Ga naar inhoud

Zelf groenten kweken.


Sascha

Aanbevolen berichten

Zijn hier mensen die echt zelf hun andijvie, worteltjes, witlof en bleekselderij e.d zelf kweken? Ik merk steeds meer dat ik mijn nijnen en cavia's gewoon genoeg groenvoer wil geven, maar dat dit echt onwijs duur is. Dus ik ben van plan zaadjes te bestellen en zelf mijn witlofjes en andijvies te kweken! Iemand tips? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kweek wortelen voor mezelf, maar afgelopen jaar ging het niet echt geweldig... Bij gebrek aan grondaarde (besteende binnenplaats) groeiden ze in een potje. Potje te laag, miniworteltjes:$. Dit jaar gaan ze in de megadiepe bak bij de olijfboom, waar vorig jaar maar 2 wortels stonden, zodat ze lekker lang worden:whistle2:. Dus de tip: bij wortels: diepe bak!

Ik heb zelf een klein kasje waar ze eerst in staan. Dit hoeft niet maar omdat ik ook een andere plant had gekweekt die daar wel in moest heb ik de wortels erbij gedaan. Als ze groot genoeg zijn overplanten naar een diepe bak en daar laten staan. als ze nog groter zijn, zo groot als je normale (geen winterpenen) wortels in de groentewinkel ziet, kunnen ze eruit. Het is handig om er een uit te halen en die te beoordelen. Dan kan als die te klein is de rest nog doorgroeien.

Met google vind je veel. en op de zaadjesverpakking staan de data waarop je wat moet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een balkon zijn radijsjes ook heel goed te doen. Het loof eten de konijntjes op en zelf kun je de radijsjes eten. Allebei lol! Wij hebben ze afgelopen zomer in bloembakken uit zaadjes laten groeien. Ging prima.

Verder zijn voor een balkon ook peterselie en een heel skala aan diverse kruiden heel goed haalbaar. Ook voor in de keuken is dat heerlijk vers. :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook nog heel veel bloemetjes neerzetten/hangen die konijnen mogen eten. Hier eten ze b.v. graag violen. Als ze dan lekker gebloeid hebben en ze nog heel goed zijn, dan pluk ik die er al uit en geef dat als extraatje, ze vinden het heerlijk. En de plant maakt veel nieuwe knoppen aan omdat de plant goed bijgehouden wordt.

Zet ze niet op een plek waar ze zelf zomaar bij kunnen: je ziet geen enkele bloem opkomen...... :P

en ook de blaadjes en stengeltjes zullen verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Wat overblijft is een onschuldig kijkend konijntje...... :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar bijvoorbeeld zelf andijvie gekweekt.

Ik ga dit jaar weer een poging doen, maar dan wat beter gestructeerd en gepland. Ik kan namelijk als ik goed oplet en steeds nieuwe zaadjes opkweek, het hele jaar andijvie voeren uit eigen tuin.

Ik ga dit weekend alweer beginnen met de eerste zaadjes binnen opkweken. En dan elke paar weken weer een paar zaadjes opkweken, zodat ik steeds nieuwe planten heb.

Ik had verder ook

- witlof

- radijs

- bieten

- wortels, 2 soorten

- rozemarijn

- tijm

- venkel

en nog meer, maar daar mochten de konijnen niet aankomen :whistle2:

aangepast door Clover
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn buurman heeft een tuin vol groente.. Maar dat eten ze zelf haha. Al krijgen we nu wel heel lief veel boerenkool voor de nijnen :D en restjes/afval (witlof e.d.) Maar ik g a hem wel eens wat tips vragen, wil nl. zelf ook beginnen met euh.. Nou ja in elk geval een hoop kruiden en verder was ik er nog niet uit. Oh ja, cherrytomaatjes. Maar ik bedenk me wel dat de plant daarvan echt heel giftig is, en mijn nijnen lopen wel gewoon los in de tuin overdag 's zomers.. Dus daar denken we nog even over na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook altijd tomaten in de tuin. Ik scherm de onderkant gewoon af, zodat de nijnen er niet bij kunnen. Gaat hel goed.

En mijn ervaring is, dat ze het liefst knagen aan dingen die ze ECHT lekker vinden: andijvie, witlofblad, wortelloof, bietenblad... Ik weet altijd precies waar ze zich verstopt hebben als ik ze even uit het oog verlies :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de welkoop/boerenbond zijn momenteel verscheidene kasjes en minituintjes te koop(voor weinig geld, je kunt het zo duur maken als je zelf wilt) die weinig ruimte in beslag nemen op je balkon. Dat is evt. een optie voor het kweken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Dit is misschien wel een megabump, maar het lijkt me altijd nog beter dan een volledig nieuwe topic te maken. Ik wil net als Susan worteltjes kweken en heb het zaad ook al. Ik ga ook in een plantenkas beginnen en het vervolgens poten in een brede bak, geen idee of het als diep genoeg kan worden gezien?

Ik ga kweken in de houten (dus niet die zwarte ronde) bakken op deze foto:

2011-10-15%25252015.42.46.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .