Ga naar inhoud

Verstopping, ciseral drops, eet weinig, drinkt niet


SandraB

Aanbevolen berichten

  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

@Jose:

Ik ben nog steeds benieuwd naar het antwoord op deze vraag die ik eerder al stelde

Wat ben je niet met me eens?

De mogelijke gevaren van darmstimulerende middelen?

Die gevaren zijn namelijk duidelijk bekend en bewezen.

Sterker nog... ze staan zelfs in de bijsluiter!

Dus zeggen dat deze middelen nooit kwaad kunnen is gewoon gevaarlijk.

En nu ga ik eerst het topic rustig helemaal doorlezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou je net als Yvon heel graag willen aanraden morgen met je konijntje naar een konijnkundige DA te gaan.

Jouw DA blijkt dit niet te zijn en volgende uitspraak bevestigd dat vermoeden zelfs.

Bedankt voor jullie adviezen allemaal, al wordt het nu een beetje verwarrend voor me, al die verschillende meningen... Ik heb vanmiddag nog even gebeld met de dierenarts en hij had het erover om hem morgen een prikje met prednison te geven om hem 'wat op te peppen.' Maar mijn gevoel zegt dat ie een laxerend middel nodig heeft... Hij heeft volgens mij geen pijn, want hij is erg vrolijk in zijn doen en laten. (of hij weet het super goed te verbergen). Gelukkig is hij nog helemaal niet op het punt geweest dat hij niet meer keutelde, maar hij keutelt weinig en klein. Zijn eet en drinklust wil nog niet echt verbeteren. (al knibbelt ie wel aan hooi, andijvie etc dus het verslechterd ook niet)

Je moet bij konijnen héél erg oppassen met het geven van corticosteroïden (prednison).

In sommige gevallen is het wel aangeraden om een kortwerkend corticosteroïd te geven, maar dit geval is daar zeker GEEN voorbeeld van.

Een lang werkend corticosteroïd kan bij konijnen heel ernstige neveneffecten geven, dus dat mag ook echt nooit gegeven worden.

Aangezien hij nog wel keuteld, is het geven van darmstimulerende middelen niet gevaarlijk.

Sommige DA'en verkiezen of cisaral te geven of primperan, anderen verkiezen de combinatie omdat beide middelen op een ander deel van het spijsverteringsstelsel inwerken.

Als je naar een andere konijnkundige DA gaat zal deze normaal ook met een stethoscoop luisteren naar de darmen van je konijntje.

Door de darmgeluiden kan je horen of de darmen van je konijn bijvoorbeeld trager werken.

Ivm het laxeermiddel. Dat zou ik ook met de DA bespreken.

Je hebt voor en tegenstanders. En het is ook afhankelijk van de hardheid/droogheid van de keuteltjes die er nu nog uitkomen. Omdat het laxeermiddel er in sommige gevallen voor kan zorgen dat de ontlasting die nog in de darmen zit, nog moeilijker gehydrateerd raakt.

Je zou met de DA ook het geven van een onderhuids vochtinfuus kunnen bespreken. Dit zorgt er mede voor dat de harde ontlasting die nog in de darmen zit beter gehydrateerd raakt en hierdoor makkelijker naar buiten kan raken.

En idd masseren zoals Danielle al aanraadde.

Dat is minstens even belangrijk én effectief als darmstimulerende middelen.

Als je nog vragen hebt over het masseren, stel gerust!

Je kan hem best ook even geen biks geven, maar enkel veel groenten en hooi.

Eet hij echt nog maar heel weinig?

Veel succes!

Hier wordt geduimd voor Huckerby!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Zwarte panter: Super dat je je zo hebt verdiept in mijn situatie; ben erg blij met de steun en adviezen. Ik heb even in het lijstje van konijnkundige dierenartsen gekeken, maar er zit helaas niet één in mijn omgeving. Hier baal ik van. Waarom denk je dat mijn da over prednison begon? Wat is de werking van prednison? Met welke reden wordt dit aan konijnen gegeven? Hij bedoelde overigens ook een eenmalige toediening, geen kuurtje ofzo. Als ik nou morgen met hem in gesprek ga en het laxeermiddel & vochtoediening met hem bespreek? Om je vraag te beantwoorden: 'eet hij echt nog maar heel weinig'. Laat ik het zo zeggen: ik zie hem regelmatig aan zijn hooi knibbelen en hij eet van zijn groenten. Maar het zijn nog wel kleine hoeveelheden. Niet zijn normale 'konijnenmenu' om het maar zo te zeggen. Water probeer ik hem zo goed mogelijk met een spuitje (zonder naald) toe te dienen (voor zover hij het toelaat) en ik maak de groenten nat. Ik heb vanavond zijn buikje gemasseerd en dit liet hij even toe. Nu is ie vrolijk aan het rennen met mijn hondje odie. Pffff ik hoop echt zó dat ie er doorheen komt. Hij maakt totaal geen zieke of zwakke indruk en dat is zó tegenstrijdig met wat je in zijn eetpatroon ziet...

ps Nog even een vraag: Hoeveel ml moet een konijn ongeveer per dag drinken? Dan heb ik een richtlijn van hoeveel ik hem dagelijks toe moet dienen. (ik geef hem nu 4x daags, na het geven v.d ciseral)

aangepast door SandraB
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er echt geen DA in die lijst waar je mogelijk toch naar toe kan... Desnoods een beetje verder rijden?

Prednison wordt bij konijnen bijna alleen maar gegeven bij neurologische symptomen. En nog wel in enkele gevallen...maar dan bij zéér zieke konijnen en zeker niet als lapmiddel bij darmproblemen. Want het lost het probleem dan ook helemaal niet op...

Bijvoorbeeld bij EC met een zweling van de hersenen wordt het gegeven met positieve effecten. Omdat het de zwelling doet afnemen en de onsteking doet verminderen waardoor de neurologische symptomen die daardoor zijn ontstaan ook kunnen verdwijnen/verbeteren.

Als hij gewoon een eenmalige dosis wilt geven, wordt meestal een langwerkend corticosteroïd gegeven (door DA'en die veel ervaring hebben met honden en katten) en die zijn gewoon echt gevaarlijk bij konijnen.

In ieder geval blijven masseren zoveel je kan.

De hoeveelheid dat een konijn normaal drinkt is erg afhankelijk van oa. wat hij eet, aangezien ze daar ook vocht uithalen. Normaal spreekt men van 10% van hun lichaamsgewicht dat ze gemiddeld per dag zouden nodig hebben. Maar dat kan je hem onmogelijk met een spuitje gaan dwingen natuurlijk. Dus zijn groenten ook natmaken is prima. Daarnaast heeft een konijn met deze problemen ook behoefte aan meer vocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat vervelend allemaal Sandra...

Ik moet alleen zeggen, dat na het lezen van het gehele topic, ik toch wel een beetje twijfel....hij keuteld wel, is vrolijk en attent en eet mondjesmaat...begin me af te vragen of er echt niets in zijn mond zit...

Ik weet dat je schreef dat er niets met zijn gebit is, maar is hier echt goed naar gekeken...(en dan bedoel ik met een otoscoop/oorkijker achter in zijn mond gekeken...) de tanden kunnen prima in orde zijn, maar de kiezen kun je niet zo `op het blote oog`zien, haakjes, zweertjes etc.in de mond kunnen ervoor zorgen dat het eten wordt bemoeilijkt...

Ik wil je niet meer in de war brengen, maar ik wil het wel even gezegd hebben...

Prednison wordt gegeven als `oppepper`(eetlust opwekkend)...hierdoor zou hij dus meer kunnen gaan eten en zich iets lekkerder in zijn vel voelen. Hoewel ik er niet `tegen`ben ofzo vind ik het bij dit konijn totaal niet van toepassing...de oorzaak moet onderzocht worden, niet alleen symptoom bestrijding..en dat doe je dus met prednison

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind kaatjes voorstel ook niet eens zo raar klinken...Konijn heeft last van de tanden/kiezen, eet daarom minder, met als resultaat kleinere keutels...Dan is in feite het hele cirkeltje rond, toch?

Als je konijn echt een verstopping heeft, dan huppelt zij/hij niet vrolijk meer rond. Althans, dat zijn mijn ervaringen. Maar ik zou ook, hoe dan ook, naar een andere DA gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind kaatjes voorstel ook niet eens zo raar klinken...Konijn heeft last van de tanden/kiezen, eet daarom minder, met als resultaat kleinere keutels...Dan is in feite het hele cirkeltje rond, toch?

Als je konijn echt een verstopping heeft, dan huppelt zij/hij niet vrolijk meer rond. Althans, dat zijn mijn ervaringen. Maar ik zou ook, hoe dan ook, naar een andere DA gaan.

Dat zegt mijn gevoel dus ook...konijnen met een verstopping zijn vaak `ziek`en maken een andere indruk dan deze (zo op de pc dan he..:whistle2:) maar...dit kan natuurlijk per konijn verschillend zijn.

Volg wel je gevoel Sandra..als de DA iets doet of zegt wat voor jou gevoel niet klopt of fijn voelt...bespreek dit of vraag door naar zijn motivatie, dit is helemaal niet erg! Tegenwoordig worden clienten steeds mondiger, ook bij de huisarts dus mits je geen DA hebt van de heeeeele oude stempel moet je dit gewoon kunnen bespreken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Kaatje; Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben. De DA heeft in zijn mondje gekeken, maar niet echt diep dus hij heeft onmogelijk de kiezen kunnen zien. Overigens, zijn buikje voelt wel hard aan of kan dit komen doordat ie weinig heeft gegeten waardoor zijn darmpjes minder werken? Ik zou vandaag eigenlijk weer op het spreekuur v.d dierenarts komen, maar ik vond dat zijn eetlust sinds vanochtend verbeterd is en zijn keuteltjes zijn op normale grootte. Ik ga denk ik morgen alsnog naar het spreekuur en vraag of hij zijn gehele mondje goed wil nakijken op eventuele haken op de kiezen. Terwijl ik dit zit te typen springt Huckerby bij me op de bank en komt er gezellig bijzitten! Dit heeft ie nog nooit eerder gedaan; het is echt zo'n lief & ondeugend mannetje! Bedankt voor al jullie hulp! Ik houd jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kiezen nakijken....kan naar mijn weten het beste gebeuren onder narcose. Als je het zonder narcose doet en het konijn moet zijn bekje 'opengebroken' hebben met zo'n tang, dan veroorzaakt dat dikke stress bij konijnen. Kortom, volgens mij kun je ook de kiezen niet 'even zomaar na laten kijken'. Maar ik kan het fout hebben.

Wel fijn dat hij weer beter eet en keutelt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het onderzoeken door de dierenarts geeft ook al stress, dus ik had niet het gevoel dat het voor mijn konijn toen veel extra stress opleverde dat ze zonder narcose hebben gekeken. Maar er moesten wel wat hulpmiddelen aan te pas komen om te kijken, eentje tussen de voortanden om het bekje open te houden en eentje om de wangen opzij te duwen.

Stress is een belasting voor een konijn, maar een narcose is natuurlijk ook belastend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kiezen nakijken....kan naar mijn weten het beste gebeuren onder narcose. Als je het zonder narcose doet en het konijn moet zijn bekje 'opengebroken' hebben met zo'n tang, dan veroorzaakt dat dikke stress bij konijnen. Kortom, volgens mij kun je ook de kiezen niet 'even zomaar na laten kijken'. Maar ik kan het fout hebben.

Wel fijn dat hij weer beter eet en keutelt!

Nee hoor Snoef, als dit rustig gebeurd is het helemaal niet zo stressvol.

Er is geen sprake van het `opendrukken`van de mond.

Ze gaan gewoon met een otoscoop met oortuitje eraan een stukje in de mond.Daar zit een vergrootglas in en kun je al heel veel zien.

Je kunt zelfs het konijntje gewoon tegen je aan houden.

Voor mij weegt dat kleine beetje spanning voor het bezoek aan de DA niet op tegen een narcose.

Maar dat is mijn mening :bounce:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@SandraB: hoe gaat het nu met Huckerby?

Wat ik in deze discussie niet voorbij heb zien komen is Infacol (anti-gasmiddel voor baby's). Ben ik soms de enige die dit gebruikt?

Als een konijn bij mij niet wil eten geef ik dit al heel snel omdat dit geen kwaad kan (wordt niet opgenomen in het lichaam).

Afhankelijk van het konijn en de symptomen ook pijnstilling en ciseral. Maar eigenlijk knappen ze altijd heel snel op met Infacol! En vinden ze het lekker, smaakt naar sinaasappel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Infacol wordt NIET opgenomen in het lichaam. Het zorgt er alleen voor dat de kleine gasbelletjes bij elkaar komen tot grotere bellen die veel makkelijker de weg naar de uitgang vinden, waardoor het gas sneller gepasseerd kan worden.

Kleine kanttekening is natuurlijk wel dat je je gezonde verstand moet gebruiken over wat het konijn mankeert!! ZONDER aanleiding OPEENS slecht eten is vaak gas... heb ik hier op het forum geleerd! :)

En daar werkt het prima voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

laten we gewoon het voorschrijven van medicijnen over laten aan mensen die jarenlang medicijnen hebben gestudeerd.

Ik zou graag de moderators vragen de zin met dit medicijn weg te halen, dit ivm.de jeugdige BB leden onder ons en dit makkelijk te verkrijgen is bij de apotheek...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@SandraB: hoe gaat het nu met Huckerby?

Wat ik in deze discussie niet voorbij heb zien komen is Infacol (anti-gasmiddel voor baby's). Ben ik soms de enige die dit gebruikt?

Als een konijn bij mij niet wil eten geef ik dit al heel snel omdat dit geen kwaad kan (wordt niet opgenomen in het lichaam).

Afhankelijk van het konijn en de symptomen ook pijnstilling en ciseral. Maar eigenlijk knappen ze altijd heel snel op met Infacol! En vinden ze het lekker, smaakt naar sinaasappel :)

er is hier een hele discussie over aeropax geweest, ik begin er niet weer over... maar wanneer je gas in de darmen er mee behandeld halen meer konijnen het wel dan niet. Maar goed ik ga niet weer in discussie uiteraard!

Overleg altijd ff met een dierenarts die verstand van zaken heeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Goed nieuws; Huckerby's eetlust is echt enorm verbeterd sinds gisteren en vandaag lijkt ie nog weer beter te eten, als ik groenvoer in zijn kooi leg begint ie gelijk te smikkelen! Ik zou zeggen dat hij weer als normaal eet. Maar ik ben liever nog wat voorzichtig in mijn optimisme. Zijn keutels zien er ook weer prima uit. De DA zei dat ik met de ciseral mocht stoppen zodra hij weer goed eet. Echter, bezorgde 'moeder' als ik ben vind ik het toch wel spannend om nu al te stoppen. Wat als zijn darmpjes toch nog niet helemaal op gang zijn en hij weer een vertstopping krijgt? Wat zouden jullie mij adviseren? Geheel stoppen met ciseral, langzaam ciseral afbouwen of nog even doorgaan met volledige dosis (van 3 á 4 keer per dag).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .