Ga naar inhoud

Tinka: er is iets aan de hand, maar wat???


Suzimoo

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Zoals velen van jullie weten is Tinka op 8 Februari gecastreerd. Afgelopen weekend is ze weer naar buiten verhuisd, want ze hield het niet meer vol binnen. Ze kon haar energie niet kwijt.

Nu zitten we met een vervelend probleem...

Er is iets met Tinka aan de hand, maar we snappen niet precies wat. We "merken" dat er iets is, maar we snappen niet wat er is.

Het voer bleef al een tijdje wat langer staan, maar ze hadden het dan na 12 uur wel op en dan vielen ze weer aan op de nieuwe biks (alsof ze nooit te eten kregen).

Tinka nam vannacht geen groen van me aan, zelfs het worteltje negeerde ze... en vanmorgen vielen beide konijnen niet aan op de biks. Er was ook nog een heel klein beetje van de biks over van gisterenavond. Gijs heeft gegeten, dat weet ik zeker. Hij heeft Tinka's groenvoer op en waarschijnlijk heel de nacht biks (ook Tinka's deel denk ik). Ik denk dat hij gewoon bomvol zit. En ik heb ook een vermoeden dat hij zwaarder is geworden omdat Tinka slecht eet.

Maar ja.. waarom eet Tinka weinig?

Er zit een flinke (onderhuidse knobbel/bobbel) bij haar wond. Die is overigens gewoon dicht, genezen en er groeit weer haar. Volgens de arts was het een reactie op de onderhuidse hechting... maar het is wel echt keihard.

Ik snap het gewoon niet. Ze is verder wel warm genoeg volgens mij (zit liever in de tuin als in het hok) en de sprint ook lekker rond. Maar waarom zo weinig eten...?

Groetjes,

Susanne

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik baal echt ontzettend...

De arts belde me net omdat hij dus ook bezorgd was. Hij vroeg of ik niet eerder langs kon komen. Maar ik zit dus op mijn werk.. ik kan niet zomaar weg en bovendien rijdt er iemand met mij mee (carpooler).

Die kan ik hier ook niet laten zitten.

Wat ben ik toch een muts af en toe. Nu maak ik me hartstikke zorgen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat een vervelende situatie.....heb je idd niemand in de buurt die je het toevertrouwd om even met Tinka te gaan?? Of even tussendoor weg tijdens eens pauze ofzo en dat je dan weer terug gaat naar je werk...

In ieder geval sterkte en succes....bij ons is de terugval helaas niet goed afgelopen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik ga proberen of ik hier om 12 uur weg kan (eindhoven) en dat ik dan rond half 2 bij de arts ben. Dat scheelt iig een halve dag.

Mijn carpooler moet dan maar even kiezen of hij meegaat of met de trein terug.. voel me best lullig. Hij zal wel denken: wat een stress voor een konijn. Niet iedereen begrijpt dat helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:) Ja dat is ook zo.. ik moet me om hem helemaal niet druk maken.

Ik weet helaas niet of ze keutelt.. ze zit samen met Gijs buiten.. ik had wel het idee dat er iets minder lag dan normaal, maar dat kan ook een illusie zijn. Ik zal straks als ik ze ophaal meteen checken hoeveel er ligt. De arts vroeg daar ook al naar, of er kleinere keutels waren enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een complimentje voor je Da, heel fijn dat hij/zij aan de bel trekt en je eerder wilt zien! Geeft denk ik ook een geruster gevoel...

en idd, niet druk maken om je collega, de konijnen zijn onze kinderen en daar heeft de omgeving het maar mee te doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb heel erg getwijfeld vanmorgen om haar binnen te halen. Voornamelijk omdat ze dan weer een klap krijgt, nu is het boven niet heel erg warm, maar het scheelt toch wel. En ze vindt het binnen helemaal niks.

Zolang Gijs erbij zit kan ik niet zien of ze keutelt. En als ik ze uit elkaar haal dan eet ze helemaal niet meer.

Ik ga rond lunch hier weg. Ik denk dat ik haar dan even binnen zet met wat hooi enzo. Dan kan ik even kijken of ze keutelt. Om half 2 was er geen plaats meer bij de dierenarts, ik kan om half 3 terecht.

Bedankt voor jullie medeleven, ik hou jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou.. ik ben weer terug..

Toen ik thuiskwam uit mijn werk (kwart over 1) heb ik eerst het hok leeggehaald en nieuw zaagsel & stro neergelegd. Vervolgens Gijs loslaten lopen en Tinka in het hok. Ze heeft er een half uur ingezeten en er kwam een minikeuteltje en wat blindedarmkeuteltjes uit. Toen zijn we naar de dierenarts vertrokken.

Hij heeft grondig haar buik bevoeld. De darmen kon hij goed voelen en waren allemaal erg soepel volgens hem. De knobbel was inderdaad een reactie op het hechtingsmateriaal, maar die moest volgens hem wel vanzelf kleiner worden. Voor de zekerheid wil hij dit over twee weken nogmaals bekijken. Tanden waren goed, temperatuur was goed, oogjes waren goed.. maar ze was inderdaad wel afgevallen (van 2,85 voor de sterrilisatie, naar 2,76 nu).

Tinka bijt erg graag en heeft hier na de castratie wat gaten in handdoeken gemaakt en wat plint weggegeten. Wellicht dat dit nog in haar buikje zit.

Ik heb metocloral drops meegekregen voor 5 dagen om ervoor te zorgen dat haar darmen niet stil gaan liggen.

Je gaat wel aan jezelf twijfelen.. maar goed.. we kwamen net thuis en ze legde meteen weer een paar minikeuteltjes neer. De keuteltjes zijn de helft van wat het normaal was. Ik ben dus niet helemaal gek..

Ze eet nu redelijk wat stro en een beetje hooi en blaadjes die in de tuin liggen. Het blijft dus nog steeds een raadsel waarom ze amper biks en groenvoer eet.

Wordt vervolgd zal ik maar zeggen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja.. ik had zelf het idee dat ze meer was afgevallen. Misschien is dit inderdaad wel van het verwijderen van de baarmoeder. Ik had zelf 3.2 gewogen voor de operatie en 3kg afgelopen vrijdag.

Ik weet het echt niet.. even in de gaten houden denk ik maar. Ik heb een bakje hooi neergezet (pakt wat makkelijker dan de hooiruif) en ze zit heel de tijd hooi te eten..

Ik moet wel zeggen dat ze een half uur tot een uur geleden al een eerste dosis metocloral heeft gekregen.. ik weet niet of dat de reden is..?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet enorm veel, 90 gram toch? Maar toch. Bij Indy kon ik het bij 50 gram al merken als hij lichter was dus dat je dat voelde is niet gek.

Over de biks en groente: Ondanks dat er niet duidelijk iets is, het is wél duidelijk dat Tinka zich niet goed voelt (en dat heb jij dus heel goed opgemerkt!) en mijn ervaring is dat als ze zich niet goed voelen, de biks gelijk blijft staan. Of het nu tandproblemen zijn (al is het dan logisch) of iets met de darmen of wát dan ook, ze willen alleen nog groente (Indy) of gedroogde kruiden (Fred).

En het is hartstikke goed dat je naar de dierenarts bent gegaan! WIJ kennen onze dieren het beste: JIJ ziet het wanneer Tinka uit haar doen is en of ze nu aantoonbaar iets heeft of niet, uit haar doen is ze. 'We' mogen ons dan snel zorgen maken, ik denk dat 'we' ook héél goed onderscheid kunnen maken tussen wanneer het nodig is. Kijk naar Indy.. Ik wist meteen dat het mis was.. En het was ook mis want nog geen 24 uur later was hij dood.. Dus niet gaan denken dat je gek bent!

Wel super dat ze hooi zit te eten nu, dat is altijd goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad.. maar er blijven alleen "mini"-keuteltjes en blindedarmkeuteltjes uit haar komen.. er liggen weer nieuwe..

Er schoot me net nog iets te binnen.

Ongeveer een week geleden heb ik de waterbak weggehaald toen ze nog in de binnenkooi zaten. Ik zag namelijk dat beide konijnen de fles gebruikten die ik bij de kooi had gekregen. Buiten heb ik die fles dus ook weer opgehangen en geen bakjes neergezet. Ik heb ze ook beide uit de fles buiten zien drinken.

Kan het toch zijn dat ze te weinig drinkt doordat de bakjes weg zijn en daarom verstopt raakt?

Ik heb zojuist weer een bakje neergezet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt dit: maar ze was inderdaad wel afgevallen (van 2,85 voor de sterrilisatie, naar 2,76 nu).

Zou dat niet vanwege de castratie kunnen zijn? Haar baarmoeder is toch ook weggehaald? Lijkt me toch iets van extra gewicht.

Dat kan heel goed inderdaad.

Toen ik stage liep bij de dierenarts hadden we een hond (ja is geen konijn, maar als voorbeeldje). Die had een pyometra (baarmoederontsteking), dan is de baarmoeder natuurlijk zwaarder omdat er een hoop prut in zit. Die baarmoeder hadden we gewogen (was van een jack russel) en die woog 600 gram!! Die hond was dus ineens 600 gram afgevallen....

Van een konijn weet ik niet hoe zwaar ze zijn als er niks mee aan de hand is, maar ze halen er ook meteen vet mee weg, dat aan de baarmoeder vast zit. Dus dat kan best 90 gram zijn hoor.

Maar als je ze thuis op de weegschaal hebt gehad en daar is ze 200 gram afgevallen, dan is dat toch wel een verschil... dan is het niet van de baarmoeder die eruit is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag na de dierenarts heeft Tinka dus wat hapjes hooi op.. en ze kwam op de biks af toen ik het neerzette, maar na een paar hapjes was ze weer klaar. Ik ben net buiten geweest en de biks stond er nog voor meer dan de helft. Ik heb groenten neergezet maar die negeert ze compleet.

Ze zit 's avonds ook maar raar in een hoekje, als ik haar aanhaal duwt ze haar kopje soms een beetje tegen de grond en blijft ze tam zitten, dit heeft ze echt nog nooit gedaan.. meestal is ze actief en rent ze weg. Dit was gisterenavond ook al.

Ik snap er echt niks van.. zou ze het echt niet koud hebben? Dan zou ze binnen in het hok gaan zitten zou je denken? De oren zijn koud, maar die van Gijs ook. Als ik haar buikje voel dan denk ik wel iets lauws te voelen, dat ze van binnen dus wel warm is, ik weet het niet.

Ik snap er echt niks van en ben radeloos, wat is er toch aan de hand..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, wat een rotgevoel moet het je geven als je aan voelt dat ze niet helemaal de oude is...gelukkig naar de DA geweest en ontzettend veel succes en sterkte met je lieve Tinka, we gaan allemaal duimen voor een snel herstel:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .