Ga naar inhoud

Konijn stinkt en verhaart heel erg


chantal40

Aanbevolen berichten

Hallo,

Misschien een rare vraag, maar ik heb het idee dat mijn konijn niet helemaal goed is. Ten eerste stinkt hij echt vreselijk, een hele sterke ammoniak geur. Daarnaast verhaart hij echt ontzettend! Er komen echt hele plukken haar uit zn vacht.

De reden waarom het zo stinkt ben ik nu enigzins achter, hij zit aan de onderkant helemaal onder zn eigen plas. Hoe komt dit? Dit had hij voorheen niet, het ziet er echt uit alsof hij erin heeft gelegen. Ik heb het nu schoongemaakt, maar is het mogelijk om hem aan de onderkant kaal te laten scheren, zodat ie daar in ieder geval geen last meer van heeft?

Heeft iemand een idee of het kan zijn dat hij last heeft van zn gezondheid? Dat hij daarom zo vies is van onderen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De urine aan de onderkant kan wijzen op verschillende dingen geloof ik. O.a. op E. Cuniculi...

Als je konijn echt helemaal onder de urine zit en abnormaal veel haar verliest, zou ik zeker even naar de dierenarts gaan...

Een konijn hoort namelijk absoluut niet vies te zijn van onderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, we zijn naar de dierenarts geweest woensdag. Toch maar direct gegaan, want ik vertrouwde het niet. Bij de DA bleek dat hij niet alleen zichzelf steeds vies maakt, maar ook nog erg is afgevallen (van bijna 2 kilo naar 1.5) en ook de DA vind dat hij heel erg verhaart. Hij had een ontstoken penispunt en waarschijnlijk ook blaasontsteking, dus ik heb AB en pijnstillers gekregen.

Minder nieuws is dat de DA denkt dat het iets met zijn nieren/lever te maken heeft.... Hij drinkt ook veel en plast veel, dus daar komen de problemen waarschijnlijk vandaan. Hij is verder niet heel anders als anders, misschien iets minder actief, maar hij lijkt wel wat te eten en drinken. Nu moeten we dus beslissen of we een bloedonderzoek laten doen om er achter te komen of dat ook echt het probleem is.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Chantal, goed dat je naar de DA bent geweest!

Ik weet niet of je DA ook KK (=konijnkundig) is, maar wat je beschrijft klinkt mij echt als E.cuniculi in de oren. Die ziekte veroorzaakt o.a. nieren en leverproblemen, en overdadig veel drinken en plassen, wat de stank veroorzaakt. Als je twijfelt, lees dan onderstaande link, en vraag het je DA:

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het idd gevraagd, maar de DA gaf aan dat het konijn dan heel apathisch word en maar wat voor zich uit zit te staren? Ons konijn is wel rustig, maar niet apathisch... Hij zei dat het een bacterie is die in de hersens gaat zitten....

Maar hij heeft idd wel veel plassen/drinken en opeens veel gewichtsverlies... ik zal dinsdag nog eens contact opnemen met de DA.... Hij is nu in ieder geval al weer wat actiever op de pijnstillers en AB

aangepast door chantal40
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn met ec hoeft niet alle symtomen te hebben....Uit voorzorg zou ik hem toch behandelen....stel dat het wel ec is,kan het als het onbehandeld blijft ernstige gevolgen hebben voor het konijn en de behandeling stelt eigenlijk niet veel voor.

Bij mijn Ollie hebben we ook een twijfeling gehad en zijn nu ook begonnen met behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Chantal ik zou ook meteen aan de slag gaan met Panacur. Dit middel wordt ook gebruikt bij ontworming en kan verder helemaal geen kwaad, zoals wanneer je een AB zou gebruiken terwijl het niet nodig zou zijn. (Dat is minder goed)

ECHT doen, neem het advies aan! Dolllie hier kan je er ook veel over vertellen.

Beterschap en succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

E.cuniculi is een protozoa, die zich eerst in de nieren en later in de ruggemerg en hersenen nesteld.

Hierdoor kunnen een heel aantal verschijnsleen ontstaan, maar ze hoeven niet allemaal aanwezich te zijn. Nierproblemen, afvallen, achterhandsproblemen, hersenproblemen, oogproblemen.

Een konijn maakt dan geen zieke indruk, voelt zich vaak ook niet echt ziek, maar vertoont dus wel ziekteverschijnselen.

Wat je da zegt, over apatisch zijn, is dus niet waar. Ik heb meerdere keren konijnen met e.c. behandeld, deze waren geen van allen apatisch. Elk konijn vertoonde weer een ander ziektebeeld. Slecht een konijn heeft het niet overleefd, hij was dan ook al erg ziek toen hij hier kwam.

E.c. is dus goed te behandelen, zeker als je er optijd bij bent. Het is een veel voorkomende ziekte. veel konijnen zijn drager. de ziekte openbaart zich niet altijd, een konijn kan drager blijven zonder dat je het merkt. Het kan zich ook later openbaren terwijl je konijn al drager was, dit komt meestal door stress of verminderde weerstand.

Ik zou zeker een behandeling tegen e.c. starten. Als je te lang wacht, kan het te laat zijn.

Veel succes en sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga morgen naar de dierenarts, want hij begint nu ook spastisch te doen met zijn achterpoten.... hij schopt als het ware steeds met zijn achterpoten, het lijkt een beetje op wat konijnen ook doen voordat ze hun voorpootjes gaan wassen (om het vuil eraf te schudden heb ik ergens gehoord).... Dat lijkt me niet goed..... En hij lijkt ook niet echt te reageren op de medicijnen, het is nog niet verbeterd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .