Ga naar inhoud

Voedster ook laten helpen?


MiEkEtJe

Aanbevolen berichten

Zoals velen al weten verwacht ik binnenkort een ram en een voedster. Het is de bedoeling om de ram zeker te laten helpen en ze aan de leeftijd van 3 maanden tijdelijk te scheiden tot het terug veilig is om samen te plaatsen.

Nu heb ik al veel gelezen dat voedster grotere kans hebben op baarmoederkanker als ze niet geholpen zijn.

Laten ik best beide helpen of kijk ik het even aan?

Stel dat mijn voedster geen last heeft van haar hormonen en ze is nooit schijnzwanger, moet ik het dan ook doen?

Wat doen jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet zelf beslissen wat je moet doen.

Een castratie van een voedster is een vrij ingrijpende operatie.

Je moet voor je zelf goed na gaan wat je beweegredene zijn om het te doen. Wil je baarmoederkanker voorkomen (niet zeker dat ze het ook krijgt) door middel van een risicovolle operatie? Is het jou het risico waard?

Ik heb mijn voedster wel laten opereren om er zeker van te zijn dat ze geen baarmoederkanker zal krijgen. Ze bleek al cysten op haar eierstokken te hebben. Ik weet van mezelf dat als mijn voedster baarmoederkanker zou krijgen, ik haar zou laten opereren, maar je weet niet of het dan al uitgezaaid is. Ik vind het een prettiger idee om het te voorkomen. Voedsters hebben inderdaad een grote kans op baarmoederkanker. Ik vind het meegenomen dat ze dan niet schijnzwanger zal worden en een rustiger karakter (ze is al heel lief van haar zelf) zal krijgen, maar dat zijn niet mijn hoofdredenen waarom ik haar heb laten castreren. Ook is het niet zeker dat er gedragsverandering in positieve zin optreedt, daarop wordt geen garantie gegeven. Het enige wat je zeker weet is dat ze geen baarmoederkanker meer kan krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf vrij tegen het laten helpen van een voedster.

Het klopt baarmoederkanker wordt er mee voorkomen, maar een sterilisatie is veel ingrijpender dan een castratie. Als een van de twee geholpen moet worden zou ik dus voor de man gaan.

Het verwijderen van een baarmoeder en eierstokken haalt ook eigenlijk alles weg wat een voedster een voedster maak.

Dit levert vaak commentaar op, maar denk eens aan mensen. Omdat vrouwen baarmoederkanker kunnen krijgen, moeten we dan ook bij elke menselijke vrouw die geen kinderen mag of wil verwijderen? of iemand die al twe kinderen heeft en er geen meer wil. HOP baarmoeder eruit? Krijgt ze iig geen baarmoeder kanker.

In het verleden gebeurde dit wel vaak, maar dat leidde ook vaak tot blaasverzakkingen en andere "gein". Bij mannen hangen de teelballen los, de baarmoeder is helemaal ingegroeid en ingekampseld. Die neemt een ruimte in in het lijfje. Als je die weghaalt krijg je nu eenmaal speling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn voedster en ram zijn beide geholpen, dit moet je echt zelf beslissen of je ze beide laat helpen

Inprincipe.. als je de ram met 3 maanden laat helpen hoef je ze niet uit elkaar te halen.. je voedster kan met 4 maanden holpen worden..

Je moet alleen even kijke of er een dierenarts in de buurt zit die dat al met 3 maanden doet (een voedster is pas vruchtbaar met 4 maanden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben 1 ding zeker: ram wordt geholpen.

Voedster? Het hoeft voor mij zeker niet. Als zij gewoon geen last heeft en het neit hoeft, doe ik het niet.

De enige reden waarvoor ik het eventueel zou willen doen, is om het risico op baarmoederproblemen te voorkomen.

Het schijnt inderdaad een risicovolle operatie te zijn en dat is de grootste reden waarom ik het liever niet zou doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn voedster en ram zijn beide geholpen, dit moet je echt zelf beslissen of je ze beide laat helpen

Inprincipe.. als je de ram met 3 maanden laat helpen hoef je ze niet uit elkaar te halen.. je voedster kan met 4 maanden holpen worden..

Je moet alleen even kijke of er een dierenarts in de buurt zit die dat al met 3 maanden doet (een voedster is pas vruchtbaar met 4 maanden)

Met zes maanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf vrij tegen het laten helpen van een voedster.

Het klopt baarmoederkanker wordt er mee voorkomen, maar een sterilisatie is veel ingrijpender dan een castratie. Als een van de twee geholpen moet worden zou ik dus voor de man gaan.

Het verwijderen van een baarmoeder en eierstokken haalt ook eigenlijk alles weg wat een voedster een voedster maak.

Dit levert vaak commentaar op, maar denk eens aan mensen. Omdat vrouwen baarmoederkanker kunnen krijgen, moeten we dan ook bij elke menselijke vrouw die geen kinderen mag of wil verwijderen? of iemand die al twe kinderen heeft en er geen meer wil. HOP baarmoeder eruit? Krijgt ze iig geen baarmoeder kanker.

In het verleden gebeurde dit wel vaak, maar dat leidde ook vaak tot blaasverzakkingen en andere "gein". Bij mannen hangen de teelballen los, de baarmoeder is helemaal ingegroeid en ingekampseld. Die neemt een ruimte in in het lijfje. Als je die weghaalt krijg je nu eenmaal speling.

Het grote verschil is, dat voedsters een vele grotere kans op baarmoederkanker hebben dan mensen. En inderdaad bij mensen waarvan 1 van de ouders erfelijke borstkanker heeft, wordt wel eens bij de dochter preventief de borsten geamputeerd en de baarmoeder en eierstokken verwijderd. Dus het gebeurt wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ff opnieuw typen, de verbinding viel weg tijdens het verzenden *zucht *.

Wij hebben pas gevraagd aan de DA of we Britt zouden laten steriliseren. Ze vroeg naar de reden: het risico op kanker.

Toen vertelde ze ons dat het een grote operatie is en ook behoorlijk risicovol.

Als het voorkomen van kanker onze enige reden was, adviseerde ze ons er nog eens goed over na te denken, omdat het risicovol is en het niet gezegd is dat ze het krijgt.

Naast het risico vertelde ze ook dat het voor Britt (volwassen Hollander) zo'n 150,- euro zou kosten. Gelukkig is het voor ons geen probleem als het nodig is om te betalen, maar het is best veel geld natuurlijk.

Onze DA deed de operatie wel, maar eigenlijk alleen maar bij showkonijnen.

Ik ga niet zeggen of je het wel of niet moet doen, alleen wil ik je meegeven wat ik heb geschreven.

Wij hebben besloten het niet te doen, omdat het risico dat ze kanker krijgt er best is, maar ze ook iets anders kan krijgen.

Succes met je beslissing!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn voedster koste het 120 euro, dus ja het is even veel geld.

Mijn dierenarts raad het juist wel aan..

Het blijft dus een lastige beslissing die alleen jij zelf kunt maken. Je kunt hier en bij je dierenarts natuurlijk wel informatie inwinnen, maar je moet zelf de knoop doorhakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het beter is voor mijn dieren, dan speelt geld mij geen rol.

Nu lees ik van de meeste dat ik het beter aankijk.

Indien de voedster gezond bezig is, zal ik het gewoon laten.

Stel dat ze echt veel nestjes maakt en voortdurend schijnzwanger is, zal ik haar wel laten helpen, want ik denk dat het dan ook geen leuke situatie meer is voor haar.

Bedankt voor de tips en ik hoop dat ik deze risicovolle operatie niet hoef te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wanneer je besluit om je voedster te laten helpen is het vooral heel belangrijk dat je een hele goede konijnkundige dierenarts raadpleegt. Wanneer een dierenarts goed met honden en katten is betekend dat nog lang niet dat hij ook een konijn goed kan helpen. Konijnen hebben een zeer intensieve zorg tijdens en na de ingreep nodig. Ook is het belangrijk voldoende pijnstilling te krijgen, elke pijstiller (oraal of ingespoten) werkt maximaal 12 uur. Daarna zal het konijn pijn krijgen en stoppen met eten, waardoor je echt in de problemen kunt komen! (dit geld ook bji de castratie ven de ram!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben momenteel al op zoek naar een konijnkundige DA, maar de dichtste dat ik tot nu toe gevonden heb, ligt in Eeklo en dat is toch wel 40 min rijden ofzo. Veel te ver als ik hem dringend nodig heb. Ik heb wel een mail gestuurd naar opvang Safira die samenwerkt met het asiel te Oostende met de vraag of zij mij een konijnkundige DA kan aanbevelen. Ik wacht momenteel haar antwoord af.

Mochten er mensen hier zitten van Belgiƫ regio Oostenden jullie weten een konijnkundige DA, laat het dan maar even horen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook met deze vraag gezeten toen ik mijn voedster erbij kreeg. Mijn ram was al geholpen. Helaas heb ik het toen niet gedaan. Mijn voedster is namelijk nogal dominant en heeft heel veel last van haar hormonen (ze is inmiddels 4) en de ram lijdt daar heel erg onder. Hij is niet heel gelukkig met haar, maar ook niet zonder haar. Als ik het allemaal over mocht doen had ik haar dus zeker laten helpen, ongeacht de risico's. Niet alleen vanwege de baarmoederkanker die dan niet meer op kan treden maar ook zeker vanwege de rust en geluk voor mijn ram. Het is af en toe gewoon zielig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat Ida wel binnenkort castreren om de risico's uit te sluiten.

Daarnaast beginnen haar hormonen momenteel een beetje op hol te slaan, waardoor Ed het soms zwaar te voorduren heeft.

Binnenkort heb ik meivakantie & dan wil ik die castratie gaan plannen.

Na de ingreep ben ik dan fijn thuis en kan ik haar goed in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb mijn voedster toen late helpen omdat ze met haar zusje samen zat (ik wist toen nog niet dat het meestal fout zou gaan) en toen ze beide 8 maanden waren ze op elkaar begonnen te wippen en ik wou voorkomen dat ik ze uitelkaar moest halen.. dsu beide gesteraliseerd en dit ging prima! helaas is 1 tje afgelopen zomer plots overleden.. ik heb het dus gedaan omdat ik wou dat de twee vrouwtjes bij elkaar bleven zitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .