Ga naar inhoud

Castreren voedster


Vivian

Aanbevolen berichten

Ik zit erover te denken om mijn voedster Droppie te laten castreren. Ik heb een beetje rondgebeld bij de dierenartsen in de buurt en het komt zo rond de 100 euro. Ik wil haar laten castreren omdat ze de laatste tijd nogal vals is tegen mij/brommerig enz. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoelang moet ze binnen? Is het een normale prijs?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een sterilisatie helpt niet voor gedragsproblemen, bovendien worden dieren niet gesteriliseert. Bij een sterilisatie worden de zaad of eileiders doorgeknipt (oid) en verder niks. Dan is je konijn onvruchtbaar. Maar bron van de hormonen (die van invloed zijn op het gedrag) zit er nog steeds. Daarom zul je dus wel de eierstokken of de balletjes weg moeten laten halen wil je daar vanaf komen. En dan is het dus een castratie.

Ik denk dat het wel kan helpen voor het gedrag.. Ik zou de baarmoeder wel weglaten halen, als ze toch al open is.. Weet je ook zeker dat ze daar nooit meer last van zal hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even voor de duidelijkheid:he:;

Sterilisatie => Belemmering van het vruchtbaarheidsorgaan, met als doel weg halen van de kans op voortplanting, dus bijvoorbeeld eierstokken afklemmen.

Castratie => Verwijdering van het vruchtbaarheidsorgaan (eierstokken en/of baarmoeder, en balletjes) met als doel het weghalen van de invloed van hormonen.

Uiteraard zorgt castratie ook voor het belemmeren van de voortplanting, maar het voornaamste doel van castratie is het weghalen van de invloed die de hormonen hebben....

Sorry, wou ik toch even rechtzetten ;)

Beide kunnen worden gedaan bij zowel een ram als een voedster (al zal waarschijnlijk niemand snel een ram laten steriliseren, castreren is veel gemakkelijker).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verdorie, ik kon niet meer wijzigen, en het klopte niet helemaal

Wat ik bedoelde was:

Sterilisatie => Belemmering van de vruchtbaarheid, om voortplanting te voorkomen. Hiervoor hoeft er in principe niks weggehaald te worden, alleen doorgeknipt of afgeklemd

Castratie => Wordt gedaan om de invloed van hormonen op het gedrag weg te nemen, en is tevens een vorm van sterilisatie, hierbij wordt het geslachtsorgaan verwijderd, wat de hormonen aanmaakt.

Bij een mannetjesdier zullen ze eigenlijk altijd castreren, omdat dat het gemakkelijkste is, wanneer je een ram onvruchtbaar wil maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is bij mij dus niet zo hoor! Mijn Sam is gesterriliseerd maar tot nu toe niet meer schijnzwanger geweest.

Bij een vrouwtje kan het ook castratie heten.

Zijn haar eierstokken er niet uitgehaalt?? Dat lijkt me echt sterk.. Het kan wel zijn dat haar baarmoeder is blijven zitten, maar dan nog is het een castratie. Sterilistaties worden volgens mij gewoon echt nauwelijks gedaan bij dieren.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn haar eierstokken er niet uitgehaalt?? Dat lijkt me echt sterk.. Het kan wel zijn dat haar baarmoeder is blijven zitten, maar dan nog is het een castratie. Sterilistaties worden volgens mij gewoon echt nauwelijks gedaan bij dieren.

Ze noemden het een sterilisatie dus dan zal het dat ook wel zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn best wat dierenartsen die het ook maar sterilisatie noemen, veel makkelijker voor hen dan eindeloos mensen moeten uitleggen hoe het wel zit.

Van de drie dierenartsenpraktijken waar ik informatie heb gevraagd voor mijn voedster was er maar een die antwoordde dat het eigenlijk castratie is. (Ik had beide woorden in mijn vraag gebruikt.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze noemden het een sterilisatie dus dan zal het dat ook wel zijn.

Ze was door Leon geholpen toch? Dan heeft hij castratie uitgevoerd als het goed is, want ik heb het daar nog met hem over gehad.. Als het goed is zijn zowel de eierstokken als baarmoeder weggehaald..

Ik zou dat overigens nog nagevraagd hebben, ik zou precies willen weten wat ie gedaan en weggehaald heeft.

Veel DAen noemen het inderdaad gewoon sterilisatie... Dat wordt immers door heel veel mensen nog gezegd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is geholpen door Leon ja. En nee, haar baarmoeder schijnt er nog in te zitten. Ze vertelden mij echt dat dat een veel zwaardere operatie zou zijn dus dat ze alleen de eierstokjes zouden weghalen was het geloof ik. Maargoed, zolang ze niet meer schijnzwanger is vind ik het goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij dieren steriliseren ze eigenlijk nooit.... dus de kans dat de eierstokken verwijderd zijn (en het dus een castratie is) is best groot....

Overigens, een castratie wil ook helemaal niet zeggen dat de baarmoeder sowieso weggehaald wordt, volgens mij moet je daar meestal apart om vragen.... Castratie is in de meest wetenschappelijke zin echt het weghalen van het vruchtbaarheids, of hormoon producerend orgaan.... eierstokken of ballen dus

En idd, het is echt één van de meest verspreide misverstanden onder ons mensen ;)

aangepast door chantal40
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .