Ga naar inhoud

Poepjes checken!!


Flibberke

Aanbevolen berichten

Even de aandacht er op vestigen ...

Kijk geregeld de poep van je nijntjes eens na of er geen uitwerpselen in vastgeklit zitten, dit om te voorkomen dat er bij warmer weer zich maden nestelen!!

Ik ben daarstraks naar de DA geweest met mijn nijntjes voor hun vaccinatie en algehele conditiecheck. Toen we BamBam omdraaiden zagen we dat er allemaal uitwerpselen vast geklit zaten rond zijn poep. De DA heeft alles weggeschoren en goed proper gemaakt dus niets aan de hand, maar bij warmer weer had dit veel slechter kunnen aflopen ...

Normaal pak ik mijn nijnen zo min mogelijk op maar vanaf nu ga ik ze toch regelmatig eens heel goed nakijken!! :yes:

:meuh:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik leg gerrit 1 keer in de week op zijn rug, borstel dan gouw zijn buik (wat lange haren die snel klitten), kijk zijn kont na, en kam zijn poten, hier zit vaak stro tussen en las hier ergens dat dat ook problemen kon geven.

Maar absoluut een goede tip!

Ontwormen jullie je nijnen preventief? Waarom wel/niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegt verbaasd dit topic me een klein beetje.. Niet vervelend bedoelt hoor, maar zoiets valt je toch op? :$ Ik heb zondag een enorme klont poep van het staartje van het konijntje van mijn nichtje gehaalt, schrok me een ongeluk dat dat beestje daar mee rondliep, ging er eigenlijk vanuit dat dat je als 'BB-er' niet gebeurt.. :$

Ik zit nog te twijfelen of ik preventief ga ontwormen, vorig jaar is Fred wel ontwormt (twee weken Panacur) ivm kans op EC, Indy heeft vorig jaar in totaal tien weken Panacur gehad dus die zal wel compleet wormvrij zijn geweest.. :P Maar ik denk niet dat ik het preventief ga doen. Heb wle altijd panacur in huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik controleer mijn konijnen dagelijks. Vooral de kleine konijntjes, want die krijgen nog steeds af en toe 'nieuw' groenvoer en dan moet je sowieso de kontjes én keutels controleren.

Daarnaast kan ik mijn konijnen allemaal makkelijk pakken en zodoende controleer ik tijdens het knuffelen ook gelijk de kontjes.

Ik heb één keer een kleine verstopping gehad bij een klein konijntje. Beetje lauw water en een doekje gebruikt en de boel schoongemaakt. Wist ik gelijk dat ie nog niet aan andijvie toe was.

Ik heb gister trouwens wel een klein wormpje (maden???) gevonden in de wc (die maak ik dagelijks schoon). Maar ik kan niets vinden bij de konijntjes. De keutels zijn ook allemaal mooi rond, nergens iets gevonden als diarree of plakpoep. Ik weet dus niet waar dat piepkleine wormpje vandaan komt.

Maar ik ben wel geschrokken, heeft iemand een tip wat ik kan doen?

Is ontwormen iets wat ik zou moeten doen? Of zou je dan ook bij de konijnen iets moeten vinden als 'verstopping' of plakpoep? Of zal dit wormpje gewoon uit de grond komen?

Ontwormen... mag dat al met konijntjes van 6,5 week oud?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor de zekerheid ontwormen Jorieke, twee weekjes Panacur. Panacur wordt niet ogpenomen door het lichaam dus het is ook niet schadelijk. Ik denk dat je het daarom ook wel aan de kleintjes mag geven, maar dat kun je voor de zekerheid natuurlijk beter even aan een dierenarts vragen..

Volgensm ij hoeven zeverder niet ergens last van te hebben als ze wormen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegt verbaasd dit topic me een klein beetje.. Niet vervelend bedoelt hoor, maar zoiets valt je toch op? :$

Het was er nochtans niet aan te zien als hij gewoon op de grond rondhupste. Het was ook geen enorme klont die aan zijn poep hing te bengelen, eerder een vastgeklit 'tapijtje' in het haar in de onderzijde van zijn pompom. Ze hebben ook nooit diarree ofzo gehad dus dan denk je daar niet meteen aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .