Ga naar inhoud

Winterwortel? of wortel?


MrKonijn

Aanbevolen berichten

Uhhh winterwortel bevat minder suiker dan bospenen e.d., maar nog steeds veel suiker. Beste kun je dus wortel met mate geven en als je wortel geeft, dan bij voorkeur winterpeen.

Hier krijgen ze dagelijks hooguit 1/4e van een winterpeen met z'n tweetjes, samen met een hoop andere groente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je je konijn heel af en toe een wortelje geeft is dat qua suikergehalte prima, maar hou je er wel rekening mee dat een konijn diarrhee of plakpoep kan krijgen van groenvoer dat hij/zij niet gewend is?

Dus als je een week geen wortel hebt gegeven is het niet slim om dan ineens wel een hele of halve bospeen te geven. je moet dat opbouwen door te beginnen met een heel klein stukje en dan steeds meer te geven. omdat je konijn op die manier wel veel suikers binnenkrijgt vind ik zelf wortel niet zo geschikt als groenvoer.

maar als je konijn niet te dik is, en dat ook niet snel wordt, kun je best regelmatig wortel geven. het hangt een beetje van je konijn af, hoeveel ander voer je geeft en hoeveel je konijn kan bewegen en ook daadwerkelijk beweegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijntje krijgt het s'ochtends hard voer.

Als ik het s'middags thuis kom dan krijgt hij 3/4blaadjes andijvie 5/6 blaadjes witlof en dan krijgt hij nog 5/6 plakjes komkommer.

en genoeg hooi voor de hele dag.

Dus ik zou hem geen hele wortel mogen geven???

En die snoep staven van de Vitakraft mogen die wel???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus, poging twee.

In principe kun je je konijntje zo veel groenvoer geven als hij zelf wil, het is alleen belangrijk dat zijn ontlasting goed blijft (geen diarree, geen plakpoep en hij eet zijn blindedarmkeutels netjes op) en dat het niet ten koste gaat van het hooi eten; hooi staat boven groente. Als richtlijn kun je (minimaal) 50-100 gram per kilo nemen, dit adviseert dierenkliniek Wilhelminapark op hun site.

Ikzelf geef mijn konijnen minimaal een halve kilo groente per dag, en dat is dan voor twee konijnen van 1600 en 2000+ (groeit nog) gram. Ze krijgen daarintegen wel vrij weinig biks, 35 gram met z'n tweetjes.

(Jeeej gelukt! :yipi:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De suikers in wortels zijn natuurlijke suikers en dus geen gerafineerde suikers. Het is bij grote hoeveelheden niet goed natuurlijk maar het is ook lang niet zo erg als som word gezegt. Vooral de winterpenen bevatten minder suikers.

Ik probeer rond de 100 gram per kilo lichaams gewicht te zitten maar aangezien het hier om nog al wat lichaamsgewicht gaat is dat ook soms minder.

Biks krijgen ze hier minder dan 10 gram per kilo lichaamsgewicht.

Als ik deze maten aanhoud blijven ze veel hooi eten. Bij mij ligt hier de balans bij de konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .