Ga naar inhoud

Mening over inenten?


debbie2

Aanbevolen berichten

Excuusjes zijn het in veel gevallen sowieso niet denk ik, want er hangt wel degelijk gevaar aan een enting.

Voor mij weegt dat gevaar niet op tegen het gevaar van de ziektes waartegen ze geënt worden, ik ent dus wel. In elk geval, ik ent Fred. Want ik vind hem vééél liever.. :whistle2:

Nee, maar mijn andere konijn is niet 100% gezond, al een jaar eigenlijk niet, en met hem durf ik het niet aan. Hij krijgt in elk geval de volgende entronde geen enting en heeft ook de vorige al gemist. Misschien dat ik hem ooit wel weer laat enten maar ik denk het niet.

Mijn andere heer is kerngezond en krijgt 'm wel gewoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik weet het.... ik snap het ook niet zo, maar mijn vermoeden is, dat mijn DA niet zo'n konijnen expert is... hij doet castratie ook nog steeds niet onder gasnarcose, terwijl dat veel veiliger is...

Maar weer even terug, mijn nijnen worden idd twee keer per jaar geent tegen myx... de volgende keer zal ik nog maar eens over VHS beginnen... misschien kan ik m zover krijgen dat ie het toch gaat doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/32280-inenten-wachten.html

Niet helemaal wat ik in gedachten had, maar ik zoek verder..

edit;

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/29176-uitgesloten-myx-na-inenting.html

NOG niet wat ik bedoelde, maar als Loes er anders over dacht had ze het hier wel gezegt :P

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft een enting gehad met cunical en lyomyxovax.

Ik vraag me af waarom er dan niet dervaximyxo gebruikt wordt want dan is de imminiteit toch twee weken langer :P

En ik vraag me af hoe het dan zit met die dercunimix.

Nou ja ik heb er totaal geen verstand van dus misschien zeg ik echt iets heel raars hier :P

aangepast door Juffrouw Pluis
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom de ene entstof wel goed is en de andere niet weet ik ook niet.. (En welke wel of niet goed is ook niet eigenlijk.)

Ik weet niet eens waar de boekjes zijn..........:$ Dat word nog wat. Die van Barber was ook al een drama.. Er is maar één paspoort dat ik altijd kan vinden en dat is die van Twiggy (kat, en al anderhalf jaar dood..) simpel weg omdat die nog steeds op mijn tafel ligt, omdat ik niet weet waar je paspoorten van dode dieren op bergt. :P:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen hebben vorig jaar allebei EC opgelopen na het enten. Éen konijn heb ik daar aan verloren..

Ik sta onzettend in tweestrijd. Ik durf niet goed meer te laten enten omdat ik bang ben dat ze ziek worden, en ik wil ze ook juist laten enten ter voorkoming dat ze ziek worden.

Ik vind het heel moeilijk moet ik eerlijk zeggen.

Excuusjes zijn het zeker niet, sommige mensen hebben goede redenen om hun konijnen niet te enten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik weet het.... ik snap het ook niet zo, maar mijn vermoeden is, dat mijn DA niet zo'n konijnen expert is... hij doet castratie ook nog steeds niet onder gasnarcose, terwijl dat veel veiliger is...

!

Dit is absoluut een misvatting.... Gasnarcose is niet per definitie veiliger dan gewoon narcose met injectie (da's ook goed namelijk, mits de goede middelen gebruikt worden), en het betekent dus al helemaal niet dat een DA niet konijnkundig is als hij geen gasnarcose gebruikt.

Over de entstoffen; er zijn meerdere entstoffen, maar ze zijn niet allemaal even veilig. Cunical en lyomyxovax zijn sowieso veilig. Het is natuurlijk sowieso altijd belangrijk dat een konijn in goede gezondheid en conditie is voor hij/zij geënt wordt.

Hier worden ze ook braaf 2x per jaar geënt, wil het risico niet lopen dat ze myx of vhs krijgen, terwijl ik het had kunnen voorkomen.

aangepast door _Danielle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ent mijn nijnen ook, maar alleen tegen myxomatose... heb al een aantal keer gevraagd aan de DA of hij ze ook niet tegen VHS in wil (moet) enten, maar hij geeft aan dat enten tegen VHS eigenlijk niet nodig is....

al weet ik niet of ik die mening wel deel.... :no:

Huh?

En waarom zou het dan niet nodig zijn?

Ik zou opzoek gaan naar een andere DA...

Het omgekeerd in twijfel trekken wordt door sommige wel eens gedaan... maar zo heb ik het nog niet gehoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft een enting gehad met cunical en lyomyxovax.

Ik vraag me af waarom er dan niet dervaximyxo gebruikt wordt want dan is de imminiteit toch twee weken langer :P

En ik vraag me af hoe het dan zit met die dercunimix.

Nou ja ik heb er totaal geen verstand van dus misschien zeg ik echt iets heel raars hier :P

Ik ga proberen wat op te helderen...

Voor myx heb je 2 verschillende soorten entstoffen die hier vaak gebruit worden. Namelijk lyomyxovac en dervaximyxo.

Het grootste verschil is dat lyomyxovac een ander virus bevat dan het myx virus. Een virus dat er op lijkt en het immuunsysteem zo voor de gek houd.

Dervaximyxo bevat wel het myx virus zelf en geeft ook kans op een dodelijke entreactie...

Dercunimyx is een combi van dervaximyxo en cucinal en daardoor dus ook gevaarlijk.

Het is idd zo dat de volledige beschermingsduur relatief kort is. Daardoor enten de meeste ook voornamelijk in de risicoperioden. Daarnaast bied de enting wel meerdere maanden (wel een steeds verminderde) bescherming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijntje gaat hier ook 2x per jaar onder de naald. Vooral omdat ik niet zou kunnen leven als hij dood zou gaan aan de ziektes terwijl ik het ad kunnen voorkomen. Enja wat kost het nou? Ik denk dat ik anders aan emotionele waarden meer kwijt ben ;)

(Niet vervelend bedoelt naar mensen die hun konijn niet laten enten hoor, want t begrijp ik in de voorgaande gevallen juist heelgoed :) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ent ze ook tweemaal per jaar, zou niet willen dat er door het wegbezuinigen of niet doen van enten me konijnen ziek zouden worden.

geloof me, het is geen pretje om je ene konijn na het andere te zien weg teren en je kunt er geen bal aan doen...na het 4de konijn wou ik eigenlijk nooit meer konijnen hebben....

maar dierenliefde blijft in je zitten he?en dan hoor je dat de opvang weer helemaal bomvol zit en je hebt toch de ren er staan:whistle2:

kortom.....ik neem het risico never nooit meer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .