Ga naar inhoud

Groeit hij wel goed?


Stéphanie87

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb sinds een paar weken een jonge Franse hangoor. Hij is 29 augustus geboren. Ik weeg hem elke week. Toen ik hem kreeg was hij 11 weken en woog 2,4 kg. Nu is hij dus bijna 3,5 maand en hij weegt net 3 kg. Ik ben bang dat hij te dun is. Hij voelt goed aan, en Fluffie (Hollander) voelt veel magerder aan. Ik kan alleen nergens een soort schema vinden hoeveel hij moet wegen op welke leeftijd.

Ik voer hem ss. Hij krijgt 120 gram, ik had gelezen dat een Franse Hangoor 120 gram ss moest eten of 180 gram ander biks. Dit gaat ook helemaal op. Eerst deed hij dat 10 uur over maar al snel ging het sneller. Nu heeft hij het in een paar uur op. Nu lees ik ergens anders weer dat hij 300 to 350 gram biks moet hebben per dag en als hij uitgegroeid is 200-250. (waarschijnlijk hebben ze het hier over gewone biks en niet over ss) http://www.konijnenforum.nl/viewtopic.php?f=12&t=8506&st=0&sk=t&sd=a&sid=4efbd5e5307e12ee8e37cbba26c6be16&start=15

Hij krijgt onbeperkt hooi (hij eet maar een handje per dag) en 's ochtends ook wat groente een flinke hand vol. In het begin kreeg hij dat niet op, hij deed er wel tot 's avonds over. Nu eet hij dit meestal wel op.

Krijgt hij genoeg eten? en is hij wel zwaar genoeg?

Ik hoop dat iemand me duidelijkheid kan geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn goed aanvoelt en goed eet en keutelt denk ik dat het wel goed zit. Vaak zijn konijnen eerder te dik dan te slank. Maar als je konijn zwaarder hoort kun je altijd zwarte zonnebloempitten geven en muesli bijvoorbeeld, zie www.baroen.nl

Overvoeren niet doen hoor, dan eten ze hun BD keutels niet meer door te veel eiwitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier het antwoord....

Start gewicht 1500 met 8 weken min

Dan 800 gram tot 1 kilo per maand.

Heel simpel dus....komen ze aan

3, 5 maand moet dan min 2700 wegen max 3 kg

Normaal is hun hele leven 180 gram bix voldoende naast hooi en groen.

SS is 120 gram voldoende naast hooi en groen.

Tnx. Ik heb er meteen een schema van gemaakt. Dan kan ik het meteen zien als ik hem gewogen heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Ok, ik Lucky gisteren en vandaag nog even gewogen. Morgen wordt hij gecastreerd. Hij is nu bijna 7 maanden. 29 maart is hij 7 maanden. Hij weegt nu 4,3 kg. Dat lijkt me eigenlijk een beetje weinig. Als ik het schema van BRC zou volgen dan moet hij nu 5,5 kg wegen.

1500 gram met 8 weken. Voor elke maand minimaal 800 gram erbij. Dus 5x800 gram=4000 gram erbij. Dat is 5,5 kg met 7 maanden.

Lucky voelt goed aan. Anders dan Vlekkie en Fluffie, want die zijn heel compact en gespierd en Lucky is nog wat minder gespierd, maar hij ziet er niet mager uit. Hij krijgt 120 gram ss per dag. Hij eet anderhalve tralieruif van 30 cm aan hooi per dag en hij krijgt denk ik ongeveer 200 gram groente per dag. De groente is binnen een kwwartier op. Ss is binnen twee uur op (soms binnen een half uur).

Wat moet ik nu doen? Is hij te mager?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok BRC vertelde me net dat hij idd te licht is. Hij moet 5,6 kg wegen. Maar ik snap niet hoe dat kan. Hij krijgt genoeg voer, hij krijgt groente en onbeperkt hooi. Zijn keutels zijn goed. Nooit bdr keutels. Hoe moet ik hem nu zwaarder laten worden? Meer voer geven? en hoeveel dan? Mag hij zomaar meer voer hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe die dit met met BRC overleggen, wat je hem eventueel meer moet gaan geven...

Ik denk zelf dat je hem wat meer SS komt aan het geven dus bijvoorbeel 150 gram SS inplaats van 120 gram SS wat hij nu krijgt.. , maar stuur BRC even een berichtje.. en overleg het effkes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok BRC vertelde me net dat hij idd te licht is. Hij moet 5,6 kg wegen. Maar ik snap niet hoe dat kan. Hij krijgt genoeg voer, hij krijgt groente en onbeperkt hooi. Zijn keutels zijn goed. Nooit bdr keutels. Hoe moet ik hem nu zwaarder laten worden? Meer voer geven? en hoeveel dan? Mag hij zomaar meer voer hebben?

Nou het kan zijn als ie veel los loopt en energie verbruikt dat hij meer te eten moet hebben.

En dat dat hem nu in zijn groei gepakt heeft.

Het is geen drama maar zou zijn bix wel verhogen nu naar 150 inderdaad en over een maand weer wegen.Of ie dan wel aan is gekomen.

Hij groeit nog tot 14 maanden maar zijn uitgroei gewicht behalen ze met 10 maanden tussen de 5,5 bij een kleine frans en 6 kilo bij een grote frans.

Dit is het ideaal gewicht 7 kilo zijn geen uitzonderingen.

1 droge keiharde boterham kun je beter geven dan brinta is goed voor de tanden.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen maandag ben ik begonnen met meer voer geven ook kreeg hij een boterham erbij. De eerste dagen ging dit goed (ook direct na de castratie). Maar vandaag ging het wat minder. Ik zal even opsommen wat hij afgelopen dagen gegeten heeft.

Maandag: 150 gram ss, 200 gram groente, hooi, boterham

Dinsdag (dag van castratie): 150 gram ss, 200 gram groente, hooi, boterham

Woensdag: 150 gram ss, 200 gram groente, hooi, boterham

Donderdag: 150 gram ss, 200 gram groente, hooi, boterham

Vrijdag: 140 gram ss, 200 gram groente, hooi, boterham

Zaterdag: 70 gram ss, 200 gram groente, hooi (meer dan de afgelopen dagen), halve boterham

Het is dus niet zo dat hij niet wil eten, hij wil alleen niet al zijn voer opeten. Zodra ik bijvoorbeeld met een appelschil kom wil hij die ook graag eten en ook een stukje brood extra met appelschil al beleg ging er nog wel in. Het lijkt gewoon alsof hij vol zit. Misschien vind hij nu dat hij te veel eten krijgt. Misschien krijgt hij het niet op.

Kan het zo zijn dat hij gewoon vol zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb het net ook aangevuld tot 150. We hadden ook nog even een papje gemaakt van ss en daar twee keer 6 ml van in zijn mond gedaan met zo'n spuitje. Af en toe slikte hij het door, maar hoe ver je het ook in zijn mond spoot hij hield zijn mond stil net zo lang tot het er weer uit liep. Dat was dus geen succes en ik vond het ook zielig.

Morgen moet ik nog even terug naar de dierenarts, zijn wondje was een beetje gaan ontsteken dus hij krijgt nog een antibiotica prik morgen. Dan kan ik het meteen ook even vragen van het eten.

Hij is verder helemaal happy en levendig. Hij rent, springt, knaagt zijn wilgentak helemaal op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet, ik ben bang dat hij dan nog minder wil opeten. Ik denk dat ik nog gewoon even afwacht. Hij had vannacht al weer meer op dan gisteren. Zijn groente gaan nu ook sneller naar binnen, dus misschien heeft hij aan het einde van de dag wel alles op. hij eet iig gewoon hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .