Ga naar inhoud

Abces en diverse andere probleempjes


Loeselein

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Sinds een jaar hebben wij een grote franse hangoor ram: Homer. Sinds vorig jaar zomer heeft hij ook een vriendinnetje: Maggie. Voor de komst van Maggie moest hij gecastreerd worden, wat eigenlijk zonder problemen verliep. En hij en z'n vriendinnetje zijn sindsdien onafscheidelijk dus het was zeker de castratie waard!

Rond kerst vorig jaar merkte we ineens dat één van Homer's voortanden gek naar voren groeide. De tand sloot niet aan op de tand erboven en kon dus niet goed afslijten. Ook prikte hierdoor de boventand in het tandvlees omdat daar dus geen ondertand zat om de boventand op te vangen. Hier dus meteen mee naar de DA gegaan maar omdat Homer op dat moment ook een vacht-mijt probleem had wat eerst verholpen moest worden, kon ze op dat moment alleen de scheve tand bijknippen. Een paar weken later was de mijt weg en kon Homertje onder het mes om alle 4 tanden te laten trekken. Maar natuurlijk was dat ook niet zo makkelijk! Twee dagen voor de operatie brak de tand die voor de problemen zorgde af. Was verder geen erge wond dus de operatie ging wel gewoon door. Maar omdat die tand dus afgebroken was konden ze hem niet meer vinden en dus alleen de drie (gezonde) tanden trekken. Dit ging eigenlijk ook allemaal erg goed, geen problemen van gehad en hoewel Homertje de eerste week boos in zijn hok zat en niet echt geaaid wilde worden (omdat ie bang was dat we hem op zouden pakken en naar de dierenarts zouden brengen, denk ik) was dat na een week wel weer over en was het weer een vrolijk, gezond konijn.

Eind maart ontdekte we dat er weer een klein stukje tand door het tandvlees heen kwam: de tand die afgebroken was en niet getrokken kon worden. Dus weer een afspraak gemaakt om die tand alsnog te trekken... Dit was alweer Homer's 3e operatie terwijl het beestje nog maar net een jaar oud was!

Deze operatie is ook goed gegaan en afgezien van het beetje boos zijn net als de vorige keer is hij ook hier weer goed van opgeknapt. Maar nou gingen we twee weken geleden naar de DA voor de inentingen en heeft ze meteen z'n bekkie gecontroleerd, bleek dat er een abcesje zat in z'n onderkaak. Hier dus meteen antibiotica voor meegekregen maar dat hielp helemaal niets. Dus is ie gister WEER geopereerd! Ze hebben het abces opengemaakt en schoongemaakt. Nu heeft hij een grote bult/kwap onder zijn kin waar ik twee keer per dag een soort honingzalf in moet spuiten (naast de hechtingen hebben ze een gaatje gelaten voor de zalf). Ook pijnstillers omdat het volgens mij echt wel vervelend moet zijn, zo'n open wond waar je baasje 'vrolijk' wat zalf in loopt te smeren...

Ik maak me alleen wel heel veel zorgen om t beestje. Hij is nog best jong en al 4 keer onder t mes geweest... Ik vraag me erg af hoe lang dit nog door moet/mag gaan. Morgen moet ik terug naar de DA (overigens goede en KK DA, zeer tevreden over) en dan zullen ze de wond nakijken. Ik hoop echt dat het goed overgaat want als dit niet het geval is weet ik niet zo goed wat te doen. Aan de ene kant vind ik het enorm zielig voor het arme beestje. Maar aan de andere kant lijkt hij er (afgezien van net na de operaties) weinig last van te hebben en is het zo'n ontzettend vrolijk, actief en vooral lief beestje. Maar als dit een lastiger probleem wordt weet ik niet of het eerlijk is om hem te laten lijden... Pff! Maar aan de andere kant, misschien gaat het nu wel weer helemaal goed komen en hebben we het nu allemaal gehad en achter de rug... Moeilijk, moeilijk. Even afwachten denk ik.

Wel een beetje zielig is dat hij nu binnen in de bijkeuken zit omdat hij niet naar buiten mag ivm bacterieen enzo. Maar zijn vriendinnetje zit wel buiten, bijna tegenover de deur van de bijkeuken. Telkens wanneer ik dus de achterdeur opendoen staat Homer ervoor om naar buiten te glippen, ook wordt Maggie ontzettend wild wanneer ze Homer hoort/ziet/ruikt. Ben benieuwd hoelang het nog duurd voordat Maggie uit het buitenhok weet te ontsnappen...

Heel verhaal... Nu mijn vraag: Wie heeft er ervaring met een konijn met een abces en hoe verloopt dit meestal? Wat kan/moet ik nog verwachten nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja je bent goed bezig! en je hebt nu ook wel een beetje pech gehad met de tanden en het verloop er van.

Op zich kan dit goed genezen.

Wel belangerijk voorlopig het gat open te houden voor de zalf die heel goed werkt.

Ab werkt niet als het abces niet open en schoon is gemaakt dus dat klopt wel.

Maar nu gebruik je geen ab meer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit nu zelf sinds 15 april met een abces bij Bugs die voor de 2e keer terug kwam.

De eerste keer heeft mijn oude DA er niks aan gedaan en groeide hij weer dicht. En sinds hij voor de 2e keer open ging zit ik bij een KKDA en die is ook perfect.

Ik moet het abces 2x daags spoelen en daarna afsluiten door het gat te vullen, ook met, honingzalf. Zelf heb ik mesitran en dat werkt erg goed.

Verder moet ik er 2x daags bactrimel (antibiotica) bij geven en dat werkt ook super.

Mocht het antibiotica niet helpen, dan is er nog duplociline wat voor zover ik heb gelezen erg goede resultaten geeft bij konijnen met abcessen.

Ik zit dus ook mijn konijn te 'pesten' door het spoelen en dwangvoeren van antibiotica (wat hij absoluut niet lekker vind) maar het is maar voor even. Ik denk vooruit als alles achter de rug is en hij zonder problemen door het leven kan :)

Het is misschien nu ook allemaal heel veel voor Homer maar het is wel het beste.

IK denk dat voor jou alles klaar is zodra het abces goed geneest.

Het is alleen jammer dat het niet in 1 keer gelukt is met het knippen maar zolang hij maar vrolijk is, zou ik me geen zorgen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruik nu geen ab meer nee... heb pijnstillers met een ontstekingsremmende werking. wel bekend spul geloof ik, begint met een C, col.... drops. Ruikt heel sterk naar kokos en is beetje plakkerig. ik dacht: kokos! vindt ie vast lekker! maar nee... heel gevecht om dat in z'n bekkie te krijgen,maar gaat stuk makkelijker dan die zalf...

Ik heb alleen de mededeling gekregen om die zalf er minstens 2x daags in te spuiten, niets gehoord van spoelen o.i.d. Ben nu beetje bang dat het misschien wat dicht is gegaan... krijg er namelijk lang niet meer zo veel zalf in en kan het gaatje ook niet zo goed meer vinden... maar vanavond weer terug en dan horen we t wel!

Moet wel zeggen dat hij wel weer vrolijk is/lijkt. Hij eet goed, maar alleen van een schoteltje want als hij zijn hoofd in zijn voerbak stopt om daaruit te eten komt hij met zijn wond tegen de rand van het bakje en zie je hem terugtrekken dus dat zal wel niet heel prettig zijn.

De antibiotica pilletjes wilde meneer ook niet eten. wij dachten ze goed te verbergen in een stukje appel maar daar trapte hij niet in en at alle stukjes appel behalve die met het pilletje. grappig was wel dat als hij even niet goed op lette en toch per ongeluk een stukje appel met pilletje at, dan at hij de appel op en spuugde het pilletje weer uit! pilletjes roken ook echt heel vies naar medicijnen, zou t zelf ook niet lekker vinden! Maar uiteindelijk is het toch gelukt! Homer is namelijk helemaal weg van sinaasappels. En sinaasappels hebben zo'n sterke geur dat hij het pilletje niet meer ruikt. Moet je wel een gaatje maken in het stukje sinaasappel en het pilletje zo ver mogelijk erin stoppen, anders ruikt hij het toch :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duplociline kun je niet zomaar krijgen. Hiervoor moet een goeie reden zijn en andere antibiotica's niet werken. Dan moet de arts nog een verslag maken van waarom hij/zij duplociline nodig heeft en dan moet je om de dag naar die arts om te laten injecteren.

En mij is ook verteld, waar ook een kern van waarheid in zit, dat alles wat je op internet kan vinden niet perse waar is... of ze laten de nadelen achter.

Het klonk mij ook raar in de oren dat ik andere antibiotica's kreeg ipv direct de duplociline, als duplociline de beste zou zijn. Maar duplociline krijg je dus niet zomaar...

Spoelen is het belangrijkst bij abcessen.

Je zou inderdaad kunnen vragen of ze duplociline willen geven maar ik denk dat ze zeggen dat je eerst je kuur met deze antibiotica moet afmaken en eventueel eerst nog een andere moet proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik krijg duplociline gewoon mee als mij konijn is geopereerd bij de dierenarts,

aan een abces, zij verwacht dat ik dat dan nog 2 keer spuit dit doe ik ook.

( ik mag dit spuiten ben er ook geautoriseerd voor ivm met mijn werk)

Anders moet je nog 2 keer terug komen voor de spuit.

Het is bij mijn kkda standaard voor de na behandeling.

Daarom verbaas ik me er nu over dat er hier niks van bij gegeven is of een nabehandeling volgd. Met het risico nu dat het terug kan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het even nagekeken en ik heb Carprofen meegekregen (Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drug) werkt dus ook ontstekingsremmend, en Dermiel wondzalf. De eerste dag (gister, en eergister direct na de operatie) rook het konijn ook helemaal naar die wondzalf. Sinds vanmorgen ruikt het weer een beetje vies...pus?

Antibiotica heb ik vóór de operatie meegekregen, maar omdat dat dus niets uithaalde is hij geopereerd. Heb de ab kuur wel afgemaakt en was dag voor de operatie klaar met die kuur.

Zal er vanavond toch nog even naar vragen

Link naar reactie
Delen op andere sites

ab werkt niet als het abces dicht is het is alleen effectief na dat het abces verwijderd is....dus zo te horen hebben jullie de verkeerde volgorde.

Daar naast als het abces in zijn geheel verwijderd is gebruik je ook duplo.

Bij enkel schoon maken doorspoelen moet je nog wel even blijven spoelen en dagelijks de honing zalf gebuiken naast de ab. Ik zou je dierenarts nog maar eens bellen, langs gaan dit klingt niet goed.

Als je nu pus ziet moet ie duidelijk weer gespoeld worden dagelijks.

Carprofen= pijnstilling

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Duplociline kun je niet zomaar krijgen. Hiervoor moet een goeie reden zijn en andere antibiotica's niet werken. Dan moet de arts nog een verslag maken van waarom hij/zij duplociline nodig heeft en dan moet je om de dag naar die arts om te laten injecteren.

En mij is ook verteld, waar ook een kern van waarheid in zit, dat alles wat je op internet kan vinden niet perse waar is... of ze laten de nadelen achter.

Het klonk mij ook raar in de oren dat ik andere antibiotica's kreeg ipv direct de duplociline, als duplociline de beste zou zijn. Maar duplociline krijg je dus niet zomaar...

Spoelen is het belangrijkst bij abcessen.

Je zou inderdaad kunnen vragen of ze duplociline willen geven maar ik denk dat ze zeggen dat je eerst je kuur met deze antibiotica moet afmaken en eventueel eerst nog een andere moet proberen.

Ik weet niet wat voor dierenarts je hebt, maar ik ben paraveterinair en ben bij diverse dierenartsen geweest en heb vaker met duplicilline gewerkt en daar moest nooit een verslag voor ingevuld worden of eerst anders antibiotica's voor gegeven worden. Ik kan zo bij 3 verschillende dierenartsen duplocilline zonder problemen ophalen dus ik weet niet waarom je dierenarts het niet wil afgeven.

Daarnaast staat op internet vaak betere informatie dan wat dierenartsen zelf geven. De site die ik heb gegeven is onderdeel van Dierenkliniek Wilheliminapark Utrecht, dat is toch 1 van de beste dierenartsen als het aankomt op konijngebied dus absoluut juiste informatie. Dus ook de dierenarts uit Groningen loopt achter in de tijd en kan wel een bijscholingscursusje gebruiken..

Verder heeft brc alles al aangegeven betreft hoe het abces verder te behandelen, zonder antibiotica kom je er nu niet en de antibiotica moet duplocilline zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien omdat jij Dierenartsassistente bent.. Maar bij mij moeten ze eerst kijken of bactrimel helpt en zo niet, dan moet ze een verslagje maken.. Omdat ze het dus niet zomaar mogen gebruiken..Volgens mij had het ook te maken met een wetgeving.. Maar dat weet ik niet meer precies.. En misschien is het alleen als je je konijn eraan hebt laten opereren. Ik zeg alleen wat ze mij vertelde en dat ik dat best kan begrijpen.

Ik heb alleen mijn eigen ervaring gemeld en wat mijn KKDA zei en dat Loeselein zou kunnen vragen of ze duplociline mag gebruiken, verder niks over hoe het behandeld moet worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik nog geen dierenartsassistent was, kreeg ik het ook zo mee en ook bij het meegeven bij andere klanten hebben we nooit een verslagje hoeven maken. Ook is die van mij niet geopereerd, maar enkel abcessen spoelen en schoonmaken. Ik vind het daarom zo raar dat je dierenarts over een verslag begint.

Verder niks over hoe te behandelen, dat was alleen extra info.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties!

Nou, gister dus weer terug naar de DA gegaan, aangegeven dat we er geen goed gevoel over hadden en om ab gevraagd. DA leek wel verbaasd dat we dat nog niet gehad hadden. Nu krijgt hij dus iets ingespoten (om de twee/drie dagen). Ben vergeten hoe het heet maar is ab die wel zou moeten helpen bij abcessen. Ook hebben ze het gister weer schoongespoelt en de pus verwijdert. Vond ie niet leuk! 3 mensen nodig om zeer bange franse hangoor vast te houden...

Nu is ie dus weer thuis. Ik mag/moet die pijnstilling 2x daags blijven geven. Merk ook dat hij daar wel goed op reageerd: hij wil pas eten ongeveer een uurtje nadat hij die pijnstilling heeft gehad. Maar verder eet en drinkt hij prima. Je moet het hem nog steeds voorzetten/voeren maar het gaat er wel in. Eten gaat nog wat minder, met name brokken en harde groente (wortel) eet hij niet, doet hem pijn denk ik. Maar gras, spinazie, witlof en kruiden gaan er prima in! Ben blij dat ik hem niet ook nog eens moet gaan dwangvoeren!

Ook die zalf blijf ik nog gewoon smeren/spuiten, minstens 2x per dag. Heb een beetje het idee dat Homer zich er een beetje bij neergelegd heeft en het maar gewoon laat gebeuren. Of hij heeft zich eindelijk gerealiseerd dat ik toch wel win en dat het 1000x makkelijker gaat als hij gewoon meewerkt :)

Maandag dus weer terug voor de ab en dan wordt het ook weer schoongemaakt.

Heb nog even aan da gevraagd hoelang we hier zoet mee zijn. Ze zei toch wel een week of 2 - 3. Nu weet ik niet of ze bedoelde dat we met dat abces nog wel 2 of 3 weken zoet zijn of dat we nog wel 2 tot 3 weken om de dag naar de da moeten voor spoeling en ab... iemand enig idee?

Ook nog even gevraagd of hij hierna gewoon weer volledig 100% hersteld... Kon ze helaas geen antwoord op geven. Ze zei wel dat het helaas soms een 'blijvend' probleem is dat steeds weer terug komt... Niet echt goed nieuws dus... Maar weer afwachten en ondertussen ons lieve konijntje (dat zich best zielig voelt en dus graag wat extra knuffels geeft en krijgt) lekker verwennen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hij eet en drinkt, je hebt een da die actief helpt bij de behandeling... klinkt hoopvol :)

En of het definitief helpt is afwachten, maar nietsdoen is zeker fataal, dus je hebt altijd een kans.

Blijf in elk geval ook zijn keutels nakijken, zolang die goed blijven, eet hij ook goed :)

succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je nu AB hebt gekregen, ik vermoed wel dat het duplo is, maar ik denk dat die nog wel langer zal moeten spuiten dan een week of 2-3, het is een langdurig proces. Ik zou zeggen lees de link is goed door die ik hier heb neergezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

loeslein ik heb precies het zelfde probleem met mijn voedster. Alleen bij mij hoef ik het niet instesmeren enal maar wel als de wond werd schoongemaakt enzo 3 daagen prikjes geven met pijstillers(best wel eng de eerste keer met zo'n naald) mijne is 2weken geleden geopeerd en die bult is nu 2x zo groot en de DA zei dat ik haar moest laten inslapen maar ze lijkt er vrijweinig last van te hebben want rent/huppelt de hele dag door. maar ik ga haar niet laten inslapen vanwege zo'n stomme ontsteking!Alleen als ik weet dat ze er aan lijdt. Maar wij gaan nu naar Utrecht. Mag ik vragen welke dierenarts jij hebt gehad en waar die is enzo? dan kan ik daar misschien heen gaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder moet ik er 2x daags bactrimel (antibiotica) bij geven en dat werkt ook super.

Mocht het antibiotica niet helpen, dan is er nog duplociline wat voor zover ik heb gelezen erg goede resultaten geeft bij konijnen met abcessen.

Ik zit dus ook mijn konijn te 'pesten' door het spoelen en dwangvoeren van antibiotica (wat hij absoluut niet lekker vind) maar het is maar voor even.

Is dat van die antibiotica die je met water moet mengen?

die had ik eerst ook maar die hielp helemaal niks!

Nu krijg ik gwn spuitjes met naaldjes die ik in moet pikken de DA hebben voor gedaan hoe het moet. het is heel makkelijk maar wel raar de eerste keer:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had gewoon een plakkerig vloeistofje wat smaakt naar banaan. Dit moet in de bek.

Wat jij hebt is duplociline wat dacht ik onderhuids geprikt moet worden. Dit mag je nooit via de bek toedienen..

Ik hoop dat het lukt met duplociline maar ook dat kan weken tot maanden duren voor het resultaat geeft. Vaak wel sneller. Ik hoop dat het bij jou dus ook snel gaat.. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt zielig dat jouw voedster het ook heeft, Lolahethangoorkoijn! Ik begrijp op zich wel dat de dierenarts haar wil laten inslapen omdat de behandeling (zo merk ik) erg lang duurd, veel geld kost en niet altijd 100% herstel garandeerd. Bij Homer hebben ze me hier ook op gewezen al zeiden ze wel dat het absoluut niet noodzakelijk was omdat Homer geen ondraaglijke pijn heeft. Het laten inslapen zou dan meer gunstig zijn voor het baasje en zijn/haar portemonnee :) (klink wel een beetje cru, maar ik denk dat dit gedoe me nu al met al al 300euro heeft gekocht en het loopt alleen nog maar op, dus begrijp het wel). Maar zou gewoon je konijn goed in de gaten houden, je kent haar zelf het best en hebt dus snel door als het niet goed gaat. Zou wel pijnstillers blijven geven.

De behandeling van Homer slaat goed aan. Ik spuit de AB niet zelf, ga hier om de 2 a 3 dagen voor terug. (zou het in principe best zelf willen/kunnen maar omdat ze dan meteen zijn wond schoonspuiten doe ik dat liever daar, wond schoonspuiten kan ik niet) Homer lijkt er verder heel vrolijk onder: eet goed, drinkt goed, keuteld de hele bijkeuken onder (het idee van een 'konijnentoilet' begrijpt meneer nog niet helemaal) en hopt vrolijk in het rond. Behalve wanneer ik de wond schoon wil maken of zalf erin wil doen, dan begint hij de laatste tijd veel te grommen en probeert te bijten (kan hij niet want hij heeft geen tanden meer, geluk voor mij anders was het een stuk onplezieriger geweest!). Ook valt hij grommend keukenrol-papiertjes aan... beetje vreemd maar hij zal ze met de zalf associeren omdat ik altijd papiertjes bij me heb als ik zalf ga smeren (dat spul plakt overal aan vast). Blijf nog steeds pijnstillers geven want hij reageerd hier goed op.

Wel is de huid rondom de wond aan het irriteren (ook dit draagt flink bij in de verschrikkelijke geur). Was gister nog met hem bij de DA en die zei dat ik het goed schoon moets maken/weken met soda en ook die wondzalf erop moet smeren (dan gaat ie pas echt grommen/slaan/'bijten'!). Iemand hier tips voor?

De DA zei trouwens gister wel dat het er al wat schoner uit gaat zien.

Na de operatie was de bult idd ook wel 3x zo dik. Dat begint nu langzaam minder te worden, maar ik denk dat we er nog lang niet zijn.

Ik zit trouwens bij Dierenkliniek Twente in Enschede. Ben er erg tevreden over (buiten het feit dat het lekker naast de deur is, wat handig is als je er 3 keer per week heen moet).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige week woensdag hebben ze bij Zazou een knikker pus uit zijn oorholte verwijderd.

Dit wordt bij hem veroorzaakt door pasteurella.

Nu heeft hij ook een opening in zijn oorholte die ik nu 2 x daags moet spoelen met waterstofperoxide 3%.

Naast dit spoelen injecteer ik hem ook dagelijks Procpen, een kortwerkende ab-/penicilline-kuur.

Dit blijkt meer effect te hebben bij abcessen veroorzaakt door pasteurella.

De eerste dagen na zijn operatie wilde hij niet eten.

Dus naast bovenstaande behandelingen moest ik hem 4 x dwangvoeren & Ciseral (darmstimulerend) geven om de boel op gang te krijgen.

Ook pijnstilling heeft hij 2 x daags nodig.

Het is echt je konijn pesten idd, dit herken ik ;)

Maar het is uiteindelijk voor hun eigen bestwil.

Jouw Homer is nog jong & zal hierdoor een goede kans op genezing hebben, denk ik :)

Zazou is nu 6 jaar, wat ik opzich ook niet niet oud vind voor een konijn.

@ BRC --> hier hoef je niet voor geautoriseerd te zijn.

Met instructie van een goede DA kun je dit goed zelf doen & hoef je niet dagelijks naar de praktijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het is inderdaad een heel gedoe allemaal. De DA noemde hem gister al ons 'zorge-kindje' en zo is het ook wel een beetje :)

Al zijn het allemaal handelingen (en ook kosten) die je eigenlijk helemaal niet in overweging neemt. Het beestje heeft het nodig, dus doe je dat!

Maar goed. Wat ik me nog af zat te vragen:

We hebben dus twee grote nijnen die, voor al dit gedoe met Homer, altijd samen in het hok zaten. Was altijd erg leuk om te zien. Ze lagen altijd tegen elkaar aan, zaten elkaar te wassen, etc. Maar nu zit Homer dus al enige tijd binnen ivm bacterieen enzo, en Maggie (zijn vriendinntje) zit dus buiten in hun hok. Ik verwacht ook dat Homer nog wel een tijdje binnen zal blijven, in ieder geval tot alles weer goed met hem is en de wond genezen is. Nu vraag ik me dus af of de nijnen straks weer opnieuw gekoppeld zullen moeten worden. Zullen ze elkaar nog kennen? Zal Maggie nu de baas willen zijn in hun hok (Homer was de baas, maar Maggie woont er nu alleen)? Zal het voor de nijnen nu net zijn alsof Homer in Maggie's 'huis' komt wonen? De DA zei in ieder geval dat Homer weer volledig beter moet zijn voor ze weer bij elkaar kunnen, omdat Maggie misbruik zou kunnen maken van het feit dat Homer ziek is. Hiernaast is Maggie nu 8 maand en volgens mij beginnen haar hormonen ook een beetje op te spelen... Best lastig allemaal! Maar ik ben bang dat het nog wel een tijdje gaat duren voor Homer weer naar buiten mag en ze weer bij elkaar zullen zijn. Maar iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vraag is hoe anderen het doen met absessen, maar het antwoord is afhankelijk van de plek waar het abces zit. Bij mijn konijn hadden diverse algemene dierenartsen zitten prutsen en is het uiteindelijk operatief verwijderd door een konijnenspecialist, dat was een enorme rekening, maar het was het waard. Helaas kreeg ie binnen een half jaar weer een abses dus er was een klein baterietje blijven zitten. Hij heeft groene leem uit een tube op zijn poot gekregen, dit absorbeert de pus voor een groot deel door de huid, het zuivert van buiten naar binnen en ook als ie het aflikt dan is het niet erg. Het wordt keihard aan de buitenkant maar daarna kan ie het gewoon aflikken. Dat elke dag herhalen en heb abces slinkt voor je ogen, op het laatst gaat het pas kapot maar dan is het al bijna verdwenen. Blijven smeren tot je niets meer ziet, elke dag. Maar ja , dat is alleen bij een abces op de poot. Er is denk ik niet een eenduidig antwoord, dus blijf kijken naar de specifieke situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat niet zo goed met Homertje... gister weer naar de DA geweest. Afgelopen vrijdag ook geweest en toen vond ze dat het er redelijk uitzag, maar gister (maandag) vond ze het er niet zo goed meer uit zien... Het lijkt alsof het abces zich verspreidt, zodat we er niet meer via de twee gaatjes (die tijdens een eerdere operatie zijn gemaakt) bij kunnen komen en de pus er dus ook niet uit kan. Ze wilde het nog even aankijken tot a.s. vrijdag (wanneer ik weer een afspraak heb) en dan beslissen wat we gaan doen. Ik kreeg de indruk dat er 3 opties zijn:

1- niets doen, doorgaan met de behandeling zoals deze nu is, wellicht een andere ab (endo...; exo...; iets waar daarop lijkt)

2 - nog een keer opereren om een 3e gaatje te maken en schoon te maken.

3 - in laten slapen :(

Wanneer het er vrijdag niet beter uit ziet vindt ik optie 1 eigenlijk geen goede optie, tenzij die ab geweldig is natuurlijk, maar ik heb al wel geleerd dat een abces niet weg gaat van alleen ab en dat de pus ook weg moet kunnen... Maar optie 2 is ook een lastige: de da zei dat het een risicovolle operatie zou zijn omdat het abces nu dicht bij de kaakslagader ligt. Maar als het zo doorgaat met het abces lijkt een operatie me eigenlijk de enige optie. Optie 3 is natuurlijk de laatste optie, en al wil ik alles voor homer doen, toch komt dit steeds dichterbij... Het punt is dat Homer nog zo blij en vrolijk is. Maar vind het erg zielig dat hij minstens 2x per week naar de da moet en 2x per dag moet ik de wond vol smeren met zalf, vindt ie ook niet leuk, plus dat hij al zo vaak geopereerd is en hij is net 1 jaar oud! Als er nou vooruitgang in zou zitten zou er geen probleem zijn. Maakt niet uit dat het wat langer duurd, als het maar de goede kant op gaat... maar zoals het er nu dus uitziet is dit niet het geval...

Vrijdag dus weer een afspraak. De da zei dat er binnenkort een cursus voor da's zou zijn en dat daar o.a. abcessen bij konijnen behandeld zouden worden. Ze gaat nu dus alvast het cursus materiaal doornemen om te kijken of ze daar nog een geniale tip tegen komt...

Iemand hier een goede tip/suggesties/meningen? Ik hoor ze graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .