Ga naar inhoud

Wesley heeft EC....


Roger Rabbit

Aanbevolen berichten

Wesley heeft EC, hij viel steeds de afgelopen dagen, en vanmiddag ben ik naar de DA gegaan omdat hij bijna niet meer rechtop kon zitten.

WAT IS DIT ZIELIG OM TE ZIEN!!!:grrrrrr:

Ik hoop dat hij snl opknapt. Natuurlijk met Panacur gestart al. En ik heb hem naar binnen gehaald. Dan kan hij ook beter drogen.

Duimen jullie mee??

Link naar reactie
Delen op andere sites

E. cuniculi is een parasiet in de hersenen van het konijn, veel konijnen dragen die bij zich zonder problemen. Op het moment dat het konijn verzwakt, door bijv. een enting, verwonding, ziekte, kan de parasiet actief worden en veroorzaakt dan neurologische problemen (scheef koppie), nierproblemen, problemen met de achterhand (o.a., voor meer symptomen moet je anders even Googlen).. Wordt behandeld met minimaal een maand/zes weken Panacur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik duim ook mee!

Hoe lang is dit al zo dan? Je schrijft over 'een aantal dagen'...? Waarom heb je zo lang gewacht, als ik vragen mag?

Omdat het een oud sukkelig ventje is dat wel vaker viel. Maar de afgelopen twee dagen viel hij echt om, en kon ook nauwelijks meer overeind komen. Toen dacht ik dus gelijk aan EC.

Link naar reactie
Delen op andere sites

E. cuniculi is een parasiet in de hersenen van het konijn, veel konijnen dragen die bij zich zonder problemen. Op het moment dat het konijn verzwakt, door bijv. een enting, verwonding, ziekte, kan de parasiet actief worden en veroorzaakt dan neurologische problemen (scheef koppie), nierproblemen, problemen met de achterhand (o.a., voor meer symptomen moet je anders even Googlen).. Wordt behandeld met minimaal een maand/zes weken Panacur.

is dat echt zo bij inentingen dat EC naar boven komt?

mijn vorige konijn kruimeltje (uit oeps nestje) heeft EC, dat had de opvang Heilloo ontdekt toen ik me konijn daar had gebracht hij word nu behandeld.

maar ik ben dus nu bang dat mijn konijnen het krijgen als ze worden ingeent?

het is toch besmettelijk?

en ik duim ook mee voor wesley

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat het een oud sukkelig ventje is dat wel vaker viel. Maar de afgelopen twee dagen viel hij echt om, en kon ook nauwelijks meer overeind komen. Toen dacht ik dus gelijk aan EC.

Mag ik je er op wijzen dat je konijn geen EC heeft tot het daadwerkelijk is vastgesteld....daar naast kan hij heel goed een ooronsteking hebben en dient men dat altijd naast de panacur ab te geven..........

Hiervan akte

Het valt mij erg op dat wel heel veel konijnen EC hebben terwijl er geen arts aan te pas is gekomen met een daadwerkelijk onderzoek.....:whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

is dat echt zo bij inentingen dat EC naar boven komt?

mijn vorige konijn kruimeltje (uit oeps nestje) heeft EC, dat had de opvang Heilloo ontdekt toen ik me konijn daar had gebracht hij word nu behandeld.

maar ik ben dus nu bang dat mijn konijnen het krijgen als ze worden ingeent?

het is toch besmettelijk?

en ik duim ook mee voor wesley

Voor konijnen die al eens actieve EC hebben gehad kan een enting ervoor zorgen dat die weer opspeelt.. Of een gezond konijn dat EC bij zich draagt ook door de entingen ziek kan worden weet ik niet.. Maar aan de entingen hangt Ɣltijd een (klein) risico..

Ik zou gewoon blijven enten, ik ent Fred ook terwijl die waarschijnlijk ook EC bij zich draagt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik je er op wijzen dat je konijn geen EC heeft tot het daadwerkelijk is vastgesteld....daar naast kan hij heel goed een ooronsteking hebben en dient men dat altijd naast de panacur ab te geven..........

Hiervan akte

Het valt mij erg op dat wel heel veel konijnen EC hebben terwijl er geen arts aan te pas is gekomen met een daadwerkelijk onderzoek.....:whistle2:

Beste BRC, zoals je kunt lezen heb niet ik, maar de DA vastgesteld dat het om EC gaat. Er is een goed en nauwkeurig onderzoek geweest. Het is een kk DA die weet wat hij doet. Naast de Panacur heeft Wesley idd ook AB gekregen.

Iets meer empathie zou ik enorm fijn vinden. Ik zit met een doodziek konijn en ren me het vuur uit de sloffen om hem te verzorgen, te verschonen en droog te houden (urine). Ik kan jullie hulp en steun goed gebruiken. Het is niet zo leuk om meteen verwijten te krijgen dat ik te lang zou hebben gewacht met een bezoek aan de DA, of zelf een diagnose zou hebben gesteld.

Maar goed, on topic! Kan iemand me vertellen wanneer de Panacur zo'n beetje gaat werken? Zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was niet mijn bedoeling je te verwijten dat je te lang gewacht hebt, echter heb ik zelf twee gevallen van EC mee gemaakt en die in mijn achterhoofd houdende snap ik niet dat iemand daar niet gelijk mee heen gaat. Als ik dan 'hij viel steeds om de afgelopen dagen (...) WAT IS DIT ZIELIG OM TE ZIEN' lees dan vraag ik me (lijkt mij toch terecht) af waarom je dan zo lang wacht. Dat Wesley niet de jongste meer is en vaker valt, dat wist ik niet; want dat heb jij niet verteld.

Bovendien is het helaas zo met EC, hoe sneller je er bij bent, hoe groter de kans op herstel.. Maar bij Indy heeft het ruim twee weken geduurt (verre van konijnkundige DA..) en hij is uiteindelijk goed hersteld.

Hoe en waar heb je Wesley nu zitten? Helaas ervaring met urinebrand etc en ik heb Indy de laatste maanden (de urinebrand was toen niet veroorzaakt door EC, maar eerder heeft hij dat wƩl gehad en urinebrand is urinebrand, waardoor het ook veroorzaakt wordt) op een laag kranten met daarop handdoeken gehouden. Twee keer per dag verschonen en hij bleef relatief schoon. Bij Indy was dit al langer aan de gang en uiteindelijk was zijn vacht compleet naar de haaien waarop ik het heb weg laten scheren door de dierenarts. (Dit is gewoon zonder roesje of narcose gedaan..) Toen later andere plekken ook vies werden heb ik dit zelf heel kort geknipt. Als de vacht eenmaal zo vies is, is het aftellen tot het uitvalt. Je kunt hem makkelijker schoon en droog houden dan. Maar ik weet niet hoe het er bij Wesley uitziet natuurlijk.

Bij Indy heeft het minstens een week geduurt voor de Panacur zijn werk ging doen, vanaf toen was het wel heel duidelijk een stijgende lijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

E. cuniculi is een parasiet in de hersenen van het konijn, veel konijnen dragen die bij zich zonder problemen. Op het moment dat het konijn verzwakt, door bijv. een enting, verwonding, ziekte, kan de parasiet actief worden en veroorzaakt dan neurologische problemen (scheef koppie), nierproblemen, problemen met de achterhand (o.a., voor meer symptomen moet je anders even Googlen).. Wordt behandeld met minimaal een maand/zes weken Panacur.

rare vraag misschien maar vraag t me al langer af en lees t hier ook vaker: wat is problemen met de achterhand? of wat is de achterhand?

succes met je konijntje!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige week zaterdag had hij nog nergens last van (qua vallen), maar was wel wat smerig aan de onderkant. Hij is gewoon wat ouder en wat suffig, en zit vaak uren lang op de zelfde plek. Als het daar nat is blijft hij gewoon zitten. Hij heeft een prachtig nachthok, vol met strooi en hooi, maar daar loopt hij gewoon uit. Ik heb hem dus vorige week gewassen (alleen de onderkant) in lauw water, en hem daarna drooggefohnt. Dat heeft geholpen, dat zie je nu nog. Maar hij ligt nu de hele dag plat, en alleen maar op een kant. Dus die wordt nu weer nat.... Ik zal hem op een handdoek zetten.

Hij is nu binnen: ik heb gisteren een bench gekocht waar hij inzit. Het vriest nog steeds: geen weer om hem buiten te laten herstellen.

Nog een vraag aan iedereen met ervaring met Panacur: ik heb een kuur gekregen van eerst vijf dagen wel, dan twee weken niet, en dan weer vijf dagen wel om de kuur af te maken. Is dit normaal???:bounce:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat is niet normaal! Je moet zes weken achtereen geven! Voor ontwormen is dit goed, maar voor EC NIET! Is je DA echt konijnkundig?

@ Degene die vroeg over problemen met de achterhand: Problemen met de achterpootjes, slepen met de achterpootjes, verminderde kracht in de achterpootjes.. Ze worden van stuntelig met kleine sprongetjes (in en uit de kooi bijv.) en soms zijn de achterpootjes zelfs gewoon verlamt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend, hopen dat Wesley snel weer opknapt, EC is echt vreselijk..

Als je nijn ook last heeft van Urinebrand, kun je zijn achterpootjes evt. ook insmeren met vaseline. de urine kan dan minder goed bij de huid waardoor het minder pijn doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn echt alleen maar op Ć©Ć©n kant ligt, moet je even in de gaten houden dat zijn oogje niet beschadigd. Dat gebeurde namelijk bij Oscar hier, die steeds op Ć©Ć©n kant lag, met zijn ene oogje dus ook steeds op de plaid. Ik had dat eerst niet in de gaten, totn het te laat was en zijn ooglid als het ware vergroeid was. Is heel snel gegaan.

Tolt je konijn ook? Dus dat hij ineens hele spastische bewegingen met zijn lichaampje maakt?

En Dollie heeft gelijk: 6 weken aan Ć©Ć©n stuk door panacur geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pijnappel is in mijn ogen niet kundig, hij heeft een grove fout gemaakt wat ik hem nog steeds kwalijk neem.

Hoe gaat het nu met je nijntje? Wat beter?

Ik kwam toen ik nog in Nijmegen woonde ook bij Pijnappel en ben het inderdaad met Elise eens.

Oh en ik zal duimen dat hij snel weer opknapt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .