Ga naar inhoud

Geef ik mijn nijnen echt te weinig eten?


Clauuxx91

Aanbevolen berichten

Heej

mijn moeder klaagde vanochtend over dat ik onze konijnen te weinig eten geef omdat me moeder een broodkorstje gaf aan Belle en Max en die maakte een beetje ruzie over een broodkorstje (doen ze altijd en dat andere korstje laten op de grond liggen en willen ze het zelfde korstje) en ze rennen gelijk naar de voerbak.

en me moeder zei dat Max z'n vacht er niet meer mooi uit zag (ik zie geen verschil maar dat zal wel aan mij liggen)

een maand terug gaven we altijd gemengdvoer uit de supermarkt en dan gewoon weer bijvullen als het op was en 1 pluk hooi maar en heel soms een wortel of andijvie.

nu geef ik:

's ochtends krijgen ze een broodkorstje en schaaltje met: witlof, wortel, komkommer en peterselie. (af en toe komt er een nieuw groentesoort bij als we wat over hebben)

eind van de middag SS voer.

en onbeperkt hooi (nu moet ik het hooi 3 x per dag bij vullen in de ruif en de voerbal, maand geleden deden ze er 2 dagen over)

over een paar dagen krijg ik gedroogde kruiden/groente/fuit binnen daarvan wil ik in de avond een handje geven.

Max (1 1/2 jaar, Tan) 2,5 kg x 15 gram = 37,5 gram

Belle (5 maanden, niet zuiver Tan) 1,3 kg x 15 gram = 19,5 gram

Muffin (1 jaar, Duitse hangoor) 3 kg x 15 gram = 45 gram

Muffin was bij de fokker 3,2 kg (hij is dus 0,2 kg afgevallen)

ik heb nu niet het gevoel dat ze te weinig krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij geef je niet extreem te weinig hoor. Het kan wel zijn dat jouw konijnen nét wat meer nodig zijn dan gemiddeld. Zeker de DH, als die een beetje afgevallen is zou ik hem ietsje meer SS geven, misschien eerst maar vijf gram meer proberen..

Maar dat kun je eigenlijk niet aan hun gedrag aflezen. Mijn konijnen vallen ook echt aan op hun eten, altijd. Ze zijn echter prima op gewicht. Ik weeg ze elke week zodat ik dat goed in de gaten kan houden, dat is sowieso goed om te weten ivm gezondheidsproblemen maar ook dus om te zien of ze te veel of te weinig eten krijgen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

dus me konijnen zijn nu goed op gewicht?

me konijnen kunnen elke dag een paar uur in de tuin rond rennen en voor de rest in hun ren.

daar kon muffin dat niet misschien is ie daardoor afgevallen want muffin kreeg daar gewoon 50 gram biks en een pluk hooi en af en toe groenvoer maar geen schaal wat ik doe.

misschien klaag me moeder omdat ik het menu heb veranderd:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke dan ga ik ze regelmatig wegen en als ze niet afvallen dan is het goed?

Tan konijnen horen toch 2 a 3 kg te zijn? mijne is 2,5 kg.

en duitse hangoren moeten 2,5 a 3,5? mijne is 3 kg.

alleen Belle is de dochter van Max (tan) en de vader was een wildkonijn (denken we, voorderest liepen er nog hollanders).

dus heb geen idee hoe groot ze word, haar zusje (is nu van me nicht) is veel groter en heeft hele lang oren en heeft een spitse neus.

Belle is 5 maanden tot hoeveel maanden mag ze onbeperkt? (geef nu onbeperkt maar als ik het uitrekent mag ze maar 20 gram hebben.. )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .