Ga naar inhoud

Konijn heeft kale plek bij poepgaatje.


rabbitm

Aanbevolen berichten

Hallo!

Ik heb net het konijnenhok schoongemaakt. Daarna doe ik altijd mijn weekelijkse check. Met fluffie was alles in orde. Maar met Puckie niet. Zij had nl. een kale plek bij haar 'poepgaatje'. Het was ook vies met plakpoep wat in het haar was blijven zitten. Ik heb alles geprobeerd eruit te halen want ik denk dat die kale plek komt door het schoonmaken van haar 'poepgaatje' ik denk dus dat ze zelf gemerkt heeft dat al het poep vast zat en dat ze haar haren eruit is gaan trekken. Het is niet groot en het is netjes roze. Ze eet goed en poept goed alleen heeft ze plakpoep ik ga haar dalijk denk ik even behandelen met hooithee en voldoende hooi. Heeft iemand nog advies hoe ik dit dagelijks op een 'makkelijke' manier schoon kan houden?

En wat plakpoep tegengaat?

Alvast Dank!:bounce:

Edit: Puckie is dat konijn op me profiel plaatje bij haar speelt dus het 'probleem'

aangepast door rabbitm
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vol bakje is vaak al veel te veel hoor!

Ongeveer 25 gram per kilo (aangenomen dat je konijnen volwassen zijn) dus stel dat je konijn 2 kg weegt, dan 50 gram biks.. Ik gok dat een gemiddeld konijnenbakje wel zo'n 200 gram gewone korrels is.. Veel te veel dus, tenzij je hele grote konijnen hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemengd voer is ook niet echt een aanrader, de samenstelling is niet goed. Er zit te veel vet, koolhydraten en calium in en te weinig vezels. Konijnen worden er snel dik van, en kiezen alleen de lekkere brokjes eruit (selectief eten). Je kunt beter gewone biks geven, of nog beter Hope Farms.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hope farms gemengd? Ik ga denk biks geven kan ik het gewoon in een keer geven of moet ik opbouwen (laten wennen) want in gemengd voer zit zowiezo biks maar dat laten ze altijd liggen en ik ben bang als ik nu overga op biks dat ze dan niks meer eten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag dat we tegelijk gereageerd hebben, mij aanvulling was natuurlijk op het verhaal van Amatjuh. Als je overstapt op ander voer dan kan je het beste steeds een beetje van het nieuwe voer erbij doen. Dus elke dag meer nieuw voer en minder oud voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hope Farms is niet gemengd. Hier wordt Super Trio aangeraden, is vaak net zo duur en soms zelfs goedkoper als gemengd voer, maar vele malen beter voor je konijn.

En inderdaad wat emiliyrose zegt, konijnen kunnen gezondheidsproblemen krijgen, haken op de kiezen, slecht werkende darmen enz. Die problemen hoeven niet nu op te treden, kan ook goed pas over een aantal jaren. Maar als je op tijd overstapt is er niks aan de hand.

Je hoeft niet bang te zijn dat wanneer je overgaat op biks dat ze dan niks meer eten. Als ze niks anders krijgen (wel hooi natuurlijk) gaan ze het vanzelf wel eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarbij komt dat selectief eten ook een probleem is bij gemengd voer, naast alle problemen die Amatjuh en EmilyRose al noemden. Jouw konijntje eet nu alle 'lekkere' dingen er uit, en weet je waar nu juist de voedingsstoffen in zitten, die zij zo hard nodig heeft? Juist.. In de biks die ze laat liggen.. Ze krijgt nu dus alleen dikmakertjes binnen die ze níet nodig heeft.

Vergelijk het maar met een mens die alleen maar snoep eet, die krijgt ook heel veel overbodige voedingsstoffen binnen die helemaal niet zo goed voor 'm zijn, maar heel veel andere dingen mis je dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik dan nog weer even vervelend zijn?

Schepvoer is ook geen aanrader, aangezien je niet precies weet wat er in die bakken zitten en het vaak tegen de houdbaarheidsdatum aan schijnt te zitten.

Het beste kan je toch voor zakken voor gaan en dan het liefst SS of hope Farm Super trio

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .