Ga naar inhoud

mijn konijn heeft haar rug gebroken wat moet ik doen?


Janine

Aanbevolen berichten

Ik heb een enorm probleem. Gisteren heeft mijn PekingTeddy Widder voedster Lady (7 maanden oud) haar onderrug gebroken. Ik borstelde haar buik, ze vond dit niet leuk. Trapte wild tegen mijn onderarm, waar haar achtervoetjes tegenaan geklemd stonden en ik hoorde een knap. En het was gebeurd. Ze schreeuwde niet. Maar is hardstikke lam. Nu weet ik dat het bij mensen soms (voor een groot deel) weer kan herstellen en dat de zenuwen weer deels aan elkaar groeien. Ik weet ook dat als ik naar de dierenarts ga, ze haar waarschijnlijk meteen afmaken. Dat wil ik niet, ik wil haar een kans geven. Ik had gelukkig nog pijnstiller in huis (sulfariet of zo iets geloof ik) en die geef ik haar in behoorlijke doses. Ze zit het liefst bij mij op schoot de hele dag en dan vaak op haar rug, ondersteund met een handdoek. Gisteren at ze nog een stukje appel. Vandaag eigenlijk niet meer. Dwangvoeden helpt niet. Ze slikt het niet door. Dus ik weet het niet meer. Moet ik haar nu toch laten inslapen? Moet ik afwachten? Ik geloof / hoop niet dat ze pijn heeft. Maarja...is niet eten ook niet een teken van pijn? Ik weet het even niet meer. Wie geeft me goed advies?

Janine

(moeder van 8 konijnen en 1 nestje van 2)

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet eten kan zeker een teken van pijn zijn ik zou onmiddelijk een dierenarts bellen de meeste hebben wel dienst nu.

ik denk ook zeker wel dat ze pijn heeft en de dierenarts kan dan bepalen wat het beste is voor haar maar om haar nou de hele tijd met pijn te laten zitten is ook niet de oplossing..dus dat weten hun het beste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet afwachten !!

Hoe weet je zeker dat haar rug gebroken is ? Al lijken de symptomen er wel erg op....

Ook een mens kan niet 'zomaar' thuisblijven afwachten of het over gaat...

Ga vanavond nog met haar naar de dierenarts als het kan...

Toevallig hoorde ik vanmiddag ook een verhaal van een gevallen konijn > gebroken rug...

Je vermoeden klopte wel..ook dit konijn kreeg een spuitje om hem uit echt lijden te verlossen..Dat een konijn lijdt is niet wat we willen, ook al is het een dier...

Steek niet je koppie in het zand meis, om uit te stellen in de hoop dat dit goed komt, maar handel ter wille van je konijntje....

Heel veel sterkte....

Ik vind het echt zo sneu voor je konijn en voor jou...

Want dat je je heel rot voelt om wat er gebeurt is, is wel duidelijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Janine, ik vind ook dat je direct naar de dierenarts moet gaan, niet langer wachten!!! Wie weet hoeveel pijn dat beestje momenteel heeft, ondanks de pijnstillers die jij geeft. Ik snap dat je niet wilt dat hij wordt ingeslapen, en als je daar niet mee instemt zal dat ook niet gebeuren, maar je wilt toch ook niet dat dat beest omkomt van de pijn? En wie weet valt het allemaal wel mee en is de rug helemaal niet gebroken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

naar de dierenarts, direct!!!

De dierenarts kan je hierbij helpen, en als jij je konijn niet wil laten inslapen dan ben jij altijd degene die daar over beslist, dan hoeft het dus niet. Maar als er echt geen andere oplossing is zal het waarschijnlijk toch het beste zijn, en vind ik niet dat je je konijn moet laten lijden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vreselijk naar is dit! Als je naar een da gaat (en dat is nodig) zorg dan dat je een kiest die verstand van konijnen heeft. Dan maar ervoor reizen..

Het is soms mogelijk dat een gebroken rug weer goed komt. Dat hangt af van de plaats van de breuk. Maar daarvoor heb je dus een da met verstand van konijnen nodig. Waar woon je als ik vragen mag? Weet je dat je voor goede hulp naar de sos kan mailen?! Die vind je hier:

http://www.konijnen.nl/ziekten/ziekte_herkennen.htm Naar beneden scrollen en klikken. Als je je tel. nr vermeldt kunnen ze je evt nog weer directer helpen. Veel sterkte!

Groetjes,

Lies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update:

Ja, jullie hadden gelijk en eigenlijk voelde ik dat ook wel aan. Je wilt er niet aan met zo'n diertje. Je wilt haar koste wat het kost houden. Ben gisterenavond nog met haar naar de DA geweest. Haar onderrug was hartstikke gebroken en volgens de dierenarts zou het niet meer goed komen ook. Zou ze het overleven (met hele heftige dwangvoeding) dan kon ze nog geen kant op, zou ze de hele dag in haar eigen uitwerpselen liggen, etc. Dus ja...onze Lady is niet meer. Ze is ingeslapen en vanochtend in de tuin begraven, onder toeziend oog van onze kids, die ook tekeningen voor haar gemaakt hebben, in een tupperware bakje gedaan en op haar grafje gezet. Het is allemaal heel verdrietig. Durf nog amper mijn andere konijnen vast te pakken. Bang dat ze wat breken. Dus bedankt voor jullie adviezen, ook namens Lady. Ze is vast blij dat het allemaal is afgelopen.

Groetjes,

Janine

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een dier laten gaan is nooit makkelijk, het blijven moeilijke beslissingen. In dit geval was het denk ik echt de enige juiste beslissing, hoe moeilijk het ook is. Ik vind het dan ook heel dapper dat je toch de knoop hebt doorgehakt en je eigen gevoel opzij hebt gezet, en toch voor het konijntje hebt gekozen.

Heel veel sterkte gewenst met het verlies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .