Ga naar inhoud

Sla slecht?


Deetjuhh

Aanbevolen berichten

Het is niet de meeste veilige soort, daarom worden andere groentes aangeraden om mee te beginnen. Verder kan het ene konijn er beter tegen dan de ander. Maar het is niet giftig.

Een soort als rucola wordt ook wel sla genoemd maar dat is wel een veilige soort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee,

Ik geef alleen in de zomer per dag een paar blaadjes rucola.

Dat hebben wij dan in de tuin namelijk. Tuurlijk was ik het wel eerst.

Vroeger toen wij nog cavia's hadden gaven wij hun bijna elke dag wel

een paar blaadjes ijsbergsla..

Ze hebben er nooit diaree of wat anders van gekregen.

Of ligt dat ook weer anders tussen knijnen en cavia's?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, dan ga ik het denk ik toch maar eens uitproberen.

Ik begin wel maar met een blaadje.

Wat is eigenlijk het maximum dat ze mogen aan groente?

Het maximum weet ik eigenlijk niet maar ik geef gewoon een diep bord vol aan me konijnen.

Maar ik denk wel dat ze zelfs 1 kg groente mogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook minimaal 500 gram voor twee konijnen. 50 gram per kg vind ik een beter minimum, maar je konijn kƔn inderdaad wel zonder groente..

Verder is sla inderdaad niet heel goed, kan voor gasvorming of diarree zorgen, een aantal soorten als rucola en romaanse sla (zo uit mijn hoofd) uit gezondert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook niet giftig, maar het kan wel voor gasvorming of diarree zorgen. Je konijn zal niet dood neervallen van een hapje sla, niet doordat er giftige stoffen in zitten. Gas kan wel dodelijk zijn trouwens.

Aha zo, okƩ!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het niet doen, maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

Maar als je zoals Deettjuh (als ik het goed begrijp) verder geen groente geeft, moet je het zeker niet doen. Ik zou alleen sla en koolsoorten geven, aan konijnen die echt goed aan groente gewend zijn en dan een klein beetje in combinatie met veel veilige groente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het niet doen, maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

Maar als je zoals Deettjuh (als ik het goed begrijp) verder geen groente geeft, moet je het zeker niet doen. Ik zou alleen sla en koolsoorten geven, aan konijnen die echt goed aan groente gewend zijn en dan een klein beetje in combinatie met veel veilige groente.

Ja dat is waar, ik denk ook dat ze er beter tegen kunnen als ze groente gewend zijn.

Want mijn konijnen hebben nooit last gehad van sla of kool soorten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het niet doen, maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

Maar als je zoals Deettjuh (als ik het goed begrijp) verder geen groente geeft, moet je het zeker niet doen. Ik zou alleen sla en koolsoorten geven, aan konijnen die echt goed aan groente gewend zijn en dan een klein beetje in combinatie met veel veilige groente.

Ze krijgen wel dagelijks wat groente, maar idd denk ik niet zoveel als die van jou:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze oa. Ruccola, romeinse sla, radicchio en andijvie. Dit zijn veilige planten, en als het goed opgebouwd wordt is er geen gevaar voor gas.

Ze krijgen hier ook nog andere groenten hoor, maar deze liggen het dichtst bij sla.

Nog een aantal groenten die je veilig kan geven (als je ze opbouwt): witloof, chinese kool (geen echte koolsoort), paksoi, wortelloof, wortel (niet teveel ivm suikers), ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze oa. Ruccola, romeinse sla, radicchio en andijvie. Dit zijn veilige planten, en als het goed opgebouwd wordt is er geen gevaar voor gas.

Ze krijgen hier ook nog andere groenten hoor, maar deze liggen het dichtst bij sla.

Nog een aantal groenten die je veilig kan geven (als je ze opbouwt): witloof, chinese kool (geen echte koolsoort), paksoi, wortelloof, wortel (niet teveel ivm suikers), ...

andijvie geef ik ze idd ook!!:bounce:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, dan ga ik het denk ik toch maar eens uitproberen.

Ik begin wel maar met een blaadje.

Wat is eigenlijk het maximum dat ze mogen aan groente?

Opzich is sla niet heel verkeerd mits je het goed opbouwt en de andere groente meer is(dus niet heel veel sla en 1 blaadje andijvie).

Hier kregen ze ook geregeld wat sla, maar dan was dat gewoon 2 blaadjes en nog 500 gram andere groente, ik heb er zelf nooit problemen mee gehad.:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat koolsoorten slecht zijn wegens gasvorming, maar dat sla en komkommer teveel vocht bevat en ze daar sneller diarree van krijgen. Je mag t geven maar wel maar heel weinig.

Het verschilt ook per konijn. Ik heb er twee die van een heel klein beetje al aan de diarree raken die kunnen gewoon slecht tegen de meeste groenten en eentje krijgt er buikpijn van, dus daar kan ik t ook niet opbouwen. En de anderen raken er niet van aan de diarree, en mijn cavia's ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .