Ga naar inhoud

Steriliseren of niet?


twietje

Aanbevolen berichten

Hey!!

Wij hebben 2 vrouwtjes konijnen, van 3 jaar oud. Ik las laatst dat als ze ong. 4-5 jaar zijn, veel kans hebben op baarmoederkanker, dus dat het beter is als je ze steriliseerd. Maar die operatie heeft ook weer risico's dus ik weet nou niet meer wat ik moet doen...

Dus hebben jullie ervaring of weten jullie er meer over help me dan a.u.b!:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn héél veel topics hierover, dus misschien handig als je even de zoekfunctie gebruikt...

Ik ben zeker voorstander van castreren van voedster, alle vier mijn voedsters zijn dan ook gecastreerd.

Het is niet per definitie baarmoederkanker wat zoveel voorkomt, maar ook baarmoederontstekingen en die kunnen net zo dodelijk zijn..

Toevallig heeft een vriendin van mij vorige week haar nijntje van 5 jaar moeten laten inslapen, omdat ze baarmoederkanker had wat helemaal uitgezaaid was naar haar longen, waardoor ze dus niet eens meer normaal adem kon halen.

Daarnaast had mijn voedstertje, die pas 2 jr was toen ze gecastreerd was, al een vergrote en aangetaste baarmoeder, die dus zeker problemen had kunnen geven in de toekomst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel gekozen om mijn voedster te laten steriliseren. Ze heeft melkkliertumoren gekregen, geloof dat dat ook komt door de hormonen. Daarnaast was het een vervelend konijn die zich niet erg lief gedroeg. Na de sterilisatie is het echt een lief konijn geworden en gedraagt ze zich een stuk netter. Ook fijner met het koppelen, want ze moest een nieuw vriendje krijgen.

Ik raad het wel aan, aangezien het vaak voorkomt dat de baarmoeder vervelend wordt. Bij Draakje was de baarmoeder ook al iets vergroot. Ik lees best veel bij voedsters die gesteriliseerd worden de baarmoeder vergroot is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de DA maar weet wat hij/zij doet, maakt het niet uit hoe je het noemt ;)

Er is wel degelijk verschil, en als eigenaar zou ik toch graag willen weten wat er precies gebeurd met mn konijn..;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind ik wel fout eigenlijk.. Als je om een sterilisatie vraagt, krijg je een castratie! Wat nou als je écht een sterilisatie wou? (Zou niet weten waarom dat in hemelsnaam, maar hee.. Zou kunnen! :P)

Nee maar fijn dat iemand anders het es een keer zegt. :he: ben ik niet die zeur. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind ik wel fout eigenlijk.. Als je om een sterilisatie vraagt, krijg je een castratie! Wat nou als je écht een sterilisatie wou? (Zou niet weten waarom dat in hemelsnaam, maar hee.. Zou kunnen! :P)

Nee maar fijn dat iemand anders het es een keer zegt. :he: ben ik niet die zeur. :P

Ik denk niet dat er een DA te vinden is die een konijn sterriliseert. Maar goed, als je dat als baasje écht had gewild (inderdaad, waarom?!) dan is je wens niet goed uitgevoerd.

Maar daarorm maakte ik die opmerking, hoe je het ook noemt (vasectomie is ook altijd een leuk woord ;) ) , wanneer het gaat om een konijn zal de dierenarts altijd een castratie uitvoeren. En dat waarschijnlijk ook tegen je zeggen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat er een DA te vinden is die een konijn sterriliseert. Maar goed, als je dat als baasje écht had gewild (inderdaad, waarom?!) dan is je wens niet goed uitgevoerd.

Maar daarorm maakte ik die opmerking, hoe je het ook noemt (vasectomie is ook altijd een leuk woord ;) ) , wanneer het gaat om een konijn zal de dierenarts altijd een castratie uitvoeren. En dat waarschijnlijk ook tegen je zeggen :D

Dat eerste ben ik helemaal met je eens.. En dat laatste, ik kom juist véél BB-ers (en nog meer mensen met poezen) tegen die hun konijn hebben laten 'steriliseren', dus wat dat betreft.. Voorzover ik wist is mijn poes ook gesteriliseert en daarvoor geldt natuurlijk precies hetzelfde als voor konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat eerste ben ik helemaal met je eens.. En dat laatste, ik kom juist véél BB-ers (en nog meer mensen met poezen) tegen die hun konijn hebben laten 'steriliseren', dus wat dat betreft.. Voorzover ik wist is mijn poes ook gesteriliseert en daarvoor geldt natuurlijk precies hetzelfde als voor konijnen.

Klopt, ik zei ook sterilisatie maar de dierenarts vroeg wat ik precies bedoelde daarmee :P Die DA's weten denk ik wel dat mensen daar nog steeds fouten over maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijn laten steriliseren maar wat hij dus precies gedaan heeft weet ik niet.. Maar lijkt mij logisch dat alles eruit gehaald is en dus automatisch gecastreerd worden.. Volgens mij word dat bij konijnen er toch standaard allemaal uit gehaald om de kans op baarmoederkanker te voorkomen..?

camerafotos038.jpg

Ze hebben de hechtingen heel netjes gedaan en bij konijnen is het dacht ik ook altijd met oplosbare hechtingen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

(vasectomie is ook altijd een leuk woord ;) )

vasectomie is dus wel sterilisatie he! dat is namelijk het doorsnijden of afbinden van de zaad- of eileiders.

een castratie bij een vrouwtjesdier heet een hysterectomie, en dat is ook wat er bij een konijn gebeurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Bunny06; bij sommige DA-en moet je er specifiek om vragen dat ze ook de baarmoeder weghalen.. Dat doen niet alle DA-en standaard..

Sommigen kijken hoe de baarmoeder er uit ziet en halen die er alleen uit als ie aangetast is. Anders laten ze m zitten..

Vind ik zelf niet zo'n prettig idee.. Bij mijn 4 voedsters zijn de baarmoeders er gewoon uit gehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn voedster niet gesteriliseert/castreerd ik heb nog nooit problemen gehad maar dat wil niet zeggen dat het bij mijn voedster nu niet zou kunnen gebeuren. Ik moet 't zelf betalen en het is al gauw 100 nog wat euro soms meer hiero. Ik heb alleen mijn manneke laten castreren zodat hij bij mijn voedster kon en ik geen jongen krijg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .