Ga naar inhoud

Op dieet


chantal40

Aanbevolen berichten

Toch maar even een nieuw topic, op de goeie plek! Mijn andere topic raakte wat ondergesneeuwd, en daar kwam ook niet echt antwoord op mijn vraag....

Het gaat om het volgende, ik heb een nhd uit de opvang, die wat te dik is. Hij weegt nu 1,7kg, en ik geloof dat 1,4kg het beste gewicht is?

Hoeveel voer moet hij krijgen? Hij krijgt nu ongeveer 30gr, moet ik minderen om hem af te laten vallen?

Nog een vraag, het konijn waar hij mee zit, is gewend om gemengd voer te krijgen, en om altijd de beschikking te hebben over voer. Hij is verder niet te dik, maar in de nasleep van de castratie zelfs afgevallen. Nou is mijn andere nijn (die te dik is) gek op eten (raar he ;))

Trekt hij vanzelf bij, als ik volhou met een afgepaste hoeveelheid eten te geven, gaat ie dan vanzelf meer eten? Want hij eet nu een klein beetje en gaat dan wat anders doen, maar je raad het al, dan eet mijn andere nijn alles snel op :P Of moet ik ze toch uit elkaar halen met eten?

Ik voer hem al wat gedroogd brood bij en af en toe wat wortel, dit mag het ander nijn niet hebben ivm zijn darmen. en natuurlijk heeft hij ruim de beschikking over hooi, wat mijn andere nijn niet echt wil eten

Wat weer een verhaal ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 van mijn konijnen moest ik ook erg mee oppassen dat hij niet te dik werd ivm zijn pootjes.. hem gaf ik dus gewoon wat minder brokjes en veeel meer hooi.

Gedroogd brood is trouwens echt een dikmaker en in wortels zit veel suiker, dus dat niet te veel geven als je hem wil laten afvallen!

is het ook echt een raszuivere nhd? want als dat niet zo is, zou hij misschien ook wel iets meer mogen wegen, of juist minder. Kun je zijn ribben nog voelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 2-jarige Fransoos 's morgens en 's avonds dezelfde hoeveelheid biksvoer wat ik letterlijk afweeg (2 x 50 gr) met een keukenweegschaaltje (ja verklaar me maar voor gek). 's Morgens krijgt hij daar een hele winterwortel bij en een klein schijfje appel (suikers!) van mijn zoon. In de middag verse groente als bloemkoolblad of worteltjes met loof. Witlof kan ook, maar die van mij vind dit echt niet lekker. Heel af en toe een klein stukje droog brood. Alles in overleg met de dierenartsassistente omdat ik mijn konijn wat dikker werd ... Hij woog laatst weer keurig 6,5 kg i.p.v. 6,9 kg en zit keurig in zijn "jas" nu. Ik had hem vorig jaar januari gekocht met 6,1 kg.

Op de verpakking van het voer staat wat hij maximaal per dag mag hebben (dit zou met het voer wat ik gebruik zou dit maximaal 150 gr zijn), maar je moet hem voeren wat goed voor hem is. Bij mijn Fransoos was 150 gr dus teveel... Let er ook op dat jouw konijn niet aan de diarree gaat van teveel verse groenten.

tumtum

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ik zie dat mijn verhaal wat wazig was, het gaat om twee konijnen:

Thor; is afgevallen na de castratie, en is gewend om altijd voer te hebben, dus krijgt nu te weinig, omdat hij niet in één keer zijn bakje leeg eet, en de andere nijn dus snel alles op eet. Hij krijgt ook kleine stukjes gedroogd brood erbij. Leert hij nu vanzelf dat hij wel direct genoeg moet eten?

Donar; hij heeft last van zn darmen en is iets te dik. Hij mag dus ook eigenlijk geen groenvoer, en hij eet uit zichzelf weinig hooi. Nu wel iets meer, nu hij bij thor zit, en ik kruidenhooi gekocht heb. Hij moet dus afvallen, maar eet dat van thor er snel bij op.

Hoeveel mag donar hebben (hij krijgt nu SS naar lichaamsgewicht) en moet ik ze scheiden tot thor door heeft dat hij direct door moet eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn weinig hooi eet moet je gaan zoeken naar biks waar je de juiste verhouding stofjes/vitaminen etc. in vindt zodat zijn darmen toch "veel" te doen hebben. Misschien dat daar ook het hongergevoel van weggaat. Ik heb zelf konijnenvoer voor grote konijnen van de dierenarts (weet niet of ik het merk mag noemen). Het is wel duur voer, maar mijn konijn "doet het er erg goed op".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ss voert is 30 gram te veel voor Donar, met de richtlijn 15 gram per kilo krijgt hij dan zelfs te veel voor zijn huidige gewicht terwijl je juist wil dat hij afvalt. Ik zou ten eerste zijn hoeveelheid voer baseren op wat hij moet gaan wegen, dus op 1,4 kg.

Hoelang krijgt Thor nu al geen onbeperkt voer meer? Het kan namelijk twee kanten op, Dollies konijnen heb duidelijk geleerd om snel te eten, ook terwijl ze alleen zijn, maar mij Pet valt weer terug in langzaam eten zodra hij weer alleen is, dus apart voeren zou hier geen succes zijn.

Anderzijds is apart voeren misschien wel beter, maar dan vooral in het belang van Donar dat hij niet nog meer voer kan eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, dat eet de mijne ook. Dit zou het beste voer zijn. Wat een probleem heb je daar zeg. Ik zou er wakker van liggen, echt. Heb ook geen oplossing voor je. Misschien toch iemand anders die een oplossing voor je hebt/kan aandragen.

Trouwens de mijne is sinds vorig jaar ex-ram. Maar zit (nog) alleen, dat scheelt natuurlijk wel dat hij geen voer van een ander kan "proeven".

tumtum

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ss voert is 30 gram te veel voor Donar, met de richtlijn 15 gram per kilo krijgt hij dan zelfs te veel voor zijn huidige gewicht terwijl je juist wil dat hij afvalt. Ik zou ten eerste zijn hoeveelheid voer baseren op wat hij moet gaan wegen, dus op 1,4 kg.

Hoelang krijgt Thor nu al geen onbeperkt voer meer? Het kan namelijk twee kanten op, Dollies konijnen heb duidelijk geleerd om snel te eten, ook terwijl ze alleen zijn, maar mij Pet valt weer terug in langzaam eten zodra hij weer alleen is, dus apart voeren zou hier geen succes zijn.

Anderzijds is apart voeren misschien wel beter, maar dan vooral in het belang van Donar dat hij niet nog meer voer kan eten.

Thor krijgt sinds vorige week geen onbeperkt voer meer. Iemand een idee of hope farms balance of supertrio een goed alternatief is voor SS trouwens? Ik heb nu namelijk drie nijnen en dan is SS vrij kostbaar ;) Het is trouwens iets meer kwam ik net achter met voeren, ze krijgen samen 40gr.

Dit is nu dus ook mijn probleem, het is nu slecht voor beide, want Thor mag echt niet meer afvallen (hij weegt nu 1,6kg, hij woog 1,8kg, daar hoort ie op te zitten) en Donar niet meer aankomen. Die 40gr was voor beide, Thor hoort dan meer te eten als Donar, maar ja, aangezien die zo gek is op eten, komt dat er niet van....

aangepast door chantal40
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .