Ga naar inhoud

Geef ik voldoende eten?


Jorieke

Aanbevolen berichten

Ik heb eerder wel eens gereageerd op topics over de voeding van konijnen.

Maar soms zie ik posts van liefhebbers staan, waarbij ik denk: 'jeutje, wat eten die konijnen veel!'

Ik vraag me af of ik mijn konijnen genoeg geef (of misschien juist te veel geef)

Ter info...

Hok 1: 4 konijnen van 8 weken oud

Hok 2: moeder konijn met 3 konijnen van 4 weken oud

Ik merkte gister dat de jongste konijntjes al vast voer mee eten met hun moeder. Hun keutels zijn normaal, niets mee aan de hand. Dus ik denk (verbeter me als ik het fout heb!) dat het wel goed zit, qua eten. Zolang het poepen goed gaat, is het oké.

Ik heb 4 voerbakken (2 per groep) van dit formaat:

51858.jpg

(Mijn bakken zijn blauw en wit, maar dat heeft niets met de maat te maken...)

Ik geef mijn konijnen het volgende (per 4 konijnen)

* Biks (SS) --> hiervan krijgen ze een half bakje 's morgens en een half bakje 's avonds

* Groenvoer --> ik vul zowel 's morgens als 's avonds een bakje met groenvoer. Ik snij de groente in stukjes en vul het bakje dan tot het vol zit. De inhoud verschilt per dag.

Om een indicatie te geven...

Vandaag hebben ze gekregen:

Ochtend: witlof + andijvie + klein stukje wortel + rucola

Avond: witlof + andijvie + klein stukje appel + rucola + brocoli

Daarnaast ligt er uiteraard ALTIJD hooi in de hokken en water (deze ververs ik om de dag, het lijkt of ze 'oud' water lekkerder vinden dan water net uit de kraan...)

Het kleine stukje appel en het kleine stukje wortel is echt heel weinig.

De verdeling is: een kwart appel voor 8 konijnen, één wortel voor 8 konijnen. Daarnaast krijgen ze dit dus niet elke dag.

Witlof, rucola en andijvie staat wél dagelijks op het menu.

Groenvoer gaat altijd op. Van de biks blijft er wel eens iets liggen.

Het zijn overigens dwergkonijnen (althans, dat zeiden ze destijds bij de dierenwinkel, ik denk dat ze toch iets groter zijn dan dwergkonijnen)

Ik weet eerlijk gezegd niet hoeveel ze wegen.

Maar is dit te weinig? Want wanneer ik aan kom lopen met het eten, dan springen ze allemaal tegen de tralies aan van de ren. Alsof ze denken "schiet 's op joh, we hebben honger!" :$

aangepast door Jorieke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je jonkies mogen tot een week of 16 onbeperkt eten, en dit geldt eigenlijk ook voor mams zolang ze nog zoogt. Wel in de gaten houden dat ze hun blindedarmkeutels blijven eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij meten het voer niet met bakjes of handjes we doen dit met keiharde grammen......even ter informatie is dat veel duidelijker.

Inderdaad, halve bakjes is een beetje lastig en voor een volwassen konijn dat niet zoogt is het ook al gauw vrij veel. Op dit moment is het nog niet zo belangrijk, zoals Madammie al zegt mogen moeder en kinderen nog onbeperkt, maar straks zul je toch wel op 10/15 gram SS per kg volwassenlichaamsgewicht moeten zitten. Dus afwegen hoeveel je geeft en hoe zwaar je konijn is..

Groenvoer krijgen ze ook een nette portie denk ik, ik heb zelf zo'n blauw konijnenbakje als je in een ander topic plaatste en daar gaat zo'n 150 gram groente in denk ik. Is niet heel veel, maar ook niet heel weinig.

Ik neem aan dat ze altijd hooi hebben, dus hoewel ze doen alsof ze verhongeren, valt dat over het algemeen wel mee, je geeft echt wel genoeg. Is juist goed dat ze een gezonde eetlust hebben. Sommige konijnen verdienen nu eenmaal een Oscar voor hun acteer prestaties.. (Die van mij bijvoorbeeld en die krijgen écht genoeg.. :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ongeveer hetzelfde als wat jij meemaakt.

Mijn konijntjes eten ook niet erg veel, maar zijn enorm actief en ogen ook super gezond.

Iedere morgen zijn ze ook rondjes om mij aan het rennen omdat ze dan zo zin hebben in het eten maar vaak eten ze het niet eens helemaal op. De van mij eten veel wortel, appel, banaan en hooi er nog bij. Maar overal niet meer dan één van twee stukjes. Toch zien ze er prima uit dus ik denk niet dat ik mij zorgen hoeft te maken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb maar eens foto's gemaakt van het eten.

Dit krijgen ze TWEE keer per dag en is bedoeld voor VIER konijnen van 9 weken oud:

Moeder krijgt samen met haar jonkies van 5 weken oud ongeveer hetzelfde, alleen minder groenvoer, omdat één van de jonkies last heeft gehad van plakpoep. Moeder krijgt daarom overdag af en toe wat groente toegestopt (blaadje witlof, beetje rucola, komkommer), maar dit is tijdelijk.

Dit is dus wat 2 hokken á 4 konijnen TWEE keer per dag krijgen:

929435088_5_kOWb.jpeg

Naast deze bakjes, leg ik (ook 2x per dag) een handje rucola. Dat past niet meer in het bakje groente.

Groente probeer ik zoveel mogelijk te variëren.

In dit bakje zit bijvoorbeeld een klein beetje wortel als extraatje (winterpeen, zo'n 4 á 5 stukjes van nog geen cm groot), maar dat doe ik dus niet dagelijks.

Kijk ze snoepen:

929435135_5_rzgB.jpeg929435193_5_g1tQ.jpeg

aangepast door Jorieke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er prima uit hoor, maar zoals al gezegt, zodra moeders weer alleen is en (dus) niet meer zoogt, zou ik echt wel de SS gaan afwegen. Voor een zogend konijn met vier jongen is twee keer zo'n bakje echt prima, maar als je twee keer zo'n bakje geeft aan twee konijnen...... IK zou dan binnen een maand twee enorme monsters hebben, tonnetje rond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap eerlijk gezegt niet dat je dat nog steeds zo doet Nniinnoo, met je konijn met haakjes.. Je kunt er zo echt niet van op aan dat ze goed biks eet.

ik weeg haar nog steeds elke week.

Floortje blijft op hetzelfde gewicht en Bloompje, met haakjes, is ook op ene goed gewicht.

Ze begint altijd, heeft ze altijd al gedaan, meteen met het groenvoer. En ik zie haar ook vaak eten. Biks, hooi en groenvoer. Dat zie ik bij beide.

Ze zijn het al 5 jaar gewend, ik vind het lullig voor ze als ik het in 1 keer zal omgooien. Ze eten genoeg. Nog precies hetzelfde, het bakje gaat steeds op. Ze spelen nog, drinken veel.

Dus ik zie dan het probleem niet.

Sorry als het aanvallend klink, zo bedoel ik het niet:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dat persoonlijk ook nooit doen. Die van mij zitten nu met z'n vijven in één hok (vandaag zijn er 3 weggegaan, het enige overgebleven konijntje uit het eerste nest heb ik vandaag bij de rest gezet en dat gaat uitstekend!!) en het lijkt soms wel alsof ze allemaal aanvallen om maar genoeg te krijgen :P Dus één grote bak neerzetten, dat zou bij mij gewoon de dood van de konijnen betekenen. Want ze (vr)eten maar door!

Dat is ook de reden dat ik 2x per dag geef: dan weet ik tenminste zeker dat iedereen te eten krijgt. Heeft er eentje 's morgens wat minder gehad, dan pakt ie 's avonds alsnog zijn kans. Denk ik dan...

Maar er ligt ALTIJD hooi in het hok, op verschillende plekken bij gebrek aan een ruif.

Dus ze komen niet om van de honger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...
wauw ik geef denk ik nog niet eens de helft qua groenvoer voor mijn twee konijntjes ( zie foto's bovenin)

Maar de DA zei wel dat ze gezond waren :)

Dat was voor 5 konijnen, hè?

Momenteel zijn ze gescheiden. Moeder Annie in één hok en 4 mannen in het andere hok. Dus de samenstelling is ook wat aangepast ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

omg... geef ik Luna dan te weinig eten??

Ze is denkk ongeveer een half jaar oud en ik geef haar s'morgens een bakje voer dat je de bodem niet meer ziet..(kreum erg duidelijk ..:P) verder heeft ze stro op de grond en hooi in zoon ijzerebal.. is het te weinig?? oeijoej...

Link naar reactie
Delen op andere sites

omg... geef ik Luna dan te weinig eten??

Ze is denkk ongeveer een half jaar oud en ik geef haar s'morgens een bakje voer dat je de bodem niet meer ziet..(kreum erg duidelijk ..:P) verder heeft ze stro op de grond en hooi in zoon ijzerebal.. is het te weinig?? oeijoej...

Hangt er een beetje vanaf... Hoeveel weegt Luna (als ze nog niet volwassen is, schatting van haar volwassen gewicht) en hoeveel gram biks geef je per dag?

De meeste biks mogen ze 25g per kg konijn, SS mogen ze 15g per kg konijn.

Het is wel aan te raden haar ook te laten wennen aan groenten.

Hooi moet ze onbeperkt krijgen, dus als die bal op is meteen opnieuw vullen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die hooibal al vind ik zelf veel te weinig, past maar een klein plukje hooi in. En daarnaast levensgevaarlijk (lees topic van Elise eens)

Ik moet nog een hooiruif aanschaffen, voorlopig liggen er plukken op de grond.

Ik heb ook zo'n houten hutje in het hok staan en die ligt ook vol met hooi, alleen gebruiken ze het daar weer om een holletje te maken. Maar het is er en dat is het belangrijkste.

Ik zou ook eens groenvoer proberen op te bouwen, Miran&Luna. Dat vinden ze heerlijk!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 is goed voor een konijn van 1800 gram heb ik geleerd :) onbeperkt hooi is nodig voor een konijn en stro moet je niet zien als voeding (al eten ze het soms wel). Ik begon over het wegen van je konijn, omdat je zeker weet dat je genoeg geeft, of erachter komt dat je te veel geeft ofzo (ik kwam erachter dat ik ze iets te veel gaf)

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals meerdere hierboven al zeiden:

het beste als ze straks weer appart zitten, 20 gram brokjes SS per kilo lichaamsgewicht per dag en verder onbeperkt hooi! heel belangrijk nartuurlijk. dit advisteren wij ook altijd in onze dierenspeciaalzaak.

groetjes nikky

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .