kan hij dus niet alleen de lekkere dingetjes eruit pikken en de rest laten staan.

Wortel en radijs zijn in principe prima, maar ze kunnen wel dikmakertjes zijn. in knollen en worels zit vaak veel energie (de plant groeit er van, het is dus een soort van vetopslag zoals mensen dat hebben) en kunnen daardoor dikmaken. Je kunt dan beter meer van het loof ervan geven dan de knollen zelf. maar goed, als je alles met mate doet kan het alsnog niet veel kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ohh en mag ik even zeggen dat ik Damme het schattigste plaatsje vind dat ik ooit heb gezien? echt hoor, als ik bij mijn schoonouders in Wterlandkerkje ben wil ik altijd als het mooi weer is even door Damme fietsen, zooo leuk :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

:eek: maar als je de ribben helemaal niet voelt is hij toch ook te dik.

Maar het konijn krijgt 100gr voor 2 dagen hƩ.:yes:

ik voel bij mijn konijn niet de ribben maar wel zijn ruggengraat en dan mag hij eigenlijk 500 gram meer wegen.

ik vind persoonlijk voor een konijn van 2,7 kg 50 gram voer ook best veel.

dat mag zeker wel 27 gram tot 40 gram ofzoiets..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ja Damme is prachtig en niet ver van hier, deze morgen nog toeristen naartoe verwezen, ze wilden eerst misschien naar Knokke maar ja.. da's nog geen Damme.. :whistle2:

En Chani: je schoonouders wonen 'op 't Kerkje'..:he:

Maar goed, ik vind deze hangoor nu ook niet overdreven dik hoor, of vergis ik me nu heel erg?

Ik heb me laten vertellen dat wanneer je naar de staart toe de ruggengraat nog duidelijk kan voelen er geen sprake is van ernstig overgewicht, maar of dit een goede graadmeter is?

Misschien eens vragen aan een DA wanneer je gaat voor inentingen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik voel bij mijn konijn niet de ribben maar wel zijn ruggengraat en dan mag hij eigenlijk 500 gram meer wegen.

ik vind persoonlijk voor een konijn van 2,7 kg 50 gram voer ook best veel.

dat mag zeker wel 27 gram tot 40 gram ofzoiets..

50 gram van gewone biks? Dat is niet (te) veel hoor..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om even op alle vraagjes te antwoorden.

Het is geen zuiver ras. Komt van een nestje van een collega.

Hij is ook gisteren naar de DA geweest voor zijn inentingen, heb hem daar gewogen en hij weegt 2,5kg. Ze zei dat hij wel een buikje had, maar dat ze de ribbetjes nog voelde. Hij mag wel niet veel dikker worden.

Ik schakel ook best over van zijn Cuni Crispy naar Cuni Complete, ze zei dat zo'n konijntje het best 2 soeplepels biks krijgt, dus ga overgaan naar 1lepel Crispy en 1lepel Complete.

Qua groeten e.d. is wat ik geef OK, ook omdat hij constant gras kan eten als hij wil.

Dan ook nog een merci'tje voor de complimentjes op mijn woonplaats.

Is inderdaad heel leuk (romantisch) stadje, ik woon in een gehuchtje net buiten Damme, heel rustig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 soeplepels per dag? Dat is wel erg veel, ik zou eerder zeggen 2 eetlepels per dag. Mijn dierenarts vertelde altijd 1 eetlepel per dag en de rest moet ie hooi en groenten eten.

Euhm een soeplepel en een eetlepel is toch hetzelfde???:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .