Ga naar inhoud

myxomatose


Kimonoo

Aanbevolen berichten

Ik had op een ander forum een topic geplaatst over mijn konijn, en toen kreeg ik de tip om het hier ook weg te zetten omdat hier mensen zijn waarvan hun konijn met deze ziekte is genezen, en ik kan wel wat tips gebruiken.

Mijn konijn is een buiten konijn, maar heb hem inmiddels binnen gezet. Hij heeft veel hooi, stro, groente en een fles warm water in zijn hok liggen. Ik geef hem 4 x per dag 4 mL water om er zeker van te zijn dat hij in elk geval iets drinkt. 2 keer per dag krijgt hij een zalf voor zijn ogen, en een keer per dag 2 mL antibiotica. Hij eet nog wel maar bijna alleen groente en hij heeft diaree, weet iemand wat ik nog meer kan doen om hem zo snel mogelijk beter te maken? Hij had gisteren trouwens 39.7 grade koorts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 85
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Heeft ie geen pijnstillers? En heb je ook al ciseral in huis? Dat is voor als ie niet meer gaat eten. Als ie niet meer eet, of minder, geeft het aan dat ie pijn heeft en moet ie pijnstilling. Ik denk dat hij diaree heeft door alleen groente te eten? Maar je konijn hoort nu dus pijnstiller te krijgen. Waarom heb je dat niet meegekregen? En heb je ook een zalf (dat is ook voor de ogen) die je op het geslachtdeel kan doen? Want is dat ook opgezwollen? dan zou je dat oogzalf er ook op moeten doen (dat most ik wel doen iig). En heb je geen bix voor hem klaarliggen?

aangepast door Cisl0oveGeryon
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hij heeft geen pijnstillers gekregen. En bij de dierenarts zeiden ze dat als hij niet meer wou eten we olvarit moesten gaan geven ook met een spuitje. Wat is ciseral dan? Dat van die diaree denk ik inderdaad ook dat dat daar van komt. Maar hij moet toch iets eten? Ik weet het anders ook niet. En zijn geslachtdeel zaten wel bultjes op volgens de DA maar of het opgezwollen is? Hij heeft niet gezegt dat die oogzalf daar ook op moest. Zal straks wel even kijken maar heb hem net drinken gegeven met een spuitje en hij laat duidelijk merken dat hij het niet leuk vind om telkens op gepakt te worden dus laat hem nu even met rust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

39.7 is geen koorts maar verhoging. De normale temperatuur van een konijn ligt tussen 38-39.6 graden Celsius, dus 39.7 is nog enigzins verwaarloosbaar.

Als je konijn niet eet is dwangvoeren met olvarit wortel niet voldoende, dan zul je ook sience recovery/critical care of een andere vorm van dwangvoeding moeten geven.

Weet je zeker dat je DA wel konijnkundig is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je je konijn nog recent laten enten tegen myxomatose trouwens? En zou je evt. wat foto's kunnen posten van je konijn... foto's zeggen wat meer dan alleen woorden.

Hier staat de lijst van de dierenartsen waar de leden van BB goede ervaringen mee hebben:

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html#post388184

En wat misschien nog verstandiger is om te doen is om contact op te nemen met Whilelminapark in Utrecht of eventueel Inge Thas, zij zit in België.

Hier een stuk over de behandeling van Myx: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/myxziekte.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even voor de duidelijkheid, ik zag dat je geen KKDA hebt: Laat je konijn NIET enten nu! Er zijn nogal wat da's die dat juist wel gaan doen als een konijntje met myx de kamer binnenkomt. (Dan heb je duidelijk geen KKDA;))

Je konijn zal hier alleen maar zieker van worden. Het beste kun je zorgen dat je dwangvoeding in huis hebt, en spuitjes om te dwangvoederen, medicatie als pijnstillers en darmstimulerende medicijnen.

En kijk op de lijst van BB die Lianne je net gaf of er een Konijnkundige Dierenarts bij jou in de buurt zit, want het is aan te raden er eentje te zoeken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even voor de duidelijkheid, ik zag dat je geen KKDA hebt: Laat je konijn NIET enten nu! Er zijn nogal wat da's die dat juist wel gaan doen als een konijntje met myx de kamer binnenkomt. (Dan heb je duidelijk geen KKDA;))

Je konijn zal hier alleen maar zieker van worden. Het beste kun je zorgen dat je dwangvoeding in huis hebt, en spuitjes om te dwangvoederen, medicatie als pijnstillers en darmstimulerende medicijnen.

En kijk op de lijst van BB die Lianne je net gaf of er een Konijnkundige Dierenarts bij jou in de buurt zit, want het is aan te raden er eentje te zoeken..

Nee ik weet dat ik hem nu niet mag laten enten, maar hij heeft hem wel een spuit gegeven maandag en ik weet dus niet wat dat was. Want hij heeft er niks over gezegt hoop in elk geval dat het geen enting was maar ik ga er maar van uit dat dat het niet was. Maar wat voor dwangvoeding heb ik dan nodig? Want olvarit was niet goed toch?

En moet je pijnstillers bij de DA halen? Want ik weet niet of mijn moeder zoveel zin heeft om daar voor de tweede keer deze week heen te gaan en een rekening te krijgen waar je vier nieuwe konijnen voor kunt kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet echt naar een andere DA toe anders gaat je konijn het gewoon niet redden, zo simpel is het nu. Hoe een konijn met myx behandeld moet worden staat in de link van wilhelminapark die ik eerder al geplaatst heb, en de naam van de dwangvoeding heb ik ook al genoemd.

Dat je moeder geen zin heeft in nog zo'n rekening is logisch, maar als je kiest voor een huisdier ben je ook gewoon verplicht adequate medische zorg te verlenen als er iets mis is met je huisdier, ondanks de aanschafwaarde van een nieuw konijn. Het zijn geen kleren die je even kunt ruilen als er iets mis mee is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lianne, ja ik heb je link gelezen en ik heb ook gekeken op die lijst met KKDA's maar de gene die het dichtst bij is is nog een halfuur rijden ofzo. En ik moet gewoon naar school en mijn moeder werkt overdag. Maar ik zal kijken wat ik kan doen want ik wil gewoon dat die beter word. Mijn andere konijn zit al 2 dagen onder het hok verstopt en laat zich niet meer zien sinds haar vriendje weg is. Hij staat nou hier naast de computer omdat het hier warmer is, en hij eet nu wel beter heeft net een stukje komkommer op, een stuk wortel en een paar brokjes.

@Nathalie b Ja maar ik vertrouw er gewoon op dat een DA weet wat die doet, en ik heb zelf niet veel verstand van konijnen. Maar we hebben geen bon gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja daar kan ik toch niks aan doen? Als ik het zelf kon betalen had ik het sowieso gedaan, maar mijn moeder werkt hard voor haar geld en heeft ook nog genoeg andere dingen aan haar hoofd, dit konijn is van mij en ik zorg er dan ook zelf voor en doe alles om hem beter te maken, maar geld voor een DA heb ik niet.

Ik hou mijn andere konijn trouwens wel goed in de gaten hoor, tot nu toe merk ik nog niks aan haar. Dus ik hoop dat zij niet ook ziek word.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben 17. En ik weet dat dieren ziek kunnen worden maar de DA heeft niet gezegt dat hij dwangvoeding of pijnstillers nodig had en mijn moeder heeft maandag ook al 56 euro betaald. Ik Denk niet dat ze dan nog een keer daar heen gaat omdat ik op internet heb gelezen dat hij dat eigelijk ook nog nodig heeft. En dat klinkt misschien lullig, maar mijn moeder is echt niet slecht voor haar dieren. Er zijn genoeg mensen die een konijn liever dood laten gaan als dat ze na de DA gaan omdat een nieuw konijn toch goedkoper is.

aangepast door Kimonoo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kinomonoo, ik woon in Breda en ga naar dierenartsen praktijk de bouverije. Ik vind het een erg fijne praktijk! Ze hebben redelijk verstand van konijnen en als ze het niet weten dan gaan ze op zoek hoe het zit. Ze staan ook zeker open voor ideeen.

Ik weet niet of ze veel weten van myx maar als je een afspraak maakt en je verteld dat er een vermoeden van myx is, dan zullen ze zich daar zeker te weten op voorbereiden!!

Ik heb zelf de laatste keer met dierenarts Dries te maken gehad en ik vond hem erg prettig!

Wie weet dat er iets aan hebt!

Veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .