Ga naar inhoud

Konijnen dol op wortels?


wunnyfriend

Aanbevolen berichten

Misschien dat het voor cavia's geldt, maar niet voor konijnen.. Dit klinkt echt als een 'cavia regeltje' om het zo maar te zeggen, paprika is nl. niet iets wat je veel (klein beetje mag) aan konijnen moet geven ZEKER niet als hun darmen al vans lag zijn.

En of ik moet al gek geworden zijn maar wortel is juist een diarree veroorzaker bij konijnen.

Als een konijn diarree heeft is alleen water en hooi nog het beste advies. Maar ik geloof ook dat bij een cavia, hooi niet de hoofdvoeding is en biks onbeperkt mag.. Het lijkt me dus wel duidelijk dat we het over twee héél verschillende dieren hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wortel

Het is voor veel konijnen niet goed om te veel wortel te eten. Er zit veel suiker in, en sommige konijnen krijgen hierdoor diarree. Een kleine wortel, of een paar plakken van een grote wortel per dag is voldoende. Geef liever winterwortel dan bospeen of waspeen.

(Bron: konijnen.nl)

En het konijntje links heeft een grote wortel in zijn mond, maar het is niet goed om te veel wortel te geven. Er zit te veel suiker in, en suiker is niet goed. Suiker bevordert de groei van slechte bacteriën in de darmen, waar het konijn van aan de diarree kan gaan. Een kleine wortel, of een paar plakken van een grote wortel per dag is voldoende. Als je konijn wortel krijgt, en het heeft zachte keutels, probeer dan of het verbetert als je de wortel niet meer geeft...

(Bron: http://www.konijnen.nl/kinderhoek/eetkonijn.htm)

Een vorm van diarree is zachte, plakkerige keutels, die niet snel opdrogen en die je goed ruikt. Die plakken meestal tot een bergje aan elkaar. Soms blijven ze aan de vacht vastzitten. Als de reden is verandering van droogvoer, of het geven van groenvoer, is het het beste om je konijn dan een dag op hooi en water te zetten. Geef ook geen wortel, dit zal de diarree verergeren.

(Bron: http://www.seniorennet.be/Pages/Huisdieren/Konijnen/ziekten_medische_info_diarree.php )

Alledrie betrouwbare websites, in elk geval de eerste en derde, tweede kende ik nog niet maar lijkt goede info. :yes:

Over cavia's en wortels en diarree kan ik eigenlijk niks vinden.. Jij misschien wel? Ben wel benieuwd..

(En euh nu zal ik maar gaan inpakken voor de vakantie, dit is eeeeeeecht geen uitstelgedrag verder hoor.. :$:whistle2:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier krijgen ze ook wel regelmatig een worteltje (1 voor hun beide) eerder kreeg gijs een stuk wintelrwortel per dag en ook nog vaak een halve appel van mijn schoonmoeder (kon dr maar niet bij brengen dat t geen goed idee was :P) gijs was er erg blij mee, ik iets minder. Gijs wordt er zo druk van dat hij heel zn hok afbreekt! Nu krijgen ze hier dus alleen nog energie rijke dingen als ik thuis ben en ze de energie dus ook kunnen verbruiken.

en er zijn ook konijnen die echt geen wortel lusten: Molly het konijn vanijn vriend vroeger die lustte het echt niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .