Ga naar inhoud

Verstopping, wat denk jullie?


respect

Aanbevolen berichten

Zondagavond was Princess wat lusteloos, wilde niet eten en ben dus maandagmorgen naar da gegaan. 's Morgens hoorde ik ook al gerommel in haar buikje dus dacht aan gas.

Ik had in haar reismandje een kruik gedaan en tijdens het wachten bij de da heb ik haar buikje nog even licht gemasseerd. Het gerommel was weg.

Volgens da voelde haar buikje goed aan, voelde geen verstopping of andere gekke dingen dus heeft hij haar alleen pijnstiller gegeven en moest even kijken hoe ze reageerde, dan zou ik hem s middags nog bellen voor overleg verder.

Bij thuiskomst werd ze al wat levendiger en heb een aantal maal haar buikje weer gemasseerd.

Maar het leek alsof ze steeds aan het persen was om te poepen maar er kwam niets uit.

Vandaar dat ik dacht aan een verstopping.

Na een aantal keer haar gemasseerd te hebben, kwamen er kleine keuteltjes uit.

Maar ook daarna leek het alsof ze een aantal maal aan het persen was op te poepen.

Uiteindelijk ging ze zelf hooi eten en dit werd steeds meer, ook peterselie ging er goed in en (hooi)water dronk ze wanneer ik haar dit aanbood in een spuitje.

's Avonds heeft ze weer biks gegeten, alleen eet ze nog niet zoveel als dat ik van haar gewend ben. (het is een echte vreetzak) wel eet ze heel veel hooi.

Op dit moment is ze heel erg levendig zoals ze elke morgen is, ze is druk bezig met graven, rennen, rolt af en toe lekker tegen Billy aan.

Mijn vraag is, kan ik ervan uitgaan dat de eventuele verstopping over is?

De reden dat ik dit vraag is omdat ik ook gelezen heb dat wanneer ze een verstopping hebben, je dit voor een lange tijd niet hoeft te merken.

Oja, haar keutels beginnen langzamerhand er steeds beter uit te zien, nog niet helemaal zoals ze horen maar er zit zeker verbetering in sinds gisteren.

Moet ik me nog ongerust maken? Of kan er toch nog een sluimerende verstopping zitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang ze hooi eet & lekker levendig is, zou ik me niet teveel zorgen meer maken.

Je schrijft dat haar keutels er ook weer beter gaan uitzien :)

Het hooi houdt de spijsvertering op gang.

Maar hou haar maar evengoed de komende dagen goed in de gaten.

Dat kan nooit kwaad & zodra ze mss weer een terugval krijgt --> gelijk actie ondernemen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel! Ik kan me namelijk nogal snel zorgen maken:$

Vandaar dat mijn da een sportauto kan kopen van mijn bezoeken:p

Ik had voor vanmorgen afgesproken met de da dat wanneer ik het niet vertrouwde een rontgenfoto zou laten maken maar omdat ze zo goed gaat en weer helemaal in haar element is doe ik dit nu maar even niet.

Stress van autorijden is ook niet al te bevordelijk dus ik hou het gewoon goed in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Indy heeft het goed twee weken geduurt voor hij 'hersteld' was van z'n verstopping: De eerste week ging het 's ochtends aldoor fout, minder eten en niet keutelen, uiteindelijk kreeg ik het dan 's avonds en 's nachts wel weer op gang, ging het weer minder 's ochtends... Toen dat eindelijk voorbij was heeft hij nog een week regelmatig een massage nodig gehad en wat slechter gegeten dan normaal.

Ik zou het gewoon heel goed in de gaten houden (maar dat doe je volgens mij totaaal niet :P) en regelmatig blijven masseren.. Masseren is echt een toverwoord. :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Superbedankt Dolly!! Ik was inderdaad door blijven gaan met masseren maar wist niet of dit nu nodig was. Ik denk dan maar baat het niet schaadt het ook niet denk ik, want ze vindt het heeeeel erg lekker!:love:

Wat ik wel heel raar vindt, is dat de da hier helemaal niets over heeft gezegd, zal hem er eens op aanspreken.

aangepast door respect
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt als Konijn. Die heeft dit af en toe ook een dag.

Dan masseer ik de buik en geef hem dwangvoer + medicijnen en dan is er met een paar uur niets meer aan de hand.

De da zei: elke keer langskomen als hij dit heeft. Amehoela als dit niet helpt dan kom ik wel langs. Ga niet elke keer 40 euro betalen voor een injectie pijnstillers dat kan ik zelf ook wel.

Maar ga wle naar de da als je het zelf niet vertrouwd. Ik weet nu wanneer het gas is maar ben je er zelf niet gerust op ga dan naar een kk da!!

Hij krijgt nu wel elke dag prozyme ook omdat hij langharig is en sinds die tijd bijna niet meer gehad.

aangepast door Miesee
Aanpassing
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een verstopping zou ik de biks even achterwege laten. ;) Deze blijven langer in de darmen en zorgen er volgens mij ook weer voor dat de darmen wat trager gaan werken.

Ik weet dus niet zeker of ze een verstopping had omdat de da hier niets van voelde maar ik dacht zelf dat dit kon zijn omdat ze zo aan het persen was met poepen maar er niets uitkwam. Of zie ik het helemaal verkeerd en hoeft dit helemaal niets met een verstopping te maken te hebben?

Ze gaat in ieder geval nu hartstikke goed, ze is weer helemaal jolig, ze lijkt zelfs wel gelukkiger als dat ze voorheen was want ze rolt nu elke keer (nee ploft!:love:) elke keer op haar zij tegen Billy aan en kijkt hem dan helemaal verliefd aan. (nog meer als dat ze voorheen deed:love:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wel :bounce:

Maar ze zijn idd héél zeldzaam.

Ik ook! :bounce:

Maar het zou een verstopping geweest kunnen zijn, zeker omdat kleine keuteltjes vaak duiden op verstopping. Zaten er ook haren in de keutels? Verhaart ze veel?

Wel fijn dat ze weer goed eet! Eten doen ze niet of nauwelijks als ze een verstopping hebben, dus als ze het al heeft gehad, zou ze denk ik sowieso aan de beterende hand zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens da voelde haar buikje goed aan, voelde geen verstopping of andere gekke dingen dus heeft hij haar alleen pijnstiller gegeven en moest even kijken hoe ze reageerde, dan zou ik hem s middags nog bellen voor overleg verder.

Ik heb net het topic even rustig doorgelezen. En hier moet ik toch echt even op reageren.

Een verstopping als zijnde een echte blokkage, is ten eerste niet altijd voelbaar, maar komt eigenlijk ook gewoon erg weinig voor.

Als we hier spreken over een verstopping, hebben we het eigenlijk over een vertraagde darmwerking. En dit is natuurlijk helemaal niet voelbaar. Maar wel hoorbaar m.b.v. een stethoscoop. Een DA die ervaring heeft met konijnen hoort in dat geval minder darmgeluiden dan normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als we hier spreken over een verstopping, hebben we het eigenlijk over een vertraagde darmwerking. En dit is natuurlijk helemaal niet voelbaar. Maar wel hoorbaar m.b.v. een stethoscoop. Een DA die ervaring heeft met konijnen hoort in dat geval minder darmgeluiden dan normaal.

Goed dat je dat zegt aangezien hij geen stethoscoop is zijn handen heeft gehad! Hier zal ik voortaan op letten.

Maar het zou een verstopping geweest kunnen zijn, zeker omdat kleine keuteltjes vaak duiden op verstopping. Zaten er ook haren in de keutels? Verhaart ze veel?

Nee, ze verhaart niet veel en had ook geen haren in haar keutels (heb ze helemaal ontleed :he:) maar ze vindt het heerlijk om te graven in een hokje waar ik veel handdoeken in heb liggen. Ze is hier altijd heel druk mee bezig maar ben nu bang dat ze misschien ook wat van de handdoek binnen heb gekregen omdat ze hier ook aan knaagt.

Ik dacht dat ze het niet opat omdat ik allemaal kleine stukjes handdoek vindt :mdr: maar begin nu te twijfelen.

Denken jullie dat het beter is om die handdoeken weg te halen?

Hebben jullie dan een alternatief voor dat graven, ik dacht zelf om dan maar een kartonnen doos neer te zetten en hieroverheen haar huisje waarin ze graaft. Ze vindt dit echt een hele leuke bezigheid.

Oja, ik had haar zondag een partje mandarijn gegeven, kan dit misschien ook de reden zijn van haar darmprobleempje?

Ik dacht namelijk dat ze dit wel mocht maar mijn da zei dat sommige konijnen overgevoelig kunnen reageren.

Hebben jullie hier ervaring mee?

aangepast door respect
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze van de handdoek eet is het wel verstandig om deze weg te halen.

Die doos is een goed idee, als ze daarvan veel plezier heeft :)

Mss kun je daar dan ook een laagje zand in doen.

Om die manier komt ze helemaal in haar element met graven ;)

Konijnen kunnen heel heftig reageren op bepaalde dingen.

Ieder konijn is anders, waardoor de 1 meer kan verdragen dan de ander.

Zo kan Pumbaa helemaal geen spitskool verdragen.

Hij krijgt hier gelijk gas van, terwijl Zazou hier helemaal geen last van heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij bent zeker dat je DA konijnkundig is?

Ik heb daar zwaar mijn twijfels over gekregen maar heb dit wel besproken met mijn DA. Hij gaf daarbij aan dat ze wel 2x per jaar bijscholing doen.

Ook staat hij op de lijst van konijnkundige da, (ik weet wel dat dit geen zekerheid geeft maar toch)

Ik zit bij dierenkliniek in Oudorp.

Bij mij om de hoek zit ook een da maar hiervan weet ik zeker dat zij niet konijnkundig zijn vandaar dat ik naar Oudorp ben gegaan met mijn dieren.

Omdat ik nu wel een heel goed gesprek heb gehad met mijn DA denk ik dat het belangrijk is om ze een kans te geven want ze willen wel.

Daarom is deze site ook zo belangrijk voor de informatie waardoor ik mijn da meer konijnkundig kan maken zodat andere konijntjes hier ook mee gebaat zijn.

Verder zou ik namelijk niet weten wie ik kan vertrouwen en deze da kent mij en weet dat ze nu overal aan moeten denken.(hersens laten kraken:bounce:)

Ook heb ik de ervaring met ze dat wanneer ik bel en zeg dat het spoed is dat ik meteen kan komen en dat vindt ik ook wel belangrijk.

Maar even voor de duidelijkheid, soms twijfel ik hier ook over want ik wil het beste voor mijn dieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb daar zwaar mijn twijfels over gekregen maar heb dit wel besproken met mijn DA. Hij gaf daarbij aan dat ze wel 2x per jaar bijscholing doen.

Ook staat hij op de lijst van konijnkundige da, (ik weet wel dat dit geen zekerheid geeft maar toch)

Ik zit bij dierenkliniek in Oudorp.

Bij mij om de hoek zit ook een da maar hiervan weet ik zeker dat zij niet konijnkundig zijn vandaar dat ik naar Oudorp ben gegaan met mijn dieren.

Omdat ik nu wel een heel goed gesprek heb gehad met mijn DA denk ik dat het belangrijk is om ze een kans te geven want ze willen wel.

Daarom is deze site ook zo belangrijk voor de informatie waardoor ik mijn da meer konijnkundig kan maken zodat andere konijntjes hier ook mee gebaat zijn.

Verder zou ik namelijk niet weten wie ik kan vertrouwen en deze da kent mij en weet dat ze nu overal aan moeten denken.(hersens laten kraken:bounce:)

Ook heb ik de ervaring met ze dat wanneer ik bel en zeg dat het spoed is dat ik meteen kan komen en dat vindt ik ook wel belangrijk.

Maar even voor de duidelijkheid, soms twijfel ik hier ook over want ik wil het beste voor mijn dieren.

Mja Oudorp is echt niet verkeerd hoor, het is een DA die open staat voor kritiek/feedback en ook echt met je meedenkt. Ze mogen dan niet super konijnkundig zijn, de oren werken prima en er word dan ook goed naar je geluisterd, ze nemen je serieus en ze denken echt met je mee. Dat is ook heel belangrijk. Anders moet je naar Bron toe gaan (ik ga dan het liefste bij Maxime), zij hebben wat meer kennis van konijnen.

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat vondt ik nou ook Lianne, ik ben wat dat betreft ook echt wel blij met ze.

Ik heb met Deugniet ook een keer de ervaring gehad, toen ik thuiskwam was ze rondjes aan het draaien en haar ogen gingen heen en weer, maw echt niet goed!

Toen ik belde is Martin als een speer naar de praktijk gekomen (hij was op dat moment thuis) en heeft ervoor gezorgd dat ze het gehaald heeft, dus wat dat betreft.......en daarom twijfel ik ook!

Ik ben 2x bij de bron geweest, kreeg wel de indruk dat ze van konijnen afwisten (tenslotte komt knaagdierenopvang hier ook:yes:) maar vondt dat ze zo hardhandig met ze omgingen. Daar kan ik slecht tegen omdat ik al een paar keer de ervaring heb gehad dat mijn konijntje op de tafel van de da is overleden. Wil natuurlijk niet zeggen dat het hier perse doorkomt maar stress bij konijnen kan fataal zijn.

In ieder geval wel bedankt voor de naam, ik zal erover nadenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .