Ga naar inhoud

Konijnen dol op wortels?


wunnyfriend

Aanbevolen berichten

Konijnen zijn toch zo dol op wortels???

Winnie was eerst vreselijk fan van wortels...Nu eet ze ze ook wel, maar ik moet haar echt een beetje 'dwingen'.. Ze wil de wortel dan aanpakken maar gaat dan schudden met haar hoofdje. Heel schattig, maar wel apart!

Eerst dacht ik dat het kwam doordat de wortel nat was, maar dat doe ik nu niet meer, dus de wortel is best droog...Ze blijft eerst een beetje schudden met haar snorharen/hoofdje en eet het daarna pas gulzig op..

Herkennen mensen dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier vinden ze wortel niet veel boeiender als de rest van het eten, haha. Ze krijgen het hier niet vaak, maar ze vinden het wel lekker. Dat idee dat konijnen echt gek zijn op wortels komt denk ik mede door alle cartoonfiguren van konijnen/hazen (Bugs Bunny bijvoorbeeld).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen hier en hele wortel per dag, verdeeld over 4 konijnen;)

Wortels eten is echt niet typerend voor een konijn hoor. Dat is zo gekomen door een of ander stripverhaaltje, maar is eigenlijk helemaal niet zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fred is minder veeleisend, die vindt ze ook gewoon lekker, Feline is gek van cherrytomaatjes en Indy........ Die had elke maand een andere favoriete groente, kreeg hij die niet dan werd het stampen........ En wortel pikte hij er altijd eerst tussenuit, maar ze krijgen het hier niet dagelijks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet zo dat het niet goed voor ze is. Als je het maar niet teveel geeft. Hier krijgen ze soms als we winterpenen had, met 6 konijnen 1 grote winterpeen per dag. Maar nu heb ik er natuurlijk nog eentje, maar daar gaat verandering in komen!:) Mijn familie, die mijn konijntjes hebben groot gebracht met de hand, hebben een heel groot weiland waar de konijntjes op leven als wilde konijntjes zegmaar. Die leggen elke dag een paar wortelen en wat bix neer en wat drinkbakken en dan redden ze zich wel. Ze komen alleen 's avonds en soms in de ochtend terug om te eten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het zo simpel gezegd om te zeggen dat wortel niet iedere dag mag. Ik vind dat het gaat om het totaal van suikerrijke dingen, hier krijgen ze wel iedere dag wortel, maximaal 1 heel worteltje van een bos voor hen samen, maar verder is fruit echt zeldzaam voor ze en brood krijgen ze ook niet vaak en als ze het krijgen is het maar een postzegel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar bij genoeg mensen die veel wortel geven, zie je dat de wortel dan vaak ook nog het hoofdbestandsdeel van hun groenteportie is. Zoals degene die net een topic over groente & fruit gestart is, een stuk wortel, een stuk appel en een blaadje witlof?? Dan is het níet echt aan te raden, dagelijks wortel..

Hier krijgen ze een schijfje (halve cm?) van een winterwortel per dag nu, maar in de zomer veel minder. Appel krijgen ze als ik een appeltaart bak, dan bewaar ik een stukje van de schil. Maar dat geef ik altijd los, als lekkers, niet door de groente.

En ik vind dat ook wel meer dan genoeg suiker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm..Als ik het goed lees, kan ik beter niet meer elke dag dat kleine stukje winterpeen geven...Ik geef haar wel elke dag een klein stukje appel. Ik heb gelezen dat dat zelfs goed schijnt te zijn (in een speciaal dwergkonijnboekje)..

Maar bospeen dan? Mag ze daar bijvoorbeeld wel 1 per dag hebben met loof? En dan een paar keer in de week? Of is dat ook weer te veel....

Lastig vind ik dat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt beter winterpeen geven dan bospeen. Een klein stukje per dag is niet zo erg.

En zo goed is een stukje appel per dag niet.. Er staat een hoop onzin in dat soort boekjes, helaas. Appel en wortel zijn dikmakertjes die echt beperkt gegeven moeten worden. Ik geloof ook niet dat ze verder veel toevoegende waarde hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Drop krijgt hier iedere dag een wortel, en iedere dag een stukje fruit, en dan nog 3 of 4 andere groenten soorten, ik snap de consternatie over die suiker niet , het is natuursuiker en geen witte suiker, het is en blijft natuurlijk wel suiker, maar het is geen suiker waar ze echt dik van worden zoals de suiker die je zelf in je koffie doet, kijk die troep die in die snoepstengels en zo zit kan ik me nog wat bij voorstellen dat dat niet goed is, maar juist wortel is gezond omdat het ook helpt tegen dunne ontlasting en diaree, en staan wortels niet in ieder dieet om af te vallen voor geschreven. ???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die laatste opmerking is natuurlijk appels met peren vergelijken. Een mensenlichaam zit nu eenmaal anders in elkaar dan een konijnenlichaam.

De kern van alle waarschuwingen zou moeten zijn: pas ermee op. Iedere dag alleen een wortel als groente is niet aan te raden. Vervang dan een deel van de wortel door 'gezondere' groenten. Maar het is aan ieder zelf om een keuze daarin te maken natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Drop krijgt hier iedere dag een wortel, en iedere dag een stukje fruit, en dan nog 3 of 4 andere groenten soorten, ik snap de consternatie over die suiker niet , het is natuursuiker en geen witte suiker, het is en blijft natuurlijk wel suiker, maar het is geen suiker waar ze echt dik van worden zoals de suiker die je zelf in je koffie doet, kijk die troep die in die snoepstengels en zo zit kan ik me nog wat bij voorstellen dat dat niet goed is, maar juist wortel is gezond omdat het ook helpt tegen dunne ontlasting en diaree, en staan wortels niet in ieder dieet om af te vallen voor geschreven. ???

Waar haal je dat vandaan?? Naar mijn weten is wortel een grote veroorzaker van diarree en plakpoep....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .