Ga naar inhoud

Jop eet geen hooi...


Crown

Aanbevolen berichten

Zo dus, Jopke wilt geen hooi eten.. Ik heb geen idee waarom... In het begin at die heel even hooi maar niet veel, nu helemaal niet meer... Ik gaf behoorlijk wat groenvoer en heb wat gelezen dus heb ik hem wat minder groenvoer gegeven zodat die bijna verplicht is hooi te eten (Hij heeft ALTIJD honger....)

Maar nog steeds niets.. Vandaag terwijl ik hem een klein stukje wortel gaf (wat hij zelf niet kan afbijten, dus ik houdt het vast...) heb ik een pakje hooi bij vastgehouden om te zien hoe hij zou reageren, maar hij trok het hooi weg en at gewoon de wortel verder...

Pfff! Geen idee hoe ik hem hooi moet laten eten! Ik weet dat het niet bepaald gezond is op deze manier...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntjes eten ook niet zo veel hooi. VOoral Draakje is een moeilijke hooi eter, maar kruidenhooi vind ze dan wel weer heeel erg lekker. Ik geef naast gewone biks ook SS voer, omdat Draakje dus weinig hooi eet.

Dat is wel een aanrader, om SS te gaan geven. SS bevat een hoger percentage vezels dan de meeste biks.. En die vezels zijn wel echt nodig, o.a. voor de tandjes. Mijn ene konijn eet tegenwoordig redelijk hooi, nog steeds weinig maar hij eet het tenminste, hij is nu vijf en krijgt de gewone Science Selective met 19% vezels. Mijn andere konijn eet absoluut geen hooi en heeft problemen met zijn kiezen (gehad en nu weer) hem geef ik Science Mature met 22% vezels, Science Mature is speciaal ontwikkeld voor oudere konijnen (vanaf een jaar of vijf, zes).

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi hoi, bij mijn konijntjes was het juist andersom (ze aten wel hooi, maar geen groenvoer), maar de tip die ik kreeg kan bij jou misschien ook helpen. Smeer eens wat banaan op het hooi (gewoon met een afgesneden banaan een beetje over plukjes hooi wrijven). Konijnen vinden banaan over het algemeen erg lekker, en zo leren ze iets te eten wat ze van zichzelf niet zo snel zouden eten. Langzaamaan kun je dan ophouden er banaan op te smeren. Bij mijn konijnen werkte dit erg goed. Ze eten nu veel groenten, ook zonder banaan vallen ze er meteen op aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat jouw konijntje ineens stopt met hooi eten doet me denken aan gebitsproblemen.

Zeer waarschijnlijk heeft hij haakjes op de kiesjes.

Konijnentanden & kiezen groeien constant door, net zoals onze nagels & haren.

Hun gebit is zo op mekaar afgesteld dat deze automatisch afslijten.

Het komt regelmatig voor dat het gebit ineens niet meer goed aansluit, waardoor ze schuin afslijten --> met als gevolg scherpe randjes aan de kiesjes, ofwel haakjes.

Als ze dit krijgen, laten ze vaak als eerste hun hooi liggen, daarna hun bixjes & na verloop van tijd pas hun groenten.

Groenten kunnen ze nog heel lang dooreten.

Het is heel belangrijk dat je zsm naar de dierenarts gaat.

Zij hebben speciale hulpmiddelen om te kunnen vaststellen of Jop werkelijk haakjes heeft of dat er mss iets anders aan de hand is.

Wacht hier niet te lang mee, aangezien Jop nu slecht eet.

De darmen moeten goed op gang blijven bij een konijn.

Hooi zorgt hiervoor.

Wacht je te lang, dan kan je konijn darmproblemen krijgen zoals gas, verstopping of stilliggende darmen, wat niet de bedoeling is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .