Ga naar inhoud

hoelang niet eten na casteratie!! maak me zorgen


Sattie

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen!

mijn konijn sattie is vanochtend om 9uur geopereerd. hij is vanaf 3uur thuis. de operatie was goed gegaan alleen mn konijn was dooooods bang!

ik heb zn hokje lekker ingericht met zachte handoeken en zn drinken en eten beneden in de bak gedaan ipv er boven op.

Hij heeft nu 1x geplast en een paar keuteltjes gelaten en 2x een klein beetje gedronken. Ik heb pijstillers mee gekregen + hij had tegelijkertijd ook een spuitje gekregen voor tegen de pijn en antibiotica spuit. het is nu al bijna 11 uur geleden dat hij voor t laast heeft gegeten!

Ik heb een klein worteltje in zn bakje gedaan en zn brokjes. Ook heb ik em net wat geprobeert te voederen door middel een brokje even voor zn neus te doen heel geduldig en rustig. t zelfde heb ik 2uur daarna ook met t worteltje gedaan maar totaal geen effect!

Hij moet niets van t eten hebben en blijft doodstil in zn slaapgedeelte zitten. als ik geen eten in de buurt heb komt hij er heel voorzichtig uit.

hij is zn vertrouwen in mij ook een beetje verloren denk ik. ik kan em nog wel een beetje aaien maar niet te lang 5x over zn bolletje hene is voor hem op dit moment voldoende. verder moet hij niets van me hebben :(

ik gun em daarin zowieso wel de tijd! hij moet natuurlijk nog een beetje bijkomen etc. maar ik maak me tog wel zorgen over zn eetgedrag!!!

hoelang kan hij zonder en waneer moet ik de dieren arts bellen?

ze zijden wel tege me van als hij morgen niet eet dan moet je ons even bellen maar waneer morgen is t de ochtend de middag of de avond!

Ik ben zo bang dat er dalijk iets mis gaat want hoorde dat de darmen van een konijn nooit te lang stil mochten staan of so????!!!

wat moet ik doen???!!

groetjes!

mij en sattie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer mocht je de volgende dosis pijnstilling geven?

Als hij morgenochtend niet gegeten heeft zou ik wel gelijk bellen. Dan is het immers morgen. Wat je nu moet doen, ik weet het niet.. Ik zou (nog) niet gaan dwangvoeren in elk geval, zeker als hij al zo angstig is. Gun hem vooral veel rust.. Misschien gaat hij dan wel eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik mag morgen rond 11uur de volgende pijnstiller geven ik heb metacam gekregen 2 druppels op een stukje brood doen.

op t moment geen kruiden in huis hij heeft ook hooi met euhm paardenbloem en nog iets er in ook daar moet hij niets van hebben!

groente heeft hij nog nooit gehad omdat hij te jong is voor groente tog zij de dierenarts dat een klein stukje wortel goed in stukjes gesneden wel moest lukken.

ik heb niet t gevoel dat hij nu nog suf is van de narcose hij is al wat sterker en zn reactievermogen is ook weer goed. toch blijft ie nu al 1,5 uur in zn slaap gedeelte zitten en beweegt zich niet.

misschien dat ik me dalijk zorgen maak om nix ma ja dit is mn 1ste konijn en gun t t beste...

en ja ben gewoon een bezorgt type hihi..:P

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is niet te jong voor groente hoor.. Maar dit is niet echt het juiste moment om daar mee te beginnen natuurlijk. Als hij weer hersteld is kun je voorzichtig opbouwen met groente. Konijntjes mogen gelijk al groente eten zodra ze met mams mee gaan eten.

Dat zijn reactie vermogen weer wat terug komt wil nog niet zeggen dat hij niks meer merkt van de narcose. Heb het zelf ook gehad na een narcose, vele uren later was het nog een probleem toen iemand naar mijn geboortedatum vroeg. (En die weet ik normaal wel..) Je blijft er toch ene tijdje last van houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh okey ja ik zij dat ook al tegen de dierenarts ma zij zij dat als hij ni wou eten dat ik hem een worteltje moest geven en dan zou het wel weer goed komen!

ik wacht zowieso de nacht af! heeft hij om 8uur in de ochtend nog ni gegeten dan ga ik meteen terug na de dieren arts!

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is goed ik ga t meteen maken! hij kijkt nog steeds zielig voor zich uit ik heb em net 1 spiertje hooi kunnen voeren. naja beetje gedwongen hij nam 1 a 2 mini hapjes maar toen moest hij er niets meer van hebben en huppelde zn slaap gedeelte weer in. helaas niet 1005 succes vol maar goh dat 1e hapje voelt als hopelijk een beginnetje:D

hij heeft genoeg eten en drinken in zn bak zitten hij kan er zo bij zonder moeite er voor te doen gelukkig!

nog even afwachten wat de nacht doet... hou em tot zolang ik nog wakker kan blijven in de gaten zet wel mn wekker rond half 9 want om 9uur is t 24uur geleje namelijk als ik zie dat ie nog nix het gegeten of totaal geen vooruit gang boekt ga ik na de dierenarts!

bedankt voor de tips en reacties

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, als hij niet eet zou ik de pijnstiller in ieder geval geval via een spuitje (zonder naald) in zijn bekje geven, want via brood krijgt hij het dan natuurlijk niet binnen. Via een spuitje is sowieso beter, want dan weet je tenminste dat ie het naar binnen heeft gekregen. Als hij niet goed eet kun je ook met zo'n plastic spuitje gaan dwangvoeren, gewoon zijn bixjes fijnstampen in de keukenmachine of met een vijzel, wat water erbij (even laten staan) en eventueel wat worteltjesvoeding van ovarit en dan via spuitje vanaf de zijkant in het bekkie geven achter de kiesjes.

En wat altijd handig is; 2 keer per dag alle keuteltjes uit het hok halen en dan in de gaten houden of er verse bij komen, is dit niet het geval, dan meteen naar de dierenarts voor maag- en darmstimulerende middelen.

Vaak knappen rammetjes wel redelijk vlug weer op na een castratie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb net de dierenarts gebeld!

sattie had nog steeds niet gegeten. wel 1 sprietje hooi omdat ik die een beetje in zn mond duwde voorzichtig hij wou t nie hebben en beet em door midden. volges mij had ie toen een klein beetje binnen gekregen!

ik moet er om 10 over 11 zijn ik zie dat hij nu wel een klein beetje hooi zelf begint te eten maar je ziet geen verschil met wat er in t begin lag. hij is nu wel heeeeel aanhankelijk geworden ik moet em blijven aaien. hij likt ook extreeeeeem veel aan zn wond en in die omgeving.

ik wacht het gewoon even af wat de dierenarts zegt

ik ga ook meteen vragen voor zoon spuitje zonder naald zodat ik hem zn medicijnen kan geven!

hij ziet er zo hulpeloos uit:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had om 10 over 11 afspraak en heb helaas 3kwartier moete wachten voordat sattie aan de buurt was. hij had aan de hegtingen lopen knabbelen en 1 balzak is daardoor geiriteerd geraakt. ik heb dwangvoeding mee gekregen. thuis meteeen geprobeert om t voer te geven maar t lukt niet echt:'( helaas heeft ie nu nog ma 5 druppeltjes binenn gekregen en de rest spugde die uit. tis net een baby die niet wil eten.

hij spurt erg veel tegen!

ik laat hem nu even rusten een half uur en dan probeer ik het nogmaals

als t dan nog niet lukt of hij blijft t uitspugen moet ik direct de dierenarts bellen en wordt hij opgenomen hij krijgt dan zonde voeding:'(

ik baal er van dat t zo ver nu moet komen! ik wil em ni kwijt!

tis een sgatje een eigenwijs lief maar leuk kereltje!

hij loopt gelukkig nu wel beter rond dan vanochtend ma dit komt omdat hij een spuitje heeft gehad tegen de pijn

morge ochtend weer zn eigen druppels geven

hoelang doen jullie er over met het dwangvor geven? het zit in een kopje 3 eetlepels met water gedaan goed gemengd en met een spuitje moet ik dit geven!

maar hoelang doe je er normaal over en heeft iemand dit ook al mee gemaakt?

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dwangvoeder ook momenteel. Na castratie van mijn voedster. Zij eet dit heel makkelijk op en likt het uit het spuitje. Maar ik denk dat het heel afhankelijk is van konijn tot konijn. Ik weet niet wat je geeft van eten maar ik heb van haar eten (SS) een papje gemaakt met warm water en dat laten afkoelen en ze eet het gelukkig op! Niet opgeven!

Ik doe er een 5-tal minuten over om haar 2 spuiten te laten eten.

Nu hopen dat ze allebei vlug gaan eten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben 15 min bezig om hem alleen al 5 goede druppels na binnen te laten werken. ik heb van de dierenarts voeding mee gekregen het heet critical care.

ik weet egt niet wat ik fout doe, mn pa houd hem vast en ik probeer zn mondje open te maken en spuit er dan heel rustig een beetje voeding in. dan likt hij soms wel eens en dan denk ik dat ie t op eet maar dan gooit hij t eik weer aan de andere kant er uit!

alles zit onder de voeding hij spartelt ook heeel erg tegen....

en als ik em met rust laat lijkt t alsof er nix aan de hand is dan zit ie gewoon rond te kijken of hupelt ie een beetje....

man ik wist niet dat je zoveel problemen kon krijgen maar ik geef t niet op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee tis een spuit zonder naald!

ik heb hier geen speentje thuis liggen ik had t net even geprobeerd om hem aan t voer te likken uit zich zelf hij deed 1x net een mini likje maar begon meteen te schudden met zn kop! toen wou ik hem even pakken maar begint behoorlijk te stampen en rent weg na zn slaapgedeelde

ik haal em er zo uit een ga het tog nog eens proberen al duurt t me een half uur hij moet echt wat eten! als ie zo dalijk nog geen 1 heel spuitje op heeft dan bel ik de dierenarts want dan weet ik t ook echt niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Critical care is ook goed hoor, had dat ook liggen maar het was over datum daarom dus dat bikspapje. Je doet volgens mij niks fout, je moet voor jezelf de makkelijkste positie vinden om hem te voeren. Ikzelf neem haar op schoot, tussen mijn armen en neem haar mondje tussen mijn vingers en ik voeder haar langs de zijkant want daar hebben ze geen tandjes, hoofdje omhoog en niet loslaten want bij mij moet ze eten! Geen andere keuze!

De moed absoluut niet verliezen en hetgeen hij binnen heeft, heeft hij toch binnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .