Ga naar inhoud

gijsje vergiftigd?


wupsie

Aanbevolen berichten

Gister heeft Gijsje 's middags een paar hapjes van een wit druifje gegeten (de witte variant van de plant het blauwe druifje) nu was hij gister avond wat rustig, maar omdat hij met de drukte van de verjaardagsvisite niet had geslapen smiddags dachten we dat hij wat lag te suffen. Dit deed hij wel vaker. Vanacht om half 5 werd ik wakker en dacht ik dat Gijs en Mini aan het ruzie maken waren dus ging ik naar beneden om ze tot rust te brengen. Toen ik het hok open deed zag ik ondanks dat ik mijn bril niet op had dat gijs zijn lijfje/ buikje helemaal opgezet was. toen ik hem pakte merkte ik dat het ook helemaal hard was. Direct de DA gebeld en die zou terug bellen. Ondertussen met gijs op de bank gaan zitten en heeft Frank een kruikje gemaakt om hem warm te houden. Toen ik hem weer aan Frank wilde geven om even te gaan plassen heeft hij zijn laatste adem uigeblazen.

Heeft iemand een idee wat dit geweest kan zijn? zijn de blauwe druifjes zo giftig dat 1 klein hapje al genoeg is geweest om Gijs te doden?

We willen dit erg graag weten. Ook zodat we niet meer bang hoeven te zijn dat mini ons ook wordt afgenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

we hebben hem al een mooi plekje gegeven in de tuin, dus sectie kan niet meer. Maar dan zou hij toch ook pijn gehad moeten hebben. Ik heb Gijs meerdere malen pijn zien hebben, maar nu leek hij geen pijn te hebben. ik heb wel een foto gemaakt zodat ik het aan mijn dierenarts kan laten zien. Zijn buikje was echt zeker 2 keer zo groot

Link naar reactie
Delen op andere sites

we hebben echt geen idee. er is niks van plastic wat we missen wat het veroorzaakt kan hebben. ook zouden we neit weten wat iemand hem gegeven zou moeten hebben wat dit veroorzaakt heeft. Het is waarschijnlijk een gas aanval geweest maar dan echt een hele heftige. hij was echt enorm opgeblazen. Wil binnenkort de DA vragen of het gas geweest kan zijn en hem de foto laten zien die we gister morgen hebben gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een stukje toast of cracker? Al zouden ze daar wel tegen moeten kunnen. Maar misschien zat er iets op? Japie heeft wel eens een snicker van de tafel gejat, gelukkig zag ik het op tijd en heeft hij er niet veel van gehad maar hij vond het maar wat lekker.

Nogmaals heel veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh bah, wat naar !!!

Slim dat je, ondanks je schrik toch een foto hebt gemaakt..

Wellicht kan de dierenarts er weinig mee, maar wie weet..

Dat één druifje zoiets kan veroorzaken...hmm..niet zo heel snel lijkt mij 9maar wie ben ik)

Hoe at hij de dag ervoor ? Helemaal normaal ?

Weet je ook of hij toen gekeuteld heeft ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

het was niet het fruit he maar het plantje (muscari) smiddags was er ook niets aan de hand hij was net zo brutaal als anders. de enige die wat gegeven zouden kunnen hebben zijn Floor of Evi. maar die hebben constant bij ons gezeten en laten we niet zonder toezicht bij de konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ellendig voor je..het lijkt er op dat het inderdaad door het plantje komt..

Blauw druifje- Muscari soorten

Leliefamilie

Blauwe druifjes zijn bekende voorjaarsbloeiende bolgewassen die ook als snijbloem het vaaswater met zijn sap giftig maakt.

Er zijn ook witte, bruin/gele en donkerpaarse "druifjes".

Giftige delen en stoffen:

De hele plant bevat calciumoxalaatkristallen en is daardoor zeer giftig.

Symptomen:

Misselijkheid, huiduitslag, krampen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit heb ik inderdaad ook gevonden. maar er staat bij andere planten (o.a bij de gouden regen dacht ik) ook braken. een konijntje kan dat niet toch? terwijl de site wel echt over konijnen ging. Daardoor heb ik mijn twijfels gezet bij de betrouwbaarheid. op alle andere lijsten met giftige planten voor konijnen kan ik hem niet vinden. al staat de leliefamilie wel overal genoemd

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is sowieso echt een heel erg giftig plantje. braken kan een konijn inderdaad niet volgens mij, maar misschien is dat ook wel bedoeld voor meerdere diersoorten of is het gewoon een foutje, van dat braken.

zelfs mensen kunnen ziek worden van lelie-achtige planten. mn ex-schoonvader heeft eens voor een weddenschap een soortgelijke bloem gegeten, dus de bloem zelf en de stengel/bladeren, en werd daar zo ziek van dat hij in het ziekenhuis werd opgenomen.

dus het zou kunnen denk ik.

sterkte met het verlies!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat braken, dat is ee nreactie op dat plantje.. (Duh..) Als je niet kan braken, betekend dat niet dat het lichaam er niet op reageert, toch? Kan het opzwellen van Gijs z'n buikje niet gewoon een 'plaatsvervangende' reactie voor braken zijn? (Denkt hardop..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .