Ga naar inhoud

Voer


Simoon_X

Aanbevolen berichten

Hee,

Ik heb een vraagje =) Alweer, ja alweer ja :he: Mijn konijnen geef ik sinds kort Super Trio, van Hope Farms. Het is best duur, dus ik had misschien een idee. Kan ik het voer combineren met meer groente's? Dan geef ik minder biks, maar meer groente. Dus ipv 25 per kg, 15-20 per gram. En daar tussen stukjes groente. Dat lijkt mij wat goedkoper, en ook gezonder. Maar ik weet niet hoe jullie er over denken? Gewoon het normale aantal biks geven, en daarbij een beetje groente? Of minder biks geven, en meer groente? Ik heb het geld wel voor dat biks, maar als het goedkoper kan... Dan kies ik voor die optie :D

Liefs,

Simone

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk moet je bij die 25 gram per kilo al rekenen dat de konijnen redelijk wat groente krijgen. Ik denk dat als je echt minder biks wil gaan geven, je zóveel groente moet geven dat het véél duurder wordt. Ik geef zelf niet extreem veel groente, tenminste, niet zoveel dat ik minder biks kan gaan geven, maar dat kost wel minimaal €12,- per week. Terwijl hun biks me.. Ongeveer €1,25 per week per konijn kost. Dat is ruim gerekend, want in principe krijgen ze 25 gram maar ik heb het berekend als 30 gram. En het is nog SS ook. Dat is stukken duurder dan Hope Farms.. Zeker als je een grote zak HF hebt kost het echt niet zo veel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hope Farms is niet zo duur hoor! Zeker niet als je een grote zak koopt (15kg voor max. €15,-, is dus een euro per kilo).

Het is sowieso zo; als je meer groenten gaat geven, moeten ze wel minder biks krijgen. Want als je meer groenten gaat geven en je houdt het biks hetzelfde, krijgen ze in totaal dus meer eten en gaan ze bijv. hun hooi laten staan of krijgen ze gewoon simpelweg te veel eten. Hooi en groenten is sowieso het belangrijkst, dus daarna komt biks pas.

Overigens verschilt het echt heel erg per konijn.

Mijn konijnen komen per koppel niet aan de aanbevolen hoeveelheid biks, maar ze krijgen minder. Als ze meer krijgen, eten ze hun hooi niet op, dus krijgen ze minder biks. Ze zijn keurig op gewicht en ook stabiel in gewicht, dus je moet het ook echt heel erg per konijn aankijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij krijgen ze ook HF trio en sinds kort heb ik het gemengd met de gemengde voer van HF.

Mij maakt het niet uit wat het kost.. Zolang ze maar alles binnen krijgen en het lekker vinden, vind ik het best.

Ik koop telkens 3kg zakken van 6,45 euro.. 15 euro voor 15 kilo lijkt mij stug.. Of het is de gewone biks van HF.. Trio zal wel duurder zijn..

Ik moest voor 15 kilo van de gemengde voer al iets van 30 euro betalen..

Heb helaas slechte ervaring met de gemengde voer.. Omdat er altijd graanklanders tussen zitten..

Laatst 15 kg gekocht en heb er maar een klein beetje van gebruikt, voor 1 mot in zat, die ik niet zag.. die heeft vervolgens mijn hele bak zowat dicht ge'webt'.. Waardoor mijn hele bak vol met jonge motten zaten.. En in het voer zaten ook allemaal klonten met van dat web..

Nee ik heb liever 3kg zakjes die snel op zijn..

aangepast door Bunny06
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik koop het zelf hoor, in die 15kg zakken.

Ik betaal €14,95 voor 15 kg Hope Farms Super Trio, net als meer mensen hier op BB. Er zijn zelfs mensen die er minder voor betalen.

Ik vind het echt goedkoop, had ik niet verwacht! Ik heb op marktplaats een advertentie gezet over wat spullen, en ik maak een advertentie voor t voer. Misschien kan ik wel heel goedkoop voer krijgen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen komen per koppel niet aan de aanbevolen hoeveelheid biks, maar ze krijgen minder. Als ze meer krijgen, eten ze hun hooi niet op, dus krijgen ze minder biks. Ze zijn keurig op gewicht en ook stabiel in gewicht, dus je moet het ook echt heel erg per konijn aankijken.

Juist dat heb ik hier dus ook!

Mijn nijnen krijgen minder biks, dan 2x per dag wat groentes, en de hele dag lekker vers kruidenhooi.

Hier zien ze er ook prima uit (tsja mijn voedster moet nog een halve kg aankomen, maar die had enorme haken op haar kiezen die er nu gelukkig af zijn) Maar zien er perfect uit verder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet teveel wortels geven.. Wortels bevatten erg veel suikers...

Ook zoveel brood mag je konijn niet..

Zoek even via de zoekfunctie op welke soorten groenten je kunt geven.

Ze mogen echt zoveel groenten eten als ze opkunnen (mits je alles langzaam opbouwt, dus heel rustig aan beginnen met groenten geven).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad bij de groeten gekeken maar ik ben op zoek naar exacte getallen, bij bix spreekt men over 20 a 25 gram per kilo lichaamsgewicht....

Wat is dan niet teveel brood en niet teveel wortel? 2 wortels per week, maand?

Zelfde geld voor het brood...

Overigens, mag een konijn eigenlijk ook bloemkool, haricoverts of zeekraal? die staan nl niet in het lijstje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van bloemkool mogen ze de bladeren geloof ik (staat als het goed is wel vermeld), de andere twee ken ik niet.

Brood en wortel zeker niet teveel.

Bijv. af en toe een stukje wortel. Zeg een grote wortel per 2 weken of iets dergelijks, of een wortel per week. Ik weet het niet, niet te vaak in ieder geval.

Brood af en toe een klein stukje.

Tja, af en toe is een beetje zelf in te delen wat af en toe is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilhelminapark raadt aan om 50 à 100 gram groente per kg lichaamsgewicht te geven. Maar hoe meer, hoe beter eigenlijk. Ik zou die 50 als een minimum zien en uiteindelijk zoveel geven als je konijntje op kan.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/konijn.html#anker4

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/goedvoer.html

Weet niet of de eerste link het doet, maar de tweede link zijn allemaal veilige groentes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster moet nu nog zeker 500gram aankomen, dus die krijg nu elke dag een stukje wortel én een stukje appel.

Ze was heel mager, en kan haar hier mooi mee dikmaken, al kijk ik natuurlijk wel uit dat ze niet ineens een suikershot krijgt, probeer het veel te verdelen over de dag/week.

Mijn nijnen krijgen in principe elke dag 2x een flinke portie groentes, 2x per dag hun portie biks, en onbeperkt hooi.

Nu met deze dagen en minder drinkgelegenheden voor de nijnen i.v.m continu bevroren drinkbakken en flesjes, geef ik ze iets meer groen, daar zit iig meer vocht in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .