Ga naar inhoud

Bananenchips...? Wortelpistolets...?


Noodley

Aanbevolen berichten

Gisteren tijdens mijn bunny shop tocht, kwam ik leuke en volgens mij lekkere dingen tegen... Ik heb ze niet gekocht omdat ik niet weet of ik er goed aan doe of niet...

Ik heb zo van die vruchten en nootenstaafjes gekocht om in haar kot te hangen... Ik had dit gekocht samen met haar... Nu heb ik hier gelezen dat dat niet zo goed is... Dat krijgt ze af en toe, voor een uurtje... In het begin knabbelt ze eraan, maar op den duur niet meer...

Dus dat koop ik niet meer...

Maar... Is het volgende goed?

- bananenchips

- wortelchips

- wortelpistolets

- snoepjes

Op bovenstaande verpakkingen staat dat het goed is voor nijntjes... maar aangezien de winkel vaak dingen verkoopt die niet zo goed zijn, stel ik liever de vraag aan jullie, de ervaringsdeskundige :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die laatste twee zeggen mij niet zoveel, wortelpistolets, geen idee wat het zijn en snoepjes is erg breed. Maar over het algemeen zijn snoepjes niet zulke aanraders.

Wortelchips heb ik zelf ook in huis, ze vinden het heerlijk, krijgen af en toe een paar stukjes als beloning of traktatie. Het zijn wel dikmakertjes, maar minder ongezond als knaagstengels en dergelijke.

Bananenchips is afhankelijk van hoe het gemaakt is.. Enkel gedroogde banaan zou hetzelfde zijn als de wortelchips, ook een dikmakertje maar nog redelijk gezond, maar de bananen chips zou in honing gebakken worden oid, ik zoek het zo even voor je op (heb deze vraag ook al eens gesteld haha) maar daardoor is het eigenlijk gewoon 'te' ongezond.. Ik heb in elk geval besloten het niet te bestellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

banenchips zijn idd met honing gebakken... dat is ook tevens de reden waarom ik ze heb laten liggen...

een wortelpistolets lijkt op een gewone pistolets maar is dan gemaakt van wortelen...

aangezien brood niet zo goed is voor de nijntjes (dat heb ik hier al gelezen) heb ik die ook maar wijselijk laten liggen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou die wortelpistolets niet geven, volgens mij is dat een echte suikerbom!! Die staafjes geef ikzelf 1 keer per maand. De beestjes mogen toch ook iets hebben he! Das dan mijn mening, ik weet dat veel mensen er anders over denken.

Af en toe geef ik wel een wortelchipke of gedroogde appelchipkes vinden ze ook erg lekker. Zonnebloempitten mag je ook geven, deze zijn wel vettig maar er zit tenminste geen suiker in, dus iets gezonder. Dit alles MET MATE!!!!

Weet je waar de mijne ook gek op zijn? Gedroogde kruiden zoals smalle weegbree, gedroogde paardenbloemen, gedroogde peterseliestengels, luzerne, ... Mogen ze elke dag hebben. Dit kan je ook kopen bij Aveve, wel redelijk duur, tegen de 4€ voor een klein zakje. Mocht je een Zoomart in de buurt hebben (ik denk van niet in regio Oudenaarde), daar verkopen ze het ook en het is wat goedkoper daar.

En ja, natuurlijk staat op de verpakking dat het goed is voor de nijntjes, zodat het verkoopt, ze kunnen er toch moeilijk opzetten dat het slecht is voor de beestjes! LOL! Veel plezier met het shoppen, is toch zo leuk om je beestjes te verwennen!

Misschien nog een tip: je kan de ruimte waarin Noodley vrij rondloopt ook aangenamer maken door bv. een tunnel te zetten (bij mij is dat een simpele rioleringsbuis), wat krantenpapier verfrommelen, of een telefoonboek dat scheuren ze helemaal in stukken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedroogde kruiden zijn inderdaad een aanrader! Ik heb dan echt zeikerds, mijn ene konijn weigert hooi te eten, de andere in eerste instantie ook, dus daarom ben ik begonnen met het geven van gedroogde kruiden (voor de tandjes en kiesjes hè) nou, nummer één weigert nog steeds, en eet ook nauwelijks gedroogde kruiden, en nummer twee eet ze inmiddels, maar wel met een 'nou, omdat het moet' houding... :P

Maar logeetje Evert vond het deze zomer heerlijk, viel er echt op aan, vond het nog lekkerder dan zijn gemengde voer.

Wel rekening houden met het calciumgehalte e.d., in gedroogde paardenbloemen bijv. is dat torenhoog.. Dat is nog niet zo belangrijk als je elke dag een handje met allerlei kruiden geeft, waaronder een beetje paardenbloem, maar als je, zoals ik, ter vervanging van hooi kruiden geeft, moet je er wél rekening mee houden. Te veel calcium kan zorgen voor blaas en nierproblemen.

En op www.caviakruiden.nl is het stukken goedkoper dan in de dierenwinkels of andere webwinkels, bovendien véél meer keuze. De verzendkosten zijn dan wel wat hoog, maar ik heb een tijdje terug samen met anderen wat besteld, voor 20 euro meer dan 3 kilo aan kruiden inclusief verzendkosten (die hebben we gedeelt) dat gaat je in de dierenwinkel niet lukken, voor een doorsnee zakje van 125 gram (waar je niet heeel lang mee doet als je dagelijks een behoorlijke hoeveelheid geeft) betaal je inderdaad al gauw bijna 4 euro.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sofie: dat heb ik gedaan... Ze heeft daar een kattenbuis, haar olifantje, balletjes... (zie m'n fototjes..)

Een zoomarkt is in Gentbrugge, die ben ik gisteren gaan onveilig maken ;)

Daar heb ik m'n kattentunnel en haar olifantje gekocht...

Ik ga eens kijken voor die kruiden... Lijkt wel lekker :)

In zoomarkt hadden ze ook een balletje dat ze volledig konden opeten, eveneens een kleine tunnel die ook volledig opeetbaar is... Die heb ik laten liggen, omdat ik niet zeker ben dat ze dat wel mogen.. Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk was die tunnel een wilgenbruggetje, wilg mogen ze zeker hebben!

Het balletje, is dat met zo een belletje in? Indien ja, dat is ook van wilgenhout en dat mogen ze ook hebben, de mijne hebben dat ook maar ze kijken er helemaal niet naar om. Mocht je ergens aan wilgentakken geraken, afknippen die boel en aan de nijntjes geven!

PS: er is een nieuwe Zoomart XXL in St-Martens-Latem, supergrote winkel en iets dichter toch!

@Dollie: thanks voor de tip ivm calcium in de kruiden, wist ik niet. Ze krijgen dat wel elke dag, 's morgens en s'avonds een klein potje, misschien moet ik dat wat minderen dan ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een klein beetje luzerne geeft, een klein beetje weegbree, een klein beetje paardenbloem, een klein beetje peterselie en ga zo maar door, zou ik me niet zo druk maken.. Tenminste, dat doe ik ook niet. :P Alleen elke dag een bak vol paardenbloem is niet aan te raden.

Eerder werd nog wel gezegt dat paardenbloem een ideale hooivervanger is (voor konijnen die dat dus niet willen eten) maar dat is het niet. Een klein beetje paardenbloem wil wel prima, degene die me ooit gewaarschuwt heeft voor het calciumgehalte in paardenbloem, gaf het eigenlijk in dezelfde mate als hooi. En dan heb je het wel over een behoorlijke hoeveelheid natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sint Martens Latem is idd wat dichter...

Jooooeeeehooooeee!! Terug gaan diertjes- shoppen...

Sommige verklaren me voor gek, maar ik ben soms echt wel koopverslaafd voor m'n beestjes...

Weet nu niet echt of er daar een balletje inzit... Het was een wit balletje...

Wilgentakken... Ok, bio is nooit m'n sterkste vak geweest...

Als ik dat kan kopen (waar er duidelijk wilgentak opstaat) ga ik dat met veel plezier aan m'n nijntje geven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst zeker eens navragen of kijken op de verpakking of het wilgenhout is he! Ik heb ook wilgenhout in de winkel gekocht. Lekker duur en ze moesten er niks van weten, enkel the real stuff moeten ze hebben, aangezien ik geen wilg in mijn buurt heb, geef ik appelboomtakken als alternatief, vinden ze wel lekker! Helaas hangen er nu geen bladeren meer aan want die vonden ze het lekkerst.

PS: de meesten in mijn omgeving verklaren me ook gek, maar dierenvrienden vinden dat de normaalste zaak van de wereld hoor. Ik kan me ook zo moeilijk inhouden in de dierenwinkel! Zoomart is op de Kortrijksesteenweg.

@dollie: de zakjes die ik koop, daar zitten steeds 2 soorten in bv. smalle weegbree en luzerne en dan meng ik dat met nog een ander zakje waar ook 2 soorten inzitten dus krijgen ze elke dag 4 soorten, ik denk dat dat wel goed zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou die wortelpistolets niet geven, volgens mij is dat een echte suikerbom!! Die staafjes geef ikzelf 1 keer per maand. De beestjes mogen toch ook iets hebben he! Das dan mijn mening, ik weet dat veel mensen er anders over denken.

Af en toe geef ik wel een wortelchipke of gedroogde appelchipkes vinden ze ook erg lekker. Zonnebloempitten mag je ook geven, deze zijn wel vettig maar er zit tenminste geen suiker in, dus iets gezonder. Dit alles MET MATE!!!!

Weet je waar de mijne ook gek op zijn? Gedroogde kruiden zoals smalle weegbree, gedroogde paardenbloemen, gedroogde peterseliestengels, luzerne, ... Mogen ze elke dag hebben. Dit kan je ook kopen bij Aveve, wel redelijk duur, tegen de 4€ voor een klein zakje. Mocht je een Zoomart in de buurt hebben (ik denk van niet in regio Oudenaarde), daar verkopen ze het ook en het is wat goedkoper daar.

En ja, natuurlijk staat op de verpakking dat het goed is voor de nijntjes, zodat het verkoopt, ze kunnen er toch moeilijk opzetten dat het slecht is voor de beestjes! LOL! Veel plezier met het shoppen, is toch zo leuk om je beestjes te verwennen!

Misschien nog een tip: je kan de ruimte waarin Noodley vrij rondloopt ook aangenamer maken door bv. een tunnel te zetten (bij mij is dat een simpele rioleringsbuis), wat krantenpapier verfrommelen, of een telefoonboek dat scheuren ze helemaal in stukken!

er zijn ook lekker gezonde alternatieven natuurlijk.....

divers soorten groen, gedroogde groen( peterselie en andere kruiden) en kruiden, kruiden hooi,wilgen takken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind om de dag eigenlijk al wat veel, maar af en toe kan inderdaad wel. Een wortelchipje, of een stukje appel ofzo. Maar om de dag een knaagstengel zou ik echt afraden. We zeggen allemaal wel heel leuk, wij eten ook wel eens een patatje.. Maar weten we nu echt wat die beestjes precies binnen krijgen? Ik zit nu met een konijn met ernstige blaasproblemen, in dit geval waarschijnlijk toch niet veroorzaakt door voeding, maar verkeerde voeding kan blaasproblemen met dezelfde symptomen veroorzaken. Geloof me, leuk is het niet. (En goedkoop ook niet.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Noodley is gek op die kruidenmengeling... En ik begrijp haar... Amai, dat ruikt super lekker... Ik moest me inhouden of zou al direct beginnen koken met die lekker ruikende kruiden (niet dat ik een keukenprinses ben of zo...- Ik geef ze een klein handje per dag...

Ik heb die van de Aveve gekocht waar Sofie eens van sprak...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst zeker eens navragen of kijken op de verpakking of het wilgenhout is he! Ik heb ook wilgenhout in de winkel gekocht. Lekker duur en ze moesten er niks van weten, enkel the real stuff moeten ze hebben, aangezien ik geen wilg in mijn buurt heb, geef ik appelboomtakken als alternatief, vinden ze wel lekker! Helaas hangen er nu geen bladeren meer aan want die vonden ze het lekkerst.

PS: de meesten in mijn omgeving verklaren me ook gek, maar dierenvrienden vinden dat de normaalste zaak van de wereld hoor. Ik kan me ook zo moeilijk inhouden in de dierenwinkel! Zoomart is op de Kortrijksesteenweg.

@dollie: de zakjes die ik koop, daar zitten steeds 2 soorten in bv. smalle weegbree en luzerne en dan meng ik dat met nog een ander zakje waar ook 2 soorten inzitten dus krijgen ze elke dag 4 soorten, ik denk dat dat wel goed zit.

Hoihoi,

Ik lees hier appelboomtakken?Mag dat zo maar?

Ik heb in mijn tuintje een perenboom,pruimenboom en een kersenboom staan.Mogen ze hier ook van eten?En zoja moet ik het dan eerst laten drogen of kan ik er gewoon een takje vanaf knippen en het ze geven?

Ik ben benieuwd! :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .