Ga naar inhoud

ec?


basje

Aanbevolen berichten

haai, even een vraagje, ik weet nog niet zoveel van konijnenziektes. Basje is gecastreerd eind december, allemaal goed gegaan, maar een week ongeveer erna kreeg hij een kale plek bij zijn staartje en aan elkaar geplakte haartjes. Volgens de da een blaasontsteking. Na antibiotica was t even weg, tot het weer terug kwam. We hebben weer anitbiotica gehad. Nu is het afgelopen en weer is t helemaal terug. Nog niet zo kaal maar wel weer aan elkaar geplakte haartjes. Heb een afspraak met de da gemaakt voor vanavond, ze had me vorige namelijkgebeld en ze zei dat ze een artikel had gelezen dat bij konijnen na stress een parasiet die ze bij zich dragen tot uiting kan komen na een stressvol iets (de castratie) en dat ze hem daar van verdenkt. Maar we moesten eerst kijken of t minder werd, nou ja niet dus dus we gaan weer terug. Maar had net de assistent aan de lijn en die zei dat ze m verdenken van e. caniculli (als je t zo schrijft) maar ik heb hier wel daarover gelezen maar dat is toch dat ze een scheef hoofje krijgen en niet goed meer lopen enzo? Want dat heeft hij niet. Of kan het ook andere uitingsvormen hebben? Ik schrik er nogal van pff.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou...dat zit me toch niet helemaal lekker. Je hoort soms verhalen waar het heel plotseling, zonder echt duidelijke symptomen komt opzetten.

Bespreek eens met je DA zelf, dus niet alleen met de assistente, dat je bang bent voor EC? Dan kunnen jullie wellicht samen besluiten om hem wel of niet met Panacur te gaan behandelen?

Want je kunt er nooit te vroeg mee zijn, het kan echt heel snel zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

E. cuniculi bedoel je. Basje zou zeker EC kunnen hebben, EC heeft veel verschillende symptomen die niet allemaal bij jouw konijn hoeven te verschijnen. Vaak zie je inderdaad een scheef koppie en problemen met de achterhand (verlamde achterpoten oid) maar dat hoeft niet altijd. Plots veel gewicht verliezen kan ook een symptoom zijn, en problemen met de nieren waardoor je urinebrand krijgt, wat Basje heeft.

Indy heeft dat ook gehad. Hij had alleen urinebrand en iets minder kracht in zijn achterpoten, voor een 'buitenstaander' die hem niet kende zoals ik dat deed niet of nauwelijks merkbaar.

Goed van je DA dat ze dit opgemerkt heeft, maar zeer slecht dat ze niks met dit vermoeden gedaan heeft. EC is het best te behandelen als je er snel bij bent, en Panacur (dat geef je aan konijnen met EC) is niet schadelijk want het wordt niet opgenomen door het lichaam. Met andere woorden, baadt het niet dan schaadt het niet.. Daarom kun je het beste gewoon altijd een paar weken (vier tot zes) Panacur geven als je aan EC denkt.

Dankzij mijn vorige DA ('is niks met dat konijn aan de hand') heeft het ook een tijdje geduurd voor ik Indy ben gaan behandelen maar Indy is heel goed hersteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang zijn hoofd niet scheef is of hij geen verlammingsverschijnselen heeft aan de achterpoten (dit heet achterhandsslapte) lijkt me EC niet waarschijnlijk. Ook vreemd dat ze zo'n vermoeden telefonisch bespreken....

Laat hem maar eens goed onderzoeken vanavond!

Dit klopt dus níet.. En is ook precies de fout die veel DA-en maken, precies de fout die mijn Indy bijna het leven had gekost!

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke, dus het kan zijn dat hij het heeft, de da wil hem vanavond weer zien en onderzoeken en dan zullen we dat medicijn wss wel krijgen, ze had het er namelijk over dat hij dan wat anders kreeg. Maar ik zal onthouden dat het panacur heet, en het zo lang moet. Maar ec wordt dus veroorzaakt door een parasiet? En wat ik me ook afvraag, we hebben nog een konijntje, is het dan niet voor haar besmettelijk? Ik zie niks aan haar. De da zei van niet, maar ik heb dus van de assistent gehoord dat ze aan ec dacht en niet van de da zelf. De da had het alleen over een parasiet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zit hier echt niet lekker trouwens, ben op stage en een uur reizen van huis, pff zou t liefst weg gaan en meteen met m naar de da, maar ik moet vanmiddag dingen doen, en mijn vriend met auto is ook pas om 6 uur thuis. Misschien kan ik wel om 3 uur/ half 4 weg, dan ga ik wel lopend ofzo!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is je DA wel echt konijnkundig? Want het is goed dat ze aan EC denkt, maar niet hoe ze er mee om gaat zeg maar.

Over E.cuniculi: EC wordt inderdaad veroorzaakt door een parasiet, die in de hersenen van het konijn zit. Veel konijnen dragen deze parasiet gewoon mee zonder er last van te hebben, tot ze verzwakken door bijv. ziekte of inderdaad, een operatie. Dan kan de parasiet 'actief' worden en veel schade veroorzaken: Neurologische problemen (scheef koppie) problemen met de achterhand (verlamde achterpoten) en met de nieren (urinebrand). Je behandeld het met zes weken Panacur, eventueel ook antibiotica geven omdat je niet altijd met zekerheid kan zeggen dat het om EC gaat. Een scheef koppie kan ook veroorzaakt worden door een middenoorontsteking en urinebrand door bijv. een blaasontsteking. (Door nog veel meer dingen; later heeft Indy blaaszand/stenen gehad die ook urinebrand veroorzaakten.)

EC wordt overgedragen van moeder op kind én via de urine, meestal wordt aangeraden twee weken Panacur te geven aan 'partnerkonijnen'. EC is dus wél besmettelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

okej, duidelijk.

Zij staat niet in de lijst hier, maar degene die in de buurt zit en er wel op staat heeft m zo lomp (en verkeerd) behandeld dat ik daar niet meer heen ga. Maar ik schrijf het op: 6 weken panacur + antibiotica, 2 weken voor de partner, en dat neem ik gewoon mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Antibiotica hoeftn iet meer lijkt me, dat heeft hij al gehad. Dus die kun je wegstrepen.. Als hij nóg steeds een blaasontsteking heeft, is het wel een héél hardnekkige!

Dat ze niet op de lijst staat zegt niets, dat je een goed gevoel bij een DA hebt is ook heel belangrijk dus ik zou inderdaad niet naar die andere terug gaan.. Ben het afgelopen jaar bij drie praktijken geweest (weekenddiensten niet eens mee getelt) en heb nu eindelijk eentje waar ik me echt goedb ij voel. Hij is duidelijk konijnkundig, de andere DA-en zijn in elk geval niet konijnónkundig en allemaal hartstikke aardig. De DA hiervoor gaf Indy ook maar weer AB terwijl Indy daar veel last van z'n darmen van kreeg.. EN niet eens een blaasontsteking meer had. Daarna heeft ze bij de entingen van mijn hond zó raar gedaan dat we daar écht niet meer heen gaan. Al was ze de meest kundige op aarde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou we zijn terug! We hebben panacur gehad, voor in ieder geval 4 weken. Verder was gelukkig alleen zo dat de aan elkaar geplakte haartjes aan de zijkant van zijn staartje zitten zeg maar, bij zijn plassertje is t nog allemaal mooi! Nou hier dus aan, dit is alleen denk ik wel lastiger dan antibiotica he? Dat vond ie lekker, dit hoorde ik al is niet lekker, hebben jullie dat gewoon 4-6 weken lang erin gespoten door m vast te houden? Dan zijn we geen vrienden meer haha. Nou ik hoop dat t nou allemaal over gaat! Hij zit iig weer lekker tegen zijn vriendinnetje aan, die was m allemaal aan t zoeken toen we hem in de vervoersbox hadden gezet, vet zielig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indy heeft het afgelopen jaar in totaal 10 weken Panacur gehad (zes weken toen hij daadwerkelijk EC had, vier weken toen hij weer 'plasproblemen' had en de AB niet hielp, maar dat was eerder soort van preventief) en daarnaast ook veel andere medicatie, de eerste weken was het altijd even lastig maar uiteindelijk hoefde ik hem alleen goed vast te houden en dan zat hij gewoon terwijl ik het aan hem gaf..

Maar Panacur is niet zo'n ramp, heb je toevallig de pasta? Die heb ik wel altijd en die smeer je zo op een beetje groente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

okej, ja we hebben t in een spuit, maar wel wat dik. net heb ik geprobeerd of ie t spontaan wou, hij likte 1 x (ik denk dat ie dacht dat t weer zijn lekkere bananenantibiotica was;) ) maar toen wou ie niet meer, en toen hebben we t op een blaadje witlof gedaan, dat vastgehouden terwijl ie at om zeker te zijn dat hij het binnen heeft gekregen, en dat at hij gewoon op! alleen weten we niet zeker of dat wel mag, maar jij deed dat dus ook? Ik zal anders morgen even voor de zekerheid de da bellen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag panacur gewoon in witlof doen als hij het zo wel op eet...

Breezer krijgt nog panacur. Hij heeft geen EC maar hij moet uit voorzorg 2 weken behandeld worden want MoederKonijn is gisteren ingeslapen omdat zij 2 weken geleden verkeerde diagnose kreeg waardoor het te laat was om haar nog te redden :( We hebben het geprobeerd, helaas tevergeefs. Parasiet verspreidt zich echt heel snel, je kan nooit vroeg genoeg bij zijn met de behandelingen.

Breezer eet het niet op als ik tussen de witlof blaadjes doe helaas. Dus hij krijgt voorlopig 2x per dag soepstengels. Ik breek het door midden en spuit het daar in. Zo eet ie het wel. Dan maar zo voor 2 weekjes.

Goed dat je konijn er snel voor behandeld wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb het ook een tijdje zo gedaan. Alleen de eerste keer had hij het na een week door of wat dan ook, at het niet altijd op, dat kun je natuurlijk niet hebben. Omdat hij toch niet moeilijk is met medicatie heb ik hem daarna aldoor maar gewoon gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb het ook een tijdje zo gedaan. Alleen de eerste keer had hij het na een week door of wat dan ook, at het niet altijd op, dat kun je natuurlijk niet hebben. Omdat hij toch niet moeilijk is met medicatie heb ik hem daarna aldoor maar gewoon gegeven.

Dan heb je geluk. Konijn liet zich ook wel redelijk goed behandelen, maar leuk is het natuurlijk niet.

Maar Breezer is echt onhandelbaar pff!! Zo eigenwijs ook nog! Alles moet precies gaan zoals hij het wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je geluk. Konijn liet zich ook wel redelijk goed behandelen, maar leuk is het natuurlijk niet.

Maar Breezer is echt onhandelbaar pff!! Zo eigenwijs ook nog! Alles moet precies gaan zoals hij het wilt.

Indy was helaas ook alles behalve een gezond konijntje, dus ik heb zeker geluk gehad in die zin. Hij is vanaf laten we zeggen rond deze tijd vorig jaar af en aan ziek geweest en hij is op 3 februari overleden. En hij heeft véél medicatie gehad in dat jaartje. Als je dan een konijn hebt dat niet graag wil.... Dat was een hel geweest en dan had ik misschien al veel eerder een knoop moeten doorhakken. (Dat hoefde niet, Indy is uitzichzelf gegaan om het maar zo te zeggen, maar het 'knopendoorhakmoment' kwam wel erg dichtbij..)

Indy moest voor een blaasecho, en de dierenarts heeft hem geen enkel roesje of wat hoeven geven, ze hebben hem geschoren en daarna de echo gedaan, al die tijd heeft Indy op zijn rug gelegen en hij is zó lief geweest. Ben natuurlijk niks anders van hem gewend, en mijn andere konijn is ook niet moeilijk, maar je zal maar een wildebras hebben die je amper te pakken krijgt.. Dat die zo ziek wordt.

Nou ja, terug on topic, sorry.. :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat erg Aileen dat je konijntje is overleden! Nou hopen dat t met Breezer goed blijft gaan!

Ik probeer t voorlopig gewoon op een blaadje witlof, wat hij uit mijn hand moet eten zodat ik zeker weet wat ie t op eet. Gelukkig houd meneer nogal van eten en vliegt ie me zowat aan als ik met eten aan kom dus dat zal wel lukken denk ik:mdr: hoop dat ie t niet ontdekt haha

dankjewel voor jullie tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .