Ga naar inhoud

Konijn eet niet


Liefje01

Aanbevolen berichten

Ik ben afgelopen weekend weg geweest, en mijn moeder heeft zaterdagmiddag even naar ons konijn gekeken, maar hij had nog genoeg water en eten dus ze hoefde niks bij te vullen. Zondagavond waren we weer thuis, en er zat nog steeds genoeg eten in zijn bak. Vandaag zat datzelfde eten er nog in, ik heb niks bijgevuld. Hij eet dus vanaf vrijdagavond niks meer (poept ook niet). Voor de rest, in zijn gedrag enzo, is hij niet veranderd. Hij is nog net zo enthousiast, speelt veel, eet wel snoepjes! Wat raden jullie aan? Als ik nu een dierenarts zou bellen, zouden ze uiteraard zeggen dat ik maar even langs moet komen, maar het lijkt me op zich niet nodig, want als hij ziek zou zijn, zou hij toch een stuk rustiger moeten zijn dan normaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je geeft aan dat je konijn al dagen niet normaal gegeten heeft, maar je vind het niet zo nodig om naar de dierenarts te gaan??

Een konijn stopt met eten omdat hij pijn heeft, maar vaak pas als hij Ć©cht veel pijn heeft, het is immers een prooidier en laten merken dat je ziek bent, dat wordt dan vaak je dood. Dus op het moment dat een konijn stopt met eten, is het vaak al goed mis. En doordat hij stopt met eten, wordt de situatie nĆ³g gevaarlijker, want als je niet eet, is je maag leeg. De darmen van konijnen werken anders dan die van bijv. mensen, bij een konijn worden de darmen op gang gehouden door de inhoud van de maag. Als er niks in de maag zit, vallen de darmen stil. Wat de oorzaak ook is, niet eten is dus heel gevaarlijk en hoe langer je wacht, hoe kleiner de kans op een goede afloop.

Het is niet verstandig om nu zelf aan de gang te gaan met bikspapjes oid, je weet niet wat het probleem is en stel dat er ergens een blokkade zit, dan kun je je konijn wel vermoorden met dwangvoeren. Op naar de dierenarts, en snel..

Overigens denk ik aan problemen met het gebit (haakjes op de kiezen) omdat je aangeeft dat hij nog wel snoepjes eet.. Biks is vaak te hard als ze last van hun kiezen hebben, het eten daarvan doet pijn en daarom stoppen ze daarmee. Je kunt zelf niet zien of je konijn haakjes heeft en bovendien moeten die onder narcose verwijdert worden, je zult toch echt naar een dierenarts moeten. Bovendien kan het net zo goed een verstopping zijn, of gas, of weet ik veel wat..

edit; Ik lees het nu nog een keer.. Hij poept ook niet?! Wat doe je nog hier zeg! Hij mag dan nog zo levendig zijn, een konijn dat niet eet en niet poept is ten dode opgeschreven als je niks doet....

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

heey, ik was het forum helemaal vergeten, maar ik ben bij de dierenarts geweest en Binky heeft last van verstopping. We hebben een zakje met poeder meegekregen wat we moeten mengen met water en via zo'n spuit moeten geven, en dit moeten we langzaam afbouwen (eerste week 5/6 keer per dag, dan steeds minder). Hij moet langzamerhand weer wat aansterken en dan zelf weer gaan eten. We moeten het even goed in de gaten houden, maar als het goed is, gaat het dus vanzelf weer over :)

Dank jullie wel voor alle tips :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad.. En bij een echte verstopping worden evt. laxeermiddel, darmstimulerende middelen en pijnstilling gegeven...

Laat dit ook een les zijn voor een volgende keer; zodra een konijntje stopt met eten en lusteloos wordt, nooit wachten, maar altijd meteen naar een konijnkundige dierenarts gaan.

Ik vrees, als jouw DA alleen dwangvoer heeft meegegeven, je geen konijnkundige dierenarts hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje dwangvoer kan wel helpen om de darm weer op gang te brengen, maar dit lukt nooit alleen met dwangvoer. Inderdaad wat hier boven al gezegd wordt, je hebt ook een darmstimulerend middel zoals cisaral nodig en pijnstilling (een konijn dat pijn heeft eet niet). Ik weet niet of je nog contact kunt opnemen met de dierenarts?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een middel gekregen ter stimulering van zijn darmen, dat moet ik ook met zo'n spuitje in zijn mond geven. En de dierenarts heeft zelf ook een spuitje gegeven in zijn nek met een middel dat de darmen weer op gang moet brengen. Maar ik kan wel een second opinion vragen door even met een andere arts te bellen vanmiddag, denken jullie dat dat nodig is? En hoe kan ik weten welke DA verstand heeft van konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, dat is al een ander verhaal. ;) Maar probeer wel zo min mogelijk te dwangvoeren en hem zo veel mogelijk ZELF weer aan het eten te krijgen. Hoe gaat het nu? Eet/keutelt hij al weer?

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html Op deze lijst staan dierenartsen waar leden van dit forum goede ervaringen mee hebben met hun konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Dollie. Ik heb even naar die lijst gekeken, er zitten gelukkig een paar dierenartsen bij mij in de buurt. Dus ik ga vanmiddag even bellen.

Binky heeft gister zijn eerste dwangvoeding gekregen, en vanochtend zag ik wel een paar keutels liggen. Hij heeft van zijn biks niet gegeten.

Ik ben vanmiddag vrij, dus ik ga eens lekker met hem knuffelen, eens kijken of hij een beetje wil spelen ofzo. Ik ga hem in ieder geval alle aandacht geven die hij nodig heeft :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Keutels zijn een goed begin! Is hij groente gewend? Veel konijnen eten liever nog geen biks als ze ziek zijn (geweest) maar wel groente.

Zolang hij nog niet zelf eet moet je wel blijven dwangvoeren denk ik, maar probeer hem echt zo veel mogelijk zelf aan het eten te krijgen, pest hem er maar gewoon mee, dat wil ook nog wel eens helpen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .