Ga naar inhoud

Ervaringen gevraagd, locale verdoving.


forestmeisje

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben aan het informeren over castraties bij verschillende dierenartsen.

Hier in Lelystad is de enige dierenarts die vanaf een maand of 4 castreerd Dierenarts Prust, geen idee hoe die met konijnen is dus vind ik dat een beetje eng.

Nou heb ik vandaag contact gehad met Opvang Huize Pluis en zij raadde mij aan eens te informeren bij http://www.dierenkliniek-ermelo.nl/ en http://www.dierenartsenpraktijkflevoland.nl/

Beide heb ik een mail gestuurd. Ik heb begrepen dat Dierenkliniek ermelo onder plaatselijke verdoving castreerd en van dierenartsenpraktijk Flevoland heb ik een mail terug dat hun dit ook doen.

Beide zijn op een half uurtje rijden hier vandaan, en ik zou kunnen wachten tot ze klaar zijn.

Nou ben ik benieuwd hoe de ervaringen zijn bij deze dierenklinieken, en met het castreren onder locale verdoving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Binky laten helpen in Ermelo en dat is hartstikke goed bevallen. Wel heb ik pijnstilling meegevraagd voor het geval dat ook al zei de dierenarts dat hij de ervaring had dat rammetjes geen pijnstilling nodig hadden. Ik kon Binky met 15 min. weer mee naar huis nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dan zou ik toch zeker ook pijnstilling meevragen. Mocht het misgaan moet ik toch een half uur rijden, en het is handig om pijnstilling in huis te hebben dan.

Is het niet enorm stressvol voor een konijn om bij bewustzijn te blijven?

Ze zorgen ervoor dat het konijn erg rustig wordt. Ze hebben tegen mij gezegd dat ze een handdoek over het hoofd van het konijn doen zodat ze in een soort trance raken en het niet meemaken wat er gebeurt. Ik weet niet of het waar is hoor maar ik had het idee dat ik Binky niet zou kunnen dwangvoeren als dat nodig zou zijn als hij toch helemaal onder narcose zou moeten dus heb ik hier voor gekozen en hier in de buurt zitten geen konijnkundige dierenartsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, die verhalen over de narcose, niet willen eten etcetera, ik word er zo naar van dat ik het zo moeilijk vind dat castreren. Maar het moet er toch van komen uiteindelijk. Maar het komt zo dier onvriendelijk over, locale verdoving..

Ben benieuwd of er meer mensen ervaring mee hebben :) Bedankt voor je reactie!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter geruststelling... de castratie van een rammetje gebeurt 'buitenom'... ze hoeven niet in het lichaam te snijden, alleen een inkeping te maken vlakbij de zaadballetjes. Van daaruit kunnen ze alles wat weg moet weghalen.

Ik weet niet eens zeker of ze wel hechtingen nodig hebben achteraf. Wat je wel kunt vragen aan de da is of de pijnstilling, die ze tijdens de ingreep gebruiken nog lang doorwerkt.

Voor de zekerheid cisaral en pijnstiller meevragen, voor als hij niet gelijk weer goed eet. cisaral is voor de darmen, het leegt de maag sneller, waardoor de darmwerking gestimuleerd wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn om te horen Saf.

En Lonka, ik weet inderdaad hoe een castratie gaat bij heren. Ben bij de castratie van 2 hangbuikzwijntjes geweest en geholpen. Die zijn niet gehecht toen omdat het zo'n inimini sneetje was.

Ik zou zeker ciseral en pijnstilling meevragen voor het geval dat.

Het duurt nog even, Ukkie heeft nog geen duidelijke ballen haha.

Hoe kan ik dit het beste zien? Ukkie is nogal behaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft Melissa (Melizzy) Babbel hier ook laten castreren, omdat Babbel toen al een jaar of zeven, acht was was dat de veiligste methode.

In principe vind ik het toch fijner als het onder narcose gebeurt, zeker met zo'n jong dier, die moet dat prima aankunnen, omdat stress óók gevaarlijk is voor een konijn. In principe was Fred de dag daarna (hij is onder narcose gecastreerd) ook weer de oude (maar dan zonder...) en dan hebben we het nog over een ram van zes ook. Maar je hebt inderdaad het risico van de narcose niet, en daar valt ook wel wat voor te zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is wat minder eigenlijk.. Dribbel was na de castratie erg bang geworden en heeft zeker wel een weekje tot rust moeten komen. Maar bij Dribbel is het ook het geval dat je hem niet rustig vast kan houden dus ik denk ook wel dat het daaraan lag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar 2 konijnen laten castreren onder plaatselijke verdoving en dit ging super goed. Ik mocht er ook bij blijven toen het gebeurde en ik zag hoe rustig het konijn was. Ze bleven heel stil liggen, alsof ze er niets van voelden. Thuis gingen ze ook meteen weer eten. De 2e heb ik thuis ook geen pijnstillers gegeven (1e wel, maar die had ook nog een zere voet).

Link naar reactie
Delen op andere sites

OKe, bedankt allemaal.

Ik heb van beide klinieken bericht terug en die in Ermelo gaf een heel fijn uitgebreide mail terug met hoe ze het aanpakken. Dat klonk erg prettig.

Ik moet nog even nadenken over wat ik zelf het fijnste vind, fijnste idee is. Maar goed het duurt nog even dus heb de tijd!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .