Ga naar inhoud

gemengd voer??


lauwie_27

Aanbevolen berichten

hey

wij geven ons konijn altijd gemengd voer, maar nu heb ik gelezen dat dat eigenlijk niet goed is, omdat ze alleen het lekkere eruit eten. Ons konijn eet gewoon alles op en krijgt daarnaast nog onbeperkt hooi en elke dag wat groente. Moeten we dan overgaan op biks of kunnen we gewoon dit voer houden??

alvast bedankt

xxxxxxxxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet even kijken naar de samenstelling van je voer:

Site 1:

tussen de 12 en 14% eiwitten

maximaal 3% vet

maximaal 1% calcium

Zo veel mogelijk vezels

Site 2:

13-14% eiwit

3% of minder vet

1% of minder calcium

14% of meer vezels

10% of minder as

Dit heb ik van 2 site's

als dat goed zit, dan kan je het gewoon blijven geven, volgens mij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die samenstelling zul je niet vinden bij gemengd voer hoor. alle extra's die er in zitten zijn niet goed voor ze. Biks blijft gewoon de beste oplossing, en zelfs dan voldoen veel merken niet aan die samenstelling

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemengd voer is vooral gemaakt voor het "oog". Het ziet er leuk uit, al die kleurtjes, dat is vast goed voor mijn konijn, want wij mensen eten toch ook zoveel mogelijk verschillende kleuren groenten en fruit?

Niet dus. Een konijn heeft dat allemaal niet nodig, sterker nog, het is niet gezond voor hem, al die kleurstoffen en suikers. Hooi is het basisvoer voor elk konijn. Dit moet hij zoveel mogelijk eten. Daarnaast groenten, en dan pas de biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef zelf ook gemengdvoer, wordt hier ook allemaal opgegeten. Kon laatst 25 kilo voer ophalen bij mensen omdat hun konijn was overleden en ze net nieuw voer in voorraad hadden gehaald.

Als ik het zo lees dat het zo slecht is voor ze, ga ik dit eerst maar eens opmaken en dan denk ik maar langzaam overstappen naar biks. Biks zijn otch die staafjes die erin zitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ik die website heb bekeken, zie ik dat ik zelfs 1 grote doos 5 kilo SS voer heb.... Dit doe ik altijd in een apart bakje en zet dit erbij. VInden ze trouwens wel erg lekker. Alleen de kleintjes vinden het nog te groot.... Kijk weer wat geleerd voor vandaag...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen hebben altijd gemengd voer gehad, tot een jaar geleden. Mijn ene konijn heeft hier ernstige blaasproblemen aan over gehouden, doordat het zo'n hoog calciumgehalte heeft. Het is dus niet alleen een kwestie van 'alles opeten en dan is het goed' helaas. Ik wou dat ik het eerder had geweten.

Overigens, als de samenstelling goed is, je konijn eet alles op en je konijn is mooi op gewicht, zie ik niet in waarom je geen gemengd voer kan geven.. Maar gemengd voer met een goede samenstelling ken ik niet, dus dat houdt al op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zakje kostte 2,99 maar ik weet niet hoeveel het was. Misschien 500 gram? Hooguit een kilo. Heel goedkoop is het dus niet. Daarom is er dus geen enkele goede reden om gemengd voer te geven (in mijn ogen dan) want als je het goed wil doen, ben je alsnog duur uit, terwijl je met Hope Farms heel goed voer geeft voor een hele nette prijs.

(Daarnaast vind ik het bullshit dat konijnen meer variatie krijgen met gemengd voer, dat ze het lekkerder vinden, etc etc etc..)

IK weet ook niet of het in Nederland te krijgen is, zoals in dat topic wel te lezen is heb ik het in Duitsland gekocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .