Ga naar inhoud

Baarmoeder wel of niet verwijderen?


jasmijn86

Aanbevolen berichten

Ik dacht altijd te lezen dat de baarmoeder het beste verwijderd kan worden bij een voedster. Nu lees ik ook berichten, dat als de baarmoeder er goed uitziet, dat hij dan beter kan blijven zitten.

Maar sommige dierenklinieken halen de baarmoeder er sowieso uit, dus dan zou je denken dat het preventief wel beter is.

Mijn voedster wordt woensdag geholpen. Kan ik nu het beste de baarmoeder wel of niet laten verwijderen? Ik dacht zelf namelijk van wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb het wel laten doen.

Ook op aanraden van de dierenarts.

Als ik nog een voedster zou hebben zou ik twijfelen of ik het nog is zou doen, maar heb er geen spijt van.

Heb mijn koppel moetne scheiden en opnieuw moeten koppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil nog even iets toevoegen, als dat nog mag,

Wanneer je besluit de baarmoeder NIET te laten verwijderen, zal deze "krimpen" en daardoor nog altijd een stuk minder risico vormen voor baarmoederkanker en/of andere problemen.

Zelf heb ik bij Muis ook meteen alles laten weghalen, met inderdaad dezelfde gedachte, "ze zijn nu toch bezig, en haar baarmoeder heeft geen enkele functie meer, haal maar weg."

De ingreep, of de impact voor je nijn na de ingreep, is door het weghalen van de baarmoeder echter wel een stuk groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had ook gelezen dat voedster vanaf 2 jaar, 80 % kans hadden op baarmoederkanker.

ik heb 1 voeder van 2 jaar, en nog 1 voedster van 2 jaar ongeveer.

en de andere weet ik niet, maar die zal niet meer de jongste zijn...

maar als ze het krijgen kun je het dan nog laten helpen ?

maar meestal ben je daar toch te laat mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt niet helemaal hoor Britt, gelukkig. Uit Engelse onderzoeken zou gebleken zijn dat 70% van de voedsters van 6 grote kans op baarmoederkanker heeft. Die onderzoeken zijn alleen niet van toepassing op Nederlandse konijnen. Dat betekend niet dat er hier geen konijnen met baarmoeder kanker zijn, maar 70% kans hebben ze ook niet.

Als ze eenmaal baarmoederproblemen (kanker, ontstekingen) hebben kƔn het te laat zijn en is een ingreep ook riskanter.. Maar een castratie is een dure en vooral ook heftige ingreep, dus wel iets om goed over na te denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts haalde de baarmoeder er enkel uit als deze vergroot was, of er niet goed uitzag. Dit was helaas bij mijn schatjes het geval, de ene was ontstoken en de andere had vleesbomen in de baarmoeder.

Het konijn van mijn vriendin die ook die dag geholpen werd, had een gezonde baarmoeder en hier is die dan gewoon blijven zitten. Mijn dierenarts zei dat dit normaal beter is dan weghalen. De kans om dan nog ontstekingen etc te krijgen was nihil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts haalde de baarmoeder er enkel uit als deze vergroot was, of er niet goed uitzag. Dit was helaas bij mijn schatjes het geval, de ene was ontstoken en de andere had vleesbomen in de baarmoeder.

Het konijn van mijn vriendin die ook die dag geholpen werd, had een gezonde baarmoeder en hier is die dan gewoon blijven zitten. Mijn dierenarts zei dat dit normaal beter is dan weghalen. De kans om dan nog ontstekingen etc te krijgen was nihil.

Wat is beter en wat is slechter? Vage omschrijving van jouw dierenarts. Het kan beter zijn om hem te laten zitten omdat de ingreep kleiner is, maar het kan ook slechter zijn omdat de kans op kanker en ontstekingen nog altijd aanwezig is.

Het kan beter zijn om hem weg te halen omdat de kans op kanker en ontstekingen dan weg is, maar het kan ook slechter zijn om hem weg te halen omdat de ingreep en de impact wat groter is.

Maar goed, we zullen wel horen wat er gebeurd is vandaag. Ben erg benieuwd hoe de ingreep verlopen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn DA zei dat de baarmoeder nog zo mooi, klein en roze was, dat ze alleen de eierstokken verwijderd heeft. De eierstokken zorgen van de toevoer van hormonen naar de baarmoeder en hierdoor ontstaan problemen. Het effect is nu inprincipe het zelfde want de kans is 0 dat ze er nog problemen mee krijgt + het was een minder zware operatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .