Ga naar inhoud

vlooien


Lia

Aanbevolen berichten

Konijnen kunnen vlooien krijgen, maar hebben ze niet zo snel als katten.

Je hoeft ze er niet preventief voor te behandelen en als ze dus wel vlooien hebben dan alleen behandelen met een konijn veilig middel (van frontline, wat veel voor katten gebruikt word kan je konijn bijvoorbeeld in een dag dood zijn).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wormen kan ook, maar ook daar is het niet voor nodig preventief te behandelen. Als je konijn last heeft van vlooien of wormen kun je het best even naar de dierenarts gaan om een middeltje dat voor konijnen geschikt is. Preventief ontwormen doen eigenlijk alleen fokkers die echt veel konijnen hebben zitten.

Dit komt uit ons artikel over ziektes en medische info voor konijnen.

Wormen

Een konijn kan verschillende wormensoorten krijgen, ik weet ze niet allemaal, maar ze kunnen bijvoorbeeld: mijnwormen of haakwormen krijgen, spoelwormen en lintwormen, en ik weet ook dat de wormen genaamd Baylisascaris spp Torticollis kunnen veroorzaken (evenwichtsziekte). Ook kunnen konijnen in de zomer last van maden krijgen, meer informatie hierover lees je bij maden (myasis) (uit vliegeneitjes).

Hoe je de wormen het best kun behandelen is via een wormenmiddel. Stronghold en Panacur worden bijvoorbeeld gebruikt voor konijnen. Tegen Frontline kunnen konijnen absoluut niet, dus dat mag nooit gegeven worden. Voorkomen van wormen kun je door een goede hygiene, dus regelmatig schoonmaken en ontsmetten na ziektes en zeker ook na een wormbesmetting of eventuele preventieve wormenkuur.

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/ziektes_en_medische_problemen_bij_konijnen.html
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

ik heb een vraagje, als ik het verkeerd heb gelezen mogen jullie ij corrigeren.

Kregen ze nou ook ergens last van als ze vlooien krijgen bv myx ofzo.

Volgens mij had ik dat ergens gelezen.

Aankomende vridjag komen mijn zusje en haar vriend en kreeg vandaag te horen dat hun katten vlooien hebben, kunnen hun het dan meenemen naar mij en dat ovebrengen naar de konijnen en katten??? ze zijn allemaal nog niet ontvlooit.

En zo ja dan moet ik stronghold halen voor kitten voor de konijnen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het klopt dat myx werkt zoals AIDS, via de bloedbaan, dan kan dat goed kloppen van die vlooien, want vlooien kunnen gemeen bijten (ik heb er bij mezelf ervaring mee en het jeukt verschrikkelijk :bounce:)

Een vlo die een besmet konijn gebeten heeft, heeft dat bloed op zich en als die dan een gezond konijn bijt, dan wordt dat bloed met het bloed vna het gezonde konijn in contact gebracht en de ziekte dus overgezet....

Brrrr...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja maar ze komen morgen al, dan ben ik dus te laat om ze nu te behandelen!!!!

Ze komen vanuit mijn zusje dr huis dus niet in contact gekomen met konijnen denk ik hoop ik !!!

Miss bel ik morgen wel ff de da op om te vragen, maar ik werk tot 13uur en weet niet hoe laat mijn zusje komt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .