Ga naar inhoud

castratiemethode ok? verder nog tips


Frits&Fien

Aanbevolen berichten

hallo kenners,

volg. week vrijdag wordt frits gecastreerd bij een DA in Wijchen. ze geven aan dat hij plaatselijk verdoofd wordt, dus niet geheel. ze rollen het konijn in een handdoek waardoor hij in een soort hypnose komt en hij rustig blijft... het voordeel zeggen ze, is dat hij dus niet 100% verdoofd wordt, en dat schijnt toch het meeste risico met zich mee te brengen. verder hebben ze wel medegedeeld dat konijn altijd ter plekke kan sterven van stress. iemand ervaring met deze methode?

verder, nog tips? ze gaven aan; goed voeden van te voren, in eigen kooitje zonder hooi/stro. ook de dagen erna geen hooi/stro in hokje...

ben benieuwd of hij helemaal boos is als ik 'm weer ophaal 's middags... of merken ze er niet veel van zelf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb mijn konijnen ook zo laten castreren en dat ging prima, ze hadden geen stress, maar ik mocht er bij blijven omdat mijn tante het deed. Ze leggen als het goed is het beestje op de rug en dan houdt iemand anders hem stevig vast zodat hij niet kan bewegen, het voordeel is dan ook dat ze niet volledig onder narcose moeten, bij mij hebben ze geen pijn gehad want ze gaven geen kik en bleven er lekker voor liggen, bovendien is het echt zo gebeurt, binnen 10 minuutjes is het klaar:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai Lonneke,

thanks voor je reactie. ik ben er niet bij, ik zou dat volgens mij niet aan kunnen zien! haha! ze houden 'm wel nog even daar begreep ik, om te checken of hij eet, maar dat is hooguit paar uurtjes... was dat bij jouw tante ook?

merkte je veel verschil tav karakter konijntje? hij is nu af en toe wel bozig, stampen enzo als ik ander konijntje eerder iets geef, en dat is wel meer geworden naarmate hij ouder werd, maar ik lees dat ze dan ook qua karakter 'minder mannelijk' worden!?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bewust gekozen voor narcose, deze manier staat mij niet zo aan. Maar wellicht is het wel beter?

De eerste dagen goed de wond in de gaten houden, zorg dat hij na de castratie gaat eten, houd hem een paar dagen op handdoeken na de castratie en vraag om pijnstilling.

Je woont in Wijchen? Dat is in de buurt, ik heb trouwens ook een Fien! (invasie van de Fientjes hier!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn voor en na delen bij deze manier van castreren, voordeel is inderdaad dat je niet het risico van de narcose hebt, nadeel is dat stress net zo goed een groot risico kan zijn. Ik zou er persoonlijk voor kiezen om het gewoon onder narcose te laten doen, tenminste, als het om een jong, gezond konijn gaat.

Het is ook afhankelijk van het karakter van je konijn, als hij dol is op mensen en het geen probleem vindt om opgepakt en geaait te worden, is het een ander verhaal, maar als het een stresskipje is, dan vind ik niet dat je hem een castratie op deze manier aan kunt doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me eigenlijk bij Iris (Dollie) aan. Mijn ventjes had ik het beide niet aan durven doen, omdat het stress kippen zijn. Tuurlijk is er wel een risico bij narcose, maar aan de stress van deze methode kleven ook risico's.

Ik ken Frits natuurlijk niet, dus jij kan zelf het beste bepalen of hij het aan zou kunnenqua stress.

Ik heb trouwens een Meneer Frits hier, dus niet alleen een invasie van de Fientjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai Lonneke,

thanks voor je reactie. ik ben er niet bij, ik zou dat volgens mij niet aan kunnen zien! haha! ze houden 'm wel nog even daar begreep ik, om te checken of hij eet, maar dat is hooguit paar uurtjes... was dat bij jouw tante ook?

merkte je veel verschil tav karakter konijntje? hij is nu af en toe wel bozig, stampen enzo als ik ander konijntje eerder iets geef, en dat is wel meer geworden naarmate hij ouder werd, maar ik lees dat ze dan ook qua karakter 'minder mannelijk' worden!?

Ja, dat is natuurlijk wel een voordeeltje aan dat je tante een konijnkundige dierenarts is;) Ik hoefde ze daar niet te laten, maar ze had de wondjes goed schoongemaakt en dergelijke en als er iets was moest ik bellen, ik heb eigenlijk geen problemen gehad. Ze zijn nu een stuk rustiger geworden, veel liever naar elkaar toe, rijden niet meer op elkaar en gelukkig is het sproeien over. jaloezie, ja dat hebben ze nog wel een beetje, maar dat is meer net als bij kleine kinderen.

Het is inderdaad zo wat hier al eerder is gezegd, mijn konijnen zijn het gewend om opgepakt te worden en dat scheelt natuurlijk wel, als je konijn helemaal flipt als je hem oppakt ja, dan is het niet zo'n slimme procedure.

Het is ook maar net wat je zelf het fijnste vind, voor mij was het natuurlijk ook het vertrouwen in mijn tante dat ik wist dat ze het goed kan en weet wat ze doet. Ik hoop je hiermee een beetje wijzer te hebben gemaakt, als je nog vragen hebt dan kun je die gewoon altijd stellen:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Binky ook op deze manier laten castreren. Een kwartiertje later mocht ik hem weer meenemen. Wel heb ik hem 1x pijnstiller gegeven zelf (hun hadden de ervaring dat rammetjes geen pijnstiller nodig hadden) en de volgende dag heb ik het nog 1x gegeven maar meer voor de zekerheid maar was niet nodig geweest waarschijnlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dribbel is ook zo gecastreerd. Inprinciepe zou het goed gegaan zijn.. Maar Dribbel was wel een stuk banger toen hij thuis was. En hij heeft zijn balzak open geknaagd en 2x een flinke bloeding gekregen. Maar Dribbel is een onhandelbaar konijn als het om optillen en medicatie toedienen gaat (zelfs de dierenarts had dit nog nooit meegemaak) dus kon ik hem ook geen pijnstillers geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .