Ga naar inhoud

wat te doen bij e-cunniculi?


Clauuxx91

Aanbevolen berichten

hallo,

me moeder werd gebeld door het knaagdieren centrum waar we een konijntje hadden gebracht en het bleek dat hij e-cunniculi heeft en hij word nu geholpen.

maar nu zijn we bang voor onze eigen (van me ouders) konijnen?

mijn konijn was laatst overleden en we denken dat dat komt daardoor, hij had diaree.

en nu heb ik nog een probleem ik zal 10 jan een konijn ophalen van 7 weken omdat ik toch graag een eigen konijn wil.

heeft iemand advies?

ik wou donderdag ochtend naar de dierenarts om te laten testen maar me ouders willen het alleen als ze ziek worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het probleem is:

we hebben een konijn (voedster) van texel afgehaald ze was daar achtergelaten.

ik zelf had al een konijn (ex ram)

hebben we dus gekoppeld, voedster bleek zwanger te zijn van een wild konijn.

5 jonkies gekregen, 1 gehouden (voedster) en 1 naar dierenopvang en de rest naar andere baasjes.

die ene bij de dierenopvang heeft dus die ziekte en al die kleintjes en de 2 volwassen zijn in aanraking geweest.

mijn eigen konijn is dus overleden aan diaree.

en nu zijn we bang wat er gaat gebeuren met de andere 2 konijnen.

en ik zou 10 jan een konijntje van 7 weken ophalen.

eerst tot het voorjaar wachten dat hij naar buiten dan mag en moet gecastreerd zijn.

maar straks word dat nieuwe konijntje besmet?

is er iets wat je er tegen kan doen want ik zou graag weer een eigen huisdier willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel konijnen heb je nu nog die in aanraking zijn geweest met het besmette konijn?

Al deze konijnen moet je nu preventief 2 weken panacur geven, dus bel hier je DA maar even voor.

Daarnaast lees ik dat je je nieuwe konijn met 7 weken gaat ophalen. Jonge konijntjes horen tot hun 8 weken bij hun moeder (of op z'n minst broertjes en zusjes) te blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je wat het is met EC. Heel veel konijnen dragen het en bij verzwakte weerstand of stress zoals een verhuizing naar de opvang kan het naar voren komen, dus waarschijnlijk is de moeder drager hiervan, het is verstandig om haar met panacur te behandelen, maar goede kans dat ze altijd drager blijven, maar dat zijn heel veel konijnen.

Daarnaast heb je het over halfwildjes die ook naar andere baasjes zijn gegaan, je weet dat deze een zeer ruime ren nodig hebben he en ze een kei zijn in ontsnappen.

Het laatste wat zwarte panter zei wilde ik ook nog benadrukken, 8 weken is de minimale leeftijd om bij mama weg te gaan, ik laat ze zelf vaak nog wat langer zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ow oke ik las op internet altijd minimaal 6 weken dat ze dan weg mogen.

toen heb ik de konijnen op marktplaats gezet maar ik wil best wachten tot 8 weken dan zeg ik dat wel tegen die fokker.

we nu 2 konijnen (moeder en dochter)

ik heb al gezegt dat we misschien naar de DA moeten voor de zekerheid maar het zijn niet mijn konijnen dus me ouders hebben het voor het zeggen.

maar ik weet nu niet of ik zelf een konijn kan nemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de moeder al drager is geweest, zoals ik al zei bijna elk konijn draagt het bij zich en dat blijven ze ook.

Het nieuwe konijn is neem ik aan een rammetje he?

Zijn trouwens de konijntjes op de foto de jongen van je voedster die halfwild zouden moeten zijn? Want dan twijfel ik of ze uberhaupt halfwild zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het nieuwe konijn word een rammetje hoop ik. (laat ik castreren)

ja dat zijn de jongen, ik zal niet weten wie er dan op hebben gezeten want op texel waar we haar gevonden hebben liepen hollanders en wilde konijnen en geen tan-konijn en zij was de enige tan konijn.

maar wat kan ik doen? of kan ik helemaal geen nieuw konijn bijzetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan een hollander oid zijn, het is best raar dat er tan weer uit komt, want wildkleur is dominant als het een wildkleur was die er op had gezeten.

Natuurlijk kan er een nieuw konijn bij. Zoals ik zei heel veel dieren zijn drager, 1 van mijn eigen voedsters heeft het gehad, alle konijnen die bij haar zitten zijn vast ook drager, maar nooit komt het tot uiting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .